- 96 załóg przyjedzie do Wadowic i Makowa Podhalańskiego, by rywalizować w tegorocznej edycji Valvoline Rajdu Małopolski (6-8 czerwca) - informują organizatorzy rajdu.
Na wąskich, wymagających odcinkach specjalnych w Beskidzie Makowskim powalczą nie tylko uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (CEZ) i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), lecz także załogi w rajdówkach historycznych, a także stawka Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP).
Valvoline Rajd Małopolski jest trzecią, po 52. Rajdzie Świdnickim i 9. Rajdzie Nadwiślańskim, rundą mistrzostw Polski. Najmłodsze zawody w kalendarzu w tym roku po raz pierwszy zyskały międzynarodowy status. Impreza organizowana przez Fundację Sporty Motorowe została włączona do cyklu Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ).
![](/!data/newsy_extras/49173/1.jpg?v=1716980832)
Po raz pierwszy Valvoline Rajd Małopolski odbył się w 2021 roku jako zawody w randze rajdu okręgowego zaliczanego do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Rok później był również rundą Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Organizatorzy imprezy – Fundacja Sporty Motorowe – nie zapomnieli o uczestnikach RMP. I w tym roku także przygotowali skróconą wersję trasy, na której zmierzą się zawodnicy z „okręgówki”. Będzie to dla nich druga w sezonie okazja do zdobycia punktów, po otwierającym cykl Rajdzie Nyskim (11-12 maja).
Trzynaście oesów i dwa dni ścigania
Trasa Valvoline Rajdu Małopolski liczy blisko 400 km z czego 124 to łączny dystans trzynastu asfaltowych odcinków specjalnych.
Konsekwentny i systematyczny rozwój imprezy wiąże się ze zmianami w jej formule i harmonogramie. Baza rajdu została w tym roku przeniesiona z Makowa Podhalańskiego do Młyn Jacka Hotel&SPA. Nowa jest także lokalizacja parku serwisowego, który będzie gościł w Wadowicach. Również w tym mieście zaplanowano uroczysty start, a także widowiskowy odcinek specjalny.
Piątkowy (7 czerwca) etap rajdu składa się z trzech prób sportowych. Na dwóch z nich – Barwałd (9,72 km) oraz Mucharz (11,29 km) załogi pojawią się dwukrotnie. Etap zakończy wspomniany oes w Wadowicach (1,35 km).
![](/!data/newsy_extras/49173/2.jpg?v=1716980835)
Organizatorzy informują, że przeniesienie bazy rajdu nie oznacza, że rajdówki nie pojawią się w Makowie Podhalańskim. W sobotnim, niemal dwukrotnie dłuższym etapie Valvoline Rajdu Małopolski zawodnicy pokonają trzy odcinki specjalne. Próby Stryszów (9,3 km) oraz Zawoja (14,35 km) będą pokonywane po trzy razy. Z kolei na odcinku Maków Podhalański załogi zmierzą się dwukrotnie.
Drugi przejazd próby w Makowie Podhalańskim będzie finałowym, a więc dodatkowo punktowanym odcinkiem rajdu, rozegranym w dłuższym wariancie (5,45 km) jako RMF FM Power Stage. W Makowie Podhalańskim zorganizowana zostanie strefa kibica wraz z telebimami i atrakcjami dla rodzin, a dzień zwieńczy ceremonia rozdania nagród i koncerty zaproszonych gwiazd.
Czołówka w komplecie i zagraniczni goście
Łącznie organizatorzy przyjęli 96 zgłoszeń. Na listach uczestników nie brakuje najlepszych zawodników z każdego z trzech cykli.
W RSMP z pierwszym numerem startowym na trasę Valvoline Rajdu Małopolski ruszą jego ubiegłoroczni triumfatorzy, aktualni mistrzowie kraju oraz liderzy punktacji cyklu – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy w dwóch pierwszych rundach zgromadzili 61 punktów. Załoga numer dwa to bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo), trzeci w tabeli sezonu (47 pkt). W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również wicemistrzowie Polski – Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy z pewnością celują w „duże punkty”, by poprawić swoją pozycję w klasyfikacji cyklu (8. miejsce i 24 pkt). Duet numer cztery to Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, którzy pojadą jedynym w stawce Fordem Fiestą Rally2 (10. miejsce i 7 pkt). Piątkę na rajdówkę nakleją wiceliderzy punