Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Valvoline Rajd Małopolski (7-8 lipca), czwartą rundę sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i umocnili się na prowadzeniu w punktacji cyklu. Życiowe wyniki osiągnęły załogi Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, +12,6 s) oraz Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +15,9 s), które zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów.
Zakończony wczoraj Valvoline Rajd Małopolski po raz pierwszy był częścią kalendarza mistrzostw Polski i pierwszą od 15 lat rundą RSMP rozegraną w województwie małopolskim. Zawody przyciągnęły łącznie 117 załóg, w tym 56 w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Impreza z bazą w Makowie Podhalańskim stanowiła również rundę mistrzostw historycznych oraz Rajdowych Mistrzostw Południa, czyli serii rajdów okręgowych.
Szejowie wygrywają pierwszy etap
Trasa Valvoline Rajdu Małopolski liczyła 321,6 km, z czego 118,2 km to dystans
11 asfaltowych odcinków specjalnych wytyczonych w Beskidzie Makowskim.
Ceremonia Mety odbyła się w Makowie Podhalańskim.
Pierwszymi liderami klasyfikacji generalnej zostali bracia Jarosław i Marcin
Szejowie (Hyundai i20 R5). W piątek (7 lipca) załoga z Ustronia wygrała dwa z
pięciu oesów i zakończyła etap w roli liderów rajdu, z 18,5-sekundową przewagą
nad Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb również
wygrał dwie próby i odrabiał straty poniesione po tym, jak przebił oponę na
pierwszym oesie. Trzecie miejsce po pierwszym etapie zajmowali Dariusz Poloński
i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) ze stratą 23,6 s do Szejów.
Zmiana lidera w
sobotę
Na sobotę zaplanowano dwie próby – Mucharz (12 km) i Stryszów (10,12 km), każdą
pokonywaną trzykrotnie. Szejowie wygrali OS 6, na OS 7 zajęli drugie miejsce,
zwiększając przewagę nad Grzybem i Biniędą do blisko 24 sekund.
OS 9 przyniósł zmianę na pozycji liderów rajdu. Odcinek przerwano po wypadku
braci Szejów. Ich samochód wypadł z drogi i dachował. Kierowcę i pilota zabrano
do szpitala na szczegółowe badania. Próbę sportowym tempem pokonały jedynie
cztery pierwsze załogi, a pozostałe skierowano trasą alternatywną do serwisu.
Po odpadnięciu Szejów nowymi liderami zostali Grzyb i Binięda, którzy
kontrolowali sytuację na dwóch ostatnich oesach i wygrali Valvoline Rajd
Małopolski. Dla dwukrotnego mistrza Polski to 17. w karierze triumf w rundzie
krajowego czempionatu, trzeci w sezonie 2023. Życiowy wynik osiągnął Dariusz
Poloński (Volkswagen Polo GTI R5). Kierowca pilotowany przez Łukasza Sitka
zajął drugie miejsce (12,6 s straty do Grzyba), najlepsze w historii swoich
startów w RSMP.
Pierwsze w karierze podium w mistrzostwach Polski wywalczył Łukasz Byśkiniewicz
(Skoda Fabia Rally2 evo), trzeci w klasyfikacji generalnej Valvoline Rajdu
Małopolski (15,9 s straty do Grzyba). Do tego sukcesu kierowca jadący z
Danielem Siatkowskim dołożył komplet punktów za najlepszy czas na Power Stage –
finałowym oesie rajdu.
Sękowski i Pochroń
najlepsi w ośce
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) zwyciężyli Artur Sękowski
i Paweł Pochroń w BMW M3. Z kolei w klasie 3 (samochody Rally3) najlepsi byli
Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3).
Dzięki zwycięstwu Grzyb i Binięda umocnili się na prowadzeniu w klasyfikacji
mistrzostw Polski. Liderzy zgromadzili do tej pory 123 punkty, a kolejne
miejsca zajmują Byśkiniewicz/Siatkowski (86 pkt), Sylwester Płachytka (77 pkt),
Kołtun/Pleskot (62 pkt) oraz Sesks/Francis (60 pkt). Po Valvoline Rajdzie
Małopolski przewaga Grzyba wynosi 37 punktów, co oznacza, że dwukrotny mistrz
Polski zachowa prowadzenie niezależnie od wyników kolejnej rundy RSMP, którą
będzie Marma 32. Rajd Rzeszowski (10-12 sierpnia).
