reklama

Chroń swoje dziecko przed otyłością

, Artykuły sponsorowane, Wiadomości, 21.06.2022 17:00,

Problem nadwagi oraz otyłości jest coraz bardziej powszechny wśród dzieci i młodzieży. Brak profilaktyki oraz odpowiedniej reakcji ze strony rodziców prowadzą do zaburzeń zdrowotnych. W wielu przypadkach pomocna okazuję się dopiero konsultacja u dietetyka.

Chroń swoje dziecko przed otyłością

Statystki pokazują, że z roku na rok rośnie liczba uczniów zmagających się z nadmiernymi kilogramami. Rodzice dzieci, u których pojawia się nadwaga, często bagatelizują problem, zrzucają winę na okres dojrzewania lub w ogóle nie dostrzegają niepokojących symptomów. Przyczyną kłopotów są przede wszystkim nieprawidłowe nawyki żywieniowe, jak również brak kontroli nad tym, co dziecko zjada w ciągu dnia, a także przekarmianie młodego organizmu jeszcze w okresie niemowlęcym. W konsekwencji otyłe dzieci mają niższą samoocenę, narażone są na krytykę i wyśmiewanie przez rówieśników.

Najlepszym rozwiązaniem powinna być jak najszybsza reakcja ze strony rodziców. Dopasowanie odpowiedniej diety, pomocnej w unormowaniu wagi, nie jest jednak łatwym zadaniem. Kuracja odchudzająca musi bowiem uwzględniać dynamiczny proces wzrostu i rozwoju, który wymaga dostarczania wszystkich niezbędnych składników odżywczych, aby mógł on przebiegać prawidłowo. O poradę warto zatem poprosić dietetyka. Specjalista ustali dokładne przyczyny nadwagi, wskaże niewłaściwe przyzwyczajania i skomponuje jadłospis dopasowany do indywidualnych potrzeb. Nie warto czekać, aż dziecko „wyrośnie” ze zbędnych kilogramów, gdyż do tej pory może spotkać się z wieloma nieprzyjemnościami ze strony otoczenia. Lepiej zadbać o jego zdrowie i dobre samopoczucie jak najszybciej.


Walka z niezdrowymi nawykami

Największym problemem w walce z kilogramami u dzieci i młodzieży jest wyeliminowanie z diety kalorycznych produktów, takich jak słodycze, słone przekąski, wysokotłuszczowe fast foody oraz słodkie napoje gazowane. Młode osoby spożywają coraz więcej dań zawierających puste kalorie, a niekiedy nawet zastępują nimi podstawowe posiłki. - Przysmaki zawierające zbyt dużą ilość tłuszczów nasyconych (np. pizza, smażone mięso, chipsy), a także słodycze i napoje gazowane powodują zakwaszenie organizmu, przyczyniają się tym samym do problemów z układem trawienia, pogorszenia stanu skóry i włosów, a nawet apatii i nadciśnienia – mówi Katarzyna Surma, dietetyczka z Centrum Naturhouse.

Dieta dopasowana do potrzeb młodego organizmu

Ogromną rolę w utrzymaniu prawidłowej wagi dziecka odgrywają regularne posiłki. Całodniowe menu powinno się składać z pięciu lekkostrawnych dań, spożywany o ustalonych porach. Co więcej, dieta musi zawierać wszystkie składniki odżywcze, takie jak witaminy, węglowodany, białko, tłuszcze czy minerały, potrzebne do prawidłowego rozwoju organizmu. Niezwykle ważnym elementem jest mleko oraz mleczne produkty fermentowane, które dostarczają wapń i witaminę D, niezbędne dla właściwej budowy kości (ich niedobór może powodować krzywicę). W codziennym jadłospisie powinny się również znaleźć węglowodany złożone, w postaci razowego pieczywa, makaronów czy płatków owsianych, stanowiące nieocenione źródło energii. - Nie można także zapomnieć o dostarczeniu dziecku odpowiedniej ilości białka, czyli produktów bogatych w aminokwasy – chudego mięsa, ryb (min. 3 razy w tygodniu) oraz warzyw strączkowych. W diecie ucznia należy uwzględnić składniki zawierające magnez oraz witaminę E, wspomagające pracę mózgu i redukujące skutki zmęczenia, takie jak orzechy, migdały oraz gorzka czekolada. Nieodzownym elementem są oczywiście owoce i"> warzywa, dostarczające witamin oraz minerałów potrzebnych do prawidłowego rozwoju – dodaje dietetyczka z Naturhouse.

Pomoc rodziców

Zadaniem rodziców jest dbanie zarówno o prawidłowe nawyki żywieniowe dziecka, jak i o sposób spędzania wolnego czasu. Młody organizm potrzebuje dużo ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Wspólne uprawianie sportów czy wycieczki za miasto są dobrą metodą na odciągniecie pociechy od telewizora i komputera. Duże znaczenie dla jego zdrowia ma także odpowiednia dawka snu, niezbędna do regeneracji oraz prawidłowego rozwoju. Dbając o odpowiednią profilaktykę, możemy być spokojni o zdrowie i bezpieczeństwo naszego dziecka.

Mniej kaloryczne zamienniki:

>> Słodzone napoje gazowane (puszka ok. 135 kcal) - woda z cytryną (ok. 2kcal oraz witamina c i flawonoidy)

>> Słodycze (ok. 350 kcal) - owoce, galaretki (ok. 60 kcal oraz witaminy, minerały i antyoksydanty)

>> Hamburger (250kcal i wysoka zawartość soli i tłuszczu) - kanapka z razowego pieczywa (170 kcal oraz węglowodany złożone, błonnik, białko, minerały i witaminy)





Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy