reklama
reklama

Przetarg na badania geologiczne pod BDI unieważniony. Co dalej?

Gospodarka, Wiadomości, 12.04.2024 14:22, red
Na przeszkodzie stanęło małe zaintersowanie ze strony wykonawców i drogie oferty.
Przetarg na badania geologiczne pod BDI unieważniony. Co dalej?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie unieważniła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych pod planowaną do budowy Beskidzką Drogę Integracyjną S52 Bielsko-Biała – Głogoczów przez Kęty, Andrychów, Wadowice. Powód - małe zainteresowanie firm udziałem w przetargu i wysokie oferty.



Przetarg był podzielony na sześć części, dwie oferty złożono tylko w jednej, dotyczącej odcinka między Jaroszowicami a Kalwarią Zebrzydowską. Najtańsza z nich przekraczała zaplanowany budżet o prawie 70 proc.

- Dlatego też przed ogłoszeniem kolejnego postępowania chcemy porozmawiać z przedstawicielami branży geologicznej i dowiedzieć się, co stanęło im na przeszkodzie w złożeniu ofert - informuje Kacper Michna, Starszy specjalista ds. komunikacji społecznej w GDDKiA w Krakowie.

W unieważnionym przetargu na całe zamówienie GDKKiA zamierzała przeznaczyć 46 mln zł. Jak się okazuje wpłynęły tylko dwie oferty na wykonanie badań geologicznych na odcinkuu Va (Jaroszowice – Kalwaria Wschód 15,56 km ) - i to w kwocie znacznie przekraczającej zakładany budżet na ten cel. Na pozostałe odcinki nie wpłynęły oferty.

Co dalej?

- Przetarg, na który spływa tak mało ofert, to bardzo rzadka sytuacja. Dlatego też przed ogłoszeniem kolejnego postępowania chcemy porozmawiać z przedstawicielami branży
geologicznej i dowiedzieć się, co stanęło im na przeszkodzie w złożeniu ofert. Spotkania z wykonawcami będziemy prowadzić w formie wstępnych konsultacji rynkowych, przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Zainteresowani mogą się na nie zgłaszać do 22 kwietnia. Podczas wstępnych konsultacji rynkowych chcemy poznać możliwości techniczne i finansowe wykonawców i dowiedzieć się, jakich zmian w założeniach przetargu oczekują. Spotkania z wykonawcami planujemy zorganizować w maju, a po ich zakończeniu chcemy ponownie ogłosić zmodyfikowany już przetarg na przeprowadzenie badan geologicznych na obszarze BDI - informuje Kacper Michna, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej w GDDKiA w Krakowie.


Odcinki BDI

Trasa planowanej S52 została podzielona na sześć części: 

I węzeł Bielsko-Biała Hałcnów (bez węzła) – węzeł Kęty 11,15 km 

II węzeł Kęty (bez węzła) – węzeł Bulowice 5,69 km 

III węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia 12,96 km  

IV węzeł Chocznia (bez węzła) – węzeł Jaroszowice 4,44 km  

V węzeł Jaroszowice (bez węzła) – węzeł Kalwaria Wschód 15,56 km 

VI węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów 11,61 km  

Badania geofizyczne   

Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku GDDKiA przeprowadziła badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang.
Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.   


 Badania geologiczne   
Na trasie BDI planowane jest wykonanie ponad 6,7 tysiąca odwiertów i ponad 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ich łączna długość to prawie 75,7 km. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.   

Beskidzka Droga Integracyjna   
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię
Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.   

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52. BDI będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).   


Planowane połączenie S52 z przyszłą drogą ekspresową S7 Kraków – Myślenice będzie analizowane w ramach przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej zakopianki.

źródło: GDDKiA Kraków
reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

rumcajs, 12.04.2024 22:15

Temat tej drogi to priorytet dla całego regionu, aczkolwiek jest jeden podmiot , który utraciłby po wybudowaniu tej ważnej dla całego regionu drogi. Możliwe, że sprawa do zbadania przez prokuraturę.