Luty i Celiński
triumfują wśród historyków
Robert Luty i Marcin Celiński byli najszybszą załogą w gronie uczestników Motul
HRSMP (mistrzostwa historyczne). Załoga Subaru Legacy 4WD wykręciła najlepsze
czasy na siedmiu z dziewięciu oesów, które pokonały załogi w rajdówkach sprzed
lat. Na drugim miejscu w tabeli z czasami małopolską rundę historycznego
czempionatu ukończyli Arkadiusz Kula i Łukasz Zapart w Renault Megane Maxi,
którzy do zwycięzców stracili ponad 1,5 minuty. Na ostatnim oesie trzecią
lokatę stracili Marek Suder i Marcin Kowalik, po tym jak w ich Fordzie Sierra
RS Cosworth pękła linka sprzęgła. Pech dwukrotnych mistrzów Polski awansował na
trzecie miejsce debiutujący w HRSMP duet Paweł Molgo/Rafał Marton (Ford Sierra
RS Cosworth, +3:26,5 s).
Valvoline Rajd Małopolski był też rundą Rajdowych Mistrzostw Południa, cyklu
rajdów okręgowych. W tych zmaganiach najlepszy rezultat uzyskali Piotr
Wincencik i Jakub Sawiński w Renault Clio III RallyN1. Ten duet ukończył rajd
na pierwszym miejscu z przewagą nad rywalami wynoszącą 51,2 s. Drugie miejsce
padło łupem załogi Grzegorz Szabat/Krzysztof Pawlak (Honda Civic Type-R). Na
najniższym stopniu podium stanęli Marcin Gluza i Robert Sęk (Honda Civic VTi),
których od zwycięzców dzieliło 57,9 s.
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja
końcowa:
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:09:51,3 s
2. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +12,6 s
3. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +15,9 s
4. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +30,6 s
5. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +1:09,1 s
6. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +2:48,6 s
7. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:33,3 s
8. Sawicki/Hundla (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:34,1 s
9. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3:35,5 s
10. Sękowski/Pochroń (BMW M3) +4:33,1 s
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa 2WD:
1. Sękowski/Pochroń (BMW M3) 1:14:24,4 s
2. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +16,5 s
3. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +37,7 s
4. Pindel/Pietruszka (Peugeot 208 Rally4) +1:08,9 s
5. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) +1:26,2 s
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa klasy 3:
1. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) 1:14:49,5 s
2. Abramowski/Poradzisz (Ford Fiesta Rally3) +3:41,1 s
3. Krotoszyński/Martynek (Ford Fiesta Rally3) +5:11,6 s
4. Król/Olejniczak (Ford Fiesta Rally3) +6:43,6 s
RSMP 2023 – punktacja po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Grzyb/Binięda 120 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 81 pkt
3. Płachytka/Fiołek 77 pkt
4. Kołtun/Pleskot 61 pkt
5. Sesks/Francis 60 pkt
6. Szeja/Szeja 42 pkt
7. Kotarba/Kotarba 39 pkt
8. Kwiatkowski/Kozdroń 33 pkt
9. Marczyk/Gospodarczyk 28 pkt
10. Parys/Syty 28 pkt
RSMP 2023 – punktacja klasy 2WD po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Predko/Jurgała 120 pkt
2. Kowalczyk/Hryniuk 94 pkt
3. Marek Nowak 77 pkt
4. Pindel/Pietruszka 72 pkt
5. Grzegorz Bonder 58 pkt
6. Długosz/Majewski 54 pkt
RSMP 2023 – punktacja klasy 3 po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Matulka/Dymurski 111 pkt
2. Parys/Syty 92 pkt
3. Krotoszyński/Martynek 92 pkt
4. Roefler/Bała 76 pkt
5. Abramowski/Poradzisz 59 pkt
6. Kowal/Lenkowski 35 pkt
Brak komentarzy