reklama
reklama

Na przełomie roku wróci Podhalanin, jest kolejna petycja o więcej połączeń

Gospodarka, Wiadomości, 16.11.2023 10:00, red
Niestety, lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych w naszym regionie ciągle jest zbyt mało i nie zawsze są one dopasowane do oczekiwań pasażerów.
Na przełomie roku wróci Podhalanin, jest kolejna petycja o więcej połączeń
Dobra informacja dla pasażerów pociągów. Znany miłośnik kolejnictwa prof. Andrzej Nowakowski informuje, że od 20 grudnia do końca lutego ponownie linią kolejową nr 117 przez Kęty, Andrychów, Wadowice kursował będzie pociąg PKP Intercity "Podhalanin" relacji Szczecin Główny - Zakopane z postojami w Kętach, Andrychowie i Wadowicach.

Niestety, lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych w naszym regionie ciągle jest zbyt mało i nie zawsze są one dopasowane do oczekiwań pasażerów. Dlatego Stowarzyszenie "Beskidzki Dom" skierowało właśnie do władz Małopolski petycję o zmiany w tym zakresie.

Poniżej treść petycji.

Urząd Marszałkowski
Województwa Małopolskiego w Krakowie,
Departament Komunikacji Regionalnej i Drogownictwa

PETYCJA WS POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH NA TRASACH KRAKÓW-BIELSKO-BIAŁA.
`
W ostatnim czasie znacząco poprawił się stan linii kolejowych w woj. małopolskim i śląskim. Pociągi mogą dzięki temu osiągnąć większe niż do tej pory prędkości i skutecznie rywalizować o klienta z komunikacją samochodową. Pojawiło się też więcej połączeń między poszczególnymi miastami.

Niestety nie dostrzegamy tego zjawiska na liniach łączących województwo małopolskie z włączonym w skład woj. śląskiego rejonem Bielska-Białej.

Na linii 117 kursuje niewystarczająca liczba pociągów, zupełnie zaś brakuje bezpośrednich połączeń przyspieszonych łączących Kraków z Bielskiem-Białą, które znacząco poprawiłyby ofertę przewozową. Na linii 93 między Trzebinią i Czechowicami-Dziedzicami przez Oświęcim, która – przypomnijmy – została kompleksowo wyremontowana do prędkości 160 km na godzinę oferta pociągów regionalnych w nowym rozkładzie jazdy, który wchodzi w życie w grudniu bieżącego roku jest bardzo uboga, a co szczególnie ważne, nie zaplanowano bezpośrednich pociągów łączących Bielsko-Białą i Kraków przez Oświęcim i Trzebinię. Tymczasem pociągi przyspieszone mogłyby pokonywać trasę Kraków-Bielsko-Biała przez Trzebinię, Oświęcim w zaledwie 1,5 h to jest zdecydowanie szybciej, prywatne połączenia autobusowe i porównywalnie do czasu jazdy prywatnym samochodem.

Dlatego postulujemy, by:
1) Na linii kolejowej 97 wprowadzić przyspieszony pociąg regionalny rel. Kraków-Bielsko-Biała-Kraków przez Wadowice, Andrychów, Kęty obsługiwany nowoczesnym taborem. Połączenie to powinno być tak zaplanowane, żeby wyjeżdżać z Krakowa około godziny 18 tej, a z Bielska-Białej powinien kursować około 5.30 rano. Przy założeniu, że pociąg ten miałby postoje (pominąwszy stację początkową i końcową) tylko na wybranych przystankach tj. np. Kraków Grzegórzki, Kraków Łagiewniki, Kalwaria Zebrzydowska. Wadowice, Andrychów, Kęty, Kozy, Bielsko-Biała Wschód) i byłby umiejętnie wytrasowany, podróż na całej trasie z Krakowa Głównego do Bielska-Białej powinna zająć nie więcej niż 2 godziny.

2) Na linii kolejowej 93 wprowadzić dwie pary pociągów przyspieszonych w relacji Bielsko-Biała-Kraków Główny-Bielsko-Biała (rano i wieczorem). Przy założeniu, że pociąg ten miałby postoje (pominąwszy stację początkową i końcową) tylko na wybranych stacjach, tj. Krzeszowice, Trzebinia, Chrzanów Miasto, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice), obsługiwany byłby taborem przystosowanym do prędkości160 km/h i byłby umiejętnie wytrasowany, podróż na całej trasie z Krakowa Głównego do Bielska-Białej powinna zająć nie więcej niż 1,5 godziny.

3) Na trasie kolejowej 93 wprowadzić dodatkowo przyspieszony pociąg rel. Kraków Gł.-Wisła Głębce -Kraków Główny przez Trzebinię, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, Skoczów, Goleszów, Ustroń. Pociąg ten powinien kursować w każdą sobotę i niedzielę do Wisły w godzinach rannych i powracać do Krakowa w godzinach wieczornych. W atrakcyjnych turystycznie terminach (wakacje, ferie zimowe) pociąg ten powinien kursować codziennie.

Dodajmy, że powyższe proponowane przez nasze Stowarzyszenie nowe połączenia przyczyniłyby się w znacznym stopniu do zbliżenia komunikacyjnego rejonu Bielska-Białej
i całej zachodniej Małopolski z Krakowem, ułatwiłyby dojazd licznym pracownikom, studentom i turystom podróżujących na wymienionych wyżej trasach, zmniejszając jednocześnie ruch kołowy, szczególnie uciążliwy w Krakowie i Beskidach. Uważamy, że w czasach, gdy stawia się na kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu takie połączenia są rzeczą po prostu konieczną.

Zarząd Stowarzyszenia Beskidzki Dom

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy