Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że sześć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, które ma wyłonić wykonawcę obwodnicy Zatora w ciągu DK28. Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM. To innowacyjne przedsięwzięcie w skali kraju, które spotkało się z dużym zainteresowaniem branży budowlanej.
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne).
Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026.
![](/!data/newsy_extras/42401/1.jpg?v=1677584262)
Jak informuje GDDKiA, postępowanie mające wyłonić wykonawcę jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego, przewidzianego w ustawie Prawo zamówień publicznych m.in. dla przedsięwzięć o innowacyjnym charakterze.
Obwodnica Zatora budowana będzie w ramach pilotażu przy wykorzystaniu metodyki BIM (ang. Building Information Modeling). To nowoczesna technologia, w której stosuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność w branży budowlanej w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie ilość informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi. BIM to metoda zarządzania informacją, która stawia sobie za cel ograniczenie strat danych.
![](/!data/newsy_extras/42401/2.jpg?v=1677584280)
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Branża budowlana zaczyna w coraz szerszym zakresie wykorzystywać metodykę BIM, ponieważ pomaga ona w zarządzaniu informacją. Pozwala na ustandaryzowanie procedur i procesów związanych z projektem, budową i użytkowaniem drogi. Dzięki BIM jedna informacja (np. dotycząca wiaduktu) jest w jednym miejscu. Unika się sytuacji, w której jedna informacja jest umieszczona w kilku różnych miejscach, co zwiększa ryzyka związane z zarządzaniem danymi i zagrożenie pojawieniem się rozbieżności.
Pierwsza tura dialogu konkurencyjnego
Dialog konkurencyjny ma trzy tury postępowania. W pierwszej zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. GDDKiA zakończyła etap przyjmowania takich wniosków. Zainteresowanych realizacją tej nowatorskiej w skali kraju budowy jest sześć podmiotów - POLAQUA, SKANSKA, Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (Lider) i Strabag (Partner), konsorcjum Eurovia Polska (Lider) i Warbud (Partner) oraz PORR.
Przed złożeniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawcy mogli zadawać nam pytania dotyczące inwestycji i procedury dialogu konkurencyjnego. Zadano ponad 40 pytań, z których większość dotyczyła kryteriów selekcji przewidzianych w postępowaniu. To na podstawie tych kryteriów GDDKiA wybierze spośród zainteresowanych podmiotów trzech wykonawców. Z nimi zostanie przeprowadzony właściwy dialog konkurencyjny. Kryteria selekcji są następujące:
• doświadczenie wykonawcy w BIM (15 punktów);
• próbka referencyjnego modelu BIM wraz z dokumentem opisu oraz dokumentem źródłowym (75 punktów).
GDDKiA dziękuje wszystkim wykonawcom zgłaszającym swoje pytania i sugestie za ich zaangażowanie oraz rzeczowe i merytoryczne podejście do tej inwestycji. Branża budowlana jest zainteresowana udziałem w tym nowatorskim przedsięwzięciu. Daje to możliwość wspólnego przygotowania efektywnego i praktycznego modelu realizacji inwestycji drogowej z wykorzystaniem metodyki BIM.
GDDKiA będzie oceniać kompetencje wykonawców w zakresie BIM i sprawdzać, czy mają oni doświadczenie i praktyczną umiejętność posługiwania się tą metodyką. Planowany czas na ocenę wniosków to 30 dni.
Co dalej?
Po ocenie wniosków GDDKiA zaprosi do udziału w dialogu konkurencyjnym trzech wykonawców, którzy otrzymają największą liczbę punktów. Będą oni mogli zaproponować konkretne rozwiązania spełniające potrzeby zamawiającego. Dzięki takiemu spotkaniu dwóch stron - zamawiającego i wykonawców - mogą oni lepiej poznać swoje potrzeby i specyfikę danego zamówienia. Jest to szczególnie ważne w przypadku innowacyjnych przedsięwzięć - takich jak budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM.
Ostatnia tura dialogu to przygotowanie przez GDDKiA Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Po przygotowaniu SWZ do składania ofert zapraszani są wykonawcy, którzy brali udział w dialogu i nie zostali wyeliminowani z postępowania. Wybudowanie obwodnicy Zatora zostanie powierzone temu wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza.
źródło: GDDKiA
Brak komentarzy