reklama
reklama

Geolodzy wykonają 6,6 tys. odwiertów pod Beskidzką Drogę Integracyjną. Ogłoszono przetarg

Gospodarka, Wiadomości, 19.02.2024 13:00,
Przetarg na badania geologioczne został podzielony na sześć części (Bielsko-Biała - Kęty, Kęty - Bulowice, Bulowice - Chocznia, Chocznia - Jaroszowice, Jaroszowice - Kalwaria Wschód, Kalwaria Wschód - Głogoczów).
Geolodzy wykonają 6,6 tys. odwiertów pod Beskidzką Drogę Integracyjną. Ogłoszono przetarg
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na wykonanie badań geologicznych przed planowaną budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała - Głogoczów.

Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. Przetarg został podzielony na sześć części.

- To bardzo dobra wiadomość. To, by Beskidzka Droga Integracyjna powstała, jest moim absolutnym priorytetem. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami będziemy dokładali wszelkich starań, aby tę inwestycję wspierać. Mieszkańcy mierzą się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi. W miejscowościach zlokalizowanych wzdłuż DK52 regularnie zdarzają się wypadki. Trzeba coś z tym zrobić. Czekanie na tę inwestycję trwa już bardzo długo. Teraz udało się przełamać impas. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami zgłaszaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury wagę tych potrzeb. Nasze głosy, a zatem także głosy mieszkańców spotkały się ze zrozumieniem i w budżecie państwa na 2024 rok zostały zabezpieczone środki na badania geologiczne, co umożliwiło ogłoszenie przetargu na ich wykonanie – komentuje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.


Badania geofizyczne

W 2021 roku GDDKiA przeprowadziliła badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa.

W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.



Badania geologiczne

Teraz ogłaszony został przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

- Planujemy wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność - informuje Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.

Przetarg na badania został podzielony na sześć części (Bielsko-Biała - Kęty, Kęty - Bulowice, Bulowice - Chocznia, Chocznia - Jaroszowice, Jaroszowice - Kalwaria Wschód, Kalwaria Wschód - Głogoczów).



Beskidzka Droga Integracyjna

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.

Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to IV kwartał 2025 roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

źródło: GDDKiA Kraków
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy