reklama

Po angielsku w słonecznej Hiszpanii, czyli podsumowujemy wyjazd na kurs językowy

MAGAZYN, Wiadomości, 11.09.2023 07:05,
Materiał ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Choczni.
Po angielsku w słonecznej Hiszpanii, czyli podsumowujemy wyjazd na kurs językowy
Zostawiliśmy tam trochę serca…

Malaca Instituto w Maladze, w słonecznej Andaluzji, to szkoła językowa oferująca naukę języka angielskiego oraz hiszpańskiego dla obcokrajowców w połączeniu z doskonałym zapleczem socjalno – bytowym: świetną bazą hotelową, serwisem gastronomicznym i strefą wypoczynkową. To tam nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Choczni przebywali na kursie języka angielskiego w terminie od 3 do 14 lipca bieżącego roku. Dziesięcioro pedagogów z mojej placówki ukończyło kurs języka angielskiego General English and elements of British culture w wymiarze 20 godzin tygodniowo. Naukę połączyliśmy ze zwiedzaniem wspaniałych hiszpańskich zabytków i z wakacyjnym wypoczynkiem. Obecnie podsumowujemy nasz wyjazd, redagujemy indywidualne sprawozdania i wiemy na pewno, że była to bardzo udana mobilność pod wieloma aspektami. Dlatego w Maladze zostawiliśmy trochę serca…

Najpierw o kursie…
Wyjazd na kurs był możliwy dzięki projektowi ,,Nauka przez całe życie” realizowanemu w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Choczni w ramach programu Erasmus + ,,Mobilność kadry edukacji szkolnej” i przyznanej Akredytacji na lata 2021 – 2027 do projektu o numerze 2021-1-PL01-KA121-SCH-000055471.

Zajęcia językowe odbywały się w dziesięcioosobowej grupie studentów. Ćwiczyliśmy zasady użycia czasów: Past Simple, Present Continuous, Present Perfect. Wzbogacaliśmy swój zasób słownictwa w języku angielskim o nowe czasowniki, rzeczowniki, liczebniki zbiorowe, przymiotniki i słowa określające stosunki przestrzenne. Pracowaliśmy nad właściwym akcentem. Ważnym elementem codziennych zajęć było doskonalenie umiejętność konwersacji w języku angielskim, tak bardzo potrzebna w sytuacjach pozaszkolnych. Jedne z zajęć poświęcone były obejrzeniu filmu w oryginalnej anglojęzycznej wersji, po czym nastąpiła dyskusja na temat jego treści. Redagowaliśmy teksty pisemne z uwzględnieniem poznawanych czasów. Mogliśmy też przyglądnąć się metodom i formom pracy nauczyciela uczącego języka angielskiego jako obcego. W trakcie zajęć korzystaliśmy z nowoczesnych technologii informatycznych. Wszyscy mobilni nauczyciele ukończyli kurs na poziomie A2, a co warte podkreślenia czworo z nich podniosło swe kompetencje językowe z poziomu A1 na A2.
I zwiedzaliśmy…

Pobyt na mobilności staraliśmy się wykorzystać maksymalnie, dlatego po zajęciach intensywnie zwiedzaliśmy i poznawaliśmy dziedzictwo kulturowe południowej części Półwyspu Iberyjskiego. Nie straszny nam był upał - odwiedzając cudowną Rondę odnotowaliśmy temperaturę trzydziestu siedmiu stopni Celsjusza w cieniu! Indywidualnie, w mniejszych lub większych grupach, zwiedziliśmy następujące obiekty:

- w Maladze: teatr rzymski, zamki Alcazaba i Gibralfaro, katedrę wraz z wieżą, Muzeum Picassa, Dom Rodziny Picassa, Muzeum Miejskie wraz z bogatą wystawą o charakterze archeologicznym oraz prezentujące sztukę Hiszpanii na przestrzeni wieków, Centrum Pompidou, latarnię morską, port z mariną, urokliwe zabytkowe uliczki, a miłośnicy sportu - La Rosaleda Stadium - stadion piłkarski malagijskiej drużyny;

- w Setenil de las Bodegas, czyli w jednym z tzw. ,,białych miasteczek Andaluzji”, pozostałości twierdzy, domy, dwa kościoły, restauracje, kawiarnie, jaskinie wykute w skałach, a podczas podróży z Malagi do Setenil - prowincję andaluzyjską wraz z polami uprawnymi, sadami cytrusowymi i gajami oliwnymi;

- w Rondzie: dzielnicę arabską oraz chrześcijańską, Puente Nuevo, fasadę renesansowego pałacu Marques de Salvatierra z zespołem kamiennych postaci o indiańskich rysach twarzy, Palacio de Mondragon, Plaza de Toros wraz z muzeum corridy;

