reklama
reklama

Szybka kolej do Krakowa. Jest porozumienie samorządowców

Gospodarka, Wiadomości, 02.11.2016 20:00, ks
Plan zakłada, że niektóre miejscowości powiatu wadowickiego zostaną połączone szybką koleją z Krakowem. Kiedy?
Szybka kolej do Krakowa. Jest porozumienie samorządowców

Szybkie połączenie kolejowe z Sędziszowa przez Kraków i Skawinę do Przeciszowa i Kalwarii Zebrzydowskiej? Te plany mają szansę na realizację. 2 listopada w Skawinie marszałek Jacek Krupa i przedstawiciele 6 małopolskich gmin, przez które w przyszłości ma przebiegać linia SKA, zadeklarowali współpracę na rzecz jej uruchomienia.

 

Porozumienie zakłada wspólne starania o przedłużenie drugiej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków – Miechów – Sędziszów w kierunku Skawiny, a następnie do Przeciszowa, przez Brzeźnicę, Spytkowice i Zator oraz w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej.

 

 

Dzięki takiemu rozwiązaniu Szybka Kolej Aglomeracyjna w przyszłości pomoże odciążyć zakorkowaną drogę krajową nr 44, ale przede wszystkim skutecznie skomunikuje ośrodki gospodarcze w regionie, do których dojeżdża codziennie wielu pracowników. Porozumienie na rzecz współpracy w zakresie uruchomienia linii SKA podpisał marszałek Jacek Krupa oraz przedstawiciele samorządów: Tomasz Ożóg - zastępca burmistrza Skawiny, Augustyn Ormanty - burmistrz Kalwarii Zebrzydowskiej, Bogusław Antos - wójt Brzeźnicy, Mariusz Krystian - wójt Spytkowic, Mariusz Makuch - burmistrz Zatora oraz Bogdan Cuber - wójt Przeciszowa.

 

Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny – Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów. W połowie grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. Wszystkie obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie, która wozi pasażerów od grudnia 2014 r.

 

- Rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to przyszłość transportu publicznego w naszym regionie. Małopolanie już teraz chętnie wybierają kolej, bo nie chcą tracić czasu na stanie w korkach dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnie. Chcemy by mieszkańcy i turyści podróżowali szybko i wygodnie, dlatego rozwijamy system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – zwiększyliśmy częstotliwość kursowania pociągów, zaoferowaliśmy nowy atrakcyjny rozkład jazdy, zainwestowaliśmy w nowoczesny tabor i zintegrowany bilet w postaci Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, do której wciąż dołączają się nowi partnerzy. A to jeszcze nie koniec naszych działań – mówi marszałek Jacek Krupa. - Cieszę się, że potrzebę rozwoju SKA dostrzegają także lokalni samorządowcy, którzy są inicjatorami dzisiejszego porozumienia. Przed nami wszystkimi sporo pracy, ale wspierając się wzajemnie szybciej osiągniemy postawiony sobie cel – dodaje marszałek.

 

 

Partnerstwo między gminami i samorządem ma się opierać przede wszystkim na wypracowaniu  wspólnych rozwiązań, które umożliwią uruchomienie szybkiej kolei z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia. Partnerzy skoncentrują się na rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, będą także wspólnie prowadzić działania informacyjne i konsultacje społeczne. Już teraz lokalne samorządy przygotowały lub pracują nad dokumentami dotyczącymi integracji poszczególnych środków transportu z transportem kolejowym.

 

Dotyczy to w szczególności budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych, chodników i ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych oraz zmianę tras linii autobusowych tak, by dowoziły one pasażerów bezpośrednio do przystanków SKA.

 

Uruchomienie linii SKA do Skawiny będzie możliwe dopiero po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Zanim jednak ta linia szybkiej kolei zostanie wydłużona w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia, dzięki czemu połączy Zatorską Strefę Aktywności Ekonomicznej ze Skawińskimi Strefami Gospodarczymi, Krakowem i ośrodkami pielgrzymkowymi, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych analiz dotyczących m.in. potencjalnego zainteresowania pociągami na poszczególnych odcinkach oraz zdiagnozowanie istniejących problemów i znalezienie sposobów ich rozwiązania. Dopiero na tej podstawie zostanie opracowany plan rozwoju SKA oraz wyznaczone kierunki dalszych wspólnych działań.

 

 

źródło: malopolska.pl

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

aleocochodzi, 04.11.2016 19:19

Andrychów ma taką SKA do Bielska.

zandrychowa, 03.11.2016 17:43

To są plany tak odległe jak BDi.szybciej powinna być budowana droga z racji tej że teraz w każdej rodzinie są 2auta. Bida aż piszczy w tym kraju

Betty, 03.11.2016 10:07

A gdzie Burmistrz Klinowski? Ten oredownik kolei zamiast bdi? Projekt pociagu "papiezolino" umarl i ciagu dalszego nie widac. Poza tym modernozacja kolei i nas to budowa nowej linii, bo po tych zakretach i stacjach co 5km to zaden pociag nie naszaleje. Nie ma wiec wyjsca- jwstesmy skazani na BDI

zoch, 03.11.2016 00:31

jasne wydawajcie kasę na pociągi którymi nikt nie jeździ a bdi dalej nie budujcie