Kompleksową dokumentację projektową obwodnicy Makowa Podhalańskiego, w ciągu drogi krajowej nr 28 opracuje firma Sweco Engineering. Zgodnie z podpisaną umową koszt prac wyniesie prawie 3,5 mln zł. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
W zakresie dokumentacji projektowej przygotowane zostanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Wykonawca musi także uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Prace podzielono na dwa etapy
Prace wykonywane będą w dwóch etapach:
- I etap obejmie opracowanie: studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej,materiałów środowiskowych wraz z uzyskaniem DŚU, dokumentacji geologicznej oraz programu funkcjonalno-użytkowego,
- II etap stanowić to okres przeznaczony na udzielanie odpowiedzi wykonawcom, którzy będą zainteresowani przetargiem na budowę obwodnicy.
grafika: GDDKiA
Termin realizacji
Na wykonanie etapu pierwszego przewidziano 43 miesiące od daty podpisania umowy. Szacunkowy termin dla drugiego etapu wynoszący 11 miesięcy może ulec zmianom, w zależności od przebiegu procedury przetargowej na budowę.
Którędy poprowadzona zostanie obwodnica?
W 2005 r. przeanalizowano obszar obejmujący odcinek DK28 od istniejącej obwodnicy Suchej Beskidzkiej do skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 957, biegnącą w kierunku Zawoi i na tej podstawie zarekomendowano przebieg obwodnicy Makowa Podhalańskiego, na południe od istniejącej DK28. Nowy odcinek drogi krajowej ma mieć ok. 5 km długości, trzy obiekty mostowe, przepusty, konstrukcje oporowe, oświetlenie drogowe w rejonie skrzyżowań, na wiadukcie, estakadzie i moście przez rzekę Skawa, ekrany akustyczne oraz przejścia dla małych zwierząt. Szczegóły opracowane zostaną w dokumentacji projektowej.
Planowane parametry techniczne
· klasa techniczna drogi – GP,
· przekrój poprzeczny – 1 x 2 pasy ruchu,
· szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
· szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m,
· nośność nawierzchni – 115 kN/oś.
Dzięki budowie obwodnicy Makowa Podhalańskiego ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza obszar centrum miasta, poprawi się bezpieczeństwa i zwiększy przepustowość DK28. Poprawią się także warunki ekologiczne w mieście, szczególnie dla osób mieszkających w strefie oddziaływania drogi krajowej (ul. Wolności i ul. 3 Maja), którą średnio na dobę przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów.
Proces przygotowawczy: lata 2021-2024
Realizacja inwestycji: lata 2025-2029
źródło: GDDKiA
Brak komentarzy