- w Granadzie: dzielnicę Albaicin, Alhambrę, gotycko – renesansową Katedra Najświętszej Maryi Panny od Wcielenia, przylegającą do niej kaplicę królewską z grobami Królów Katolickich Izabeli i Ferdynanda, a także ich córki Joanny Szalonej oraz jej męża Filipa I Pięknego, zakrystię katedry wraz z muzeum z naczyniami liturgicznymi, z koroną i berłem królowej Izabeli, mieczem Ferdynanda, z kolekcją flamandzkich i włoskich gobelinów, a także z dziełami m. in. Hansa Memlinga oraz Sandro Botticellego;

- w Gibraltarze: Skałę Gibraltarską, zamek Maurów, tunele z okresu II wojny światowej, jaskinię św. Michała, pomnik Władysława Sikorskiego, Cmentarz Trafalgarski, Main Street.

Życie towarzyskie…
Pobyt w Malaca Instituto był też okazją do nawiązania znajomości z innymi uczestnikami mobilności i obserwowania funkcjonowania różnych pod względem etnicznym i językowym grup studentów. Dzięki temu mogliśmy zdobyć wiedzę na temat form i sposobów kształcenia w różnych krajach europejskich i pozaeuropejskich, w tym na temat dokształcania się dorosłych w myśl idei uczenia się przez całe życie.

Ponadto mogliśmy korzystać z oferty programu socjalnego szkoły. Staraliśmy się też poznać Andaluzję od strony kulinarnej, dlatego odwiedzaliśmy regionalne, najczęściej prowadzone rodzinnie małe restauracje, w których próbowaliśmy lokalnych specjałów takich jak: paella z owocami morza, gambas al alijo (krewetki z czosnkiem i oliwą), rabo de toro (ogon byka) oraz przeróżnych tapas i deserów. Miła, wakacyjna atmosfera sprzyjała długim rozmowom i nawiązywaniu nowych znajomości, również z Polakami, którzy za swoje miejsce na Ziemi wybrali właśnie Hiszpanię.
Przyglądamy się otoczeniu i przyrodzie…

Podczas podroży po południu Hiszpanii mogliśmy na własne oczy przekonać się o tym, jak niezbędne są działania na rzecz klimatu. Przemierzając trasę tzw. białych miasteczek można zaobserwować andaluzyjską, rolniczą prowincję i zobaczyć, do czego doprowadziła tegoroczna susza w tym regionie. Na polach uprawnych, dosłownie gdzieniegdzie, można dostrzec było rachityczne kłosy zbóż… W tym samym czasie docierały do nas informacje o powodziach na północy Hiszpanii i pożarach na greckich wyspach. Z drugiej strony obserwowaliśmy zieloną politykę energetyczną Hiszpanów: farmy wiatrowe, fotowoltaiczne, możliwość korzystania z rowerów i hulajnóg w przemieszczaniu się w miastach, eliminację plastikowych opakowań. Na uwagę zasługuje komunikacja publiczna w pełni dostosowana do potrzeb osób starszych i z niepełnosprawnościami.

Sukces ma wielu ojców…
Doświadczenia z wyjazdu na kurs języka angielskiego dla dziesięciorga nauczycieli z mojej szkoły są niezwykle rozwijające pod wieloma względami. To rozwój zawodowy, osobisty, mentalny. Doskonale rozumieją to dyrektor szkoły, mgr inż. Daniel Mastek oraz jego zastępczyni mgr Marta Szczur, którzy kładą nacisk na doskonalenie zawodowe kadry nauczycielskiej w różnorodnej formie i sprzyjają wszelkim inicjatywom nauczycielskim w tym zakresie. Ponadto cały ciężar koordynacji działań w ramach przyznanej Akredytacji na lata 2021 -2027 spoczywa na barkach mgr Sylwii Lehrfeld, prowadzącej również stronę Mobilność Chocznia 2021 na portalu społecznościowym. A wszystkie nasze aktywności wspiera organ prowadzący szkołę – Gmina Wadowice.

To przekuwa się później też na sukcesy dydaktyczne naszych wychowanków. Bo przecież : ,,polska szkoła dobrym nauczycielem stoi…”, a nasza kolejna mobilność pozwoliła nam na podniesienie znajomości języka angielskiego, na zapoznanie się z historią hiszpańskiej rzeźby, malarstwa oraz architektury, na poznanie historii Andaluzji oraz mogliśmy obserwować przenikanie się kultur muzułmańskiej, chrześcijańskiej oraz judaistycznej w południowej części Hiszpanii. Andaluzja to prawdziwy tygiel kulturowy i przykład na to, jak różnorodność może łączyć, a nie dzielić.

Autorka, uczestniczka mobilności mgr Barbara Tutaj

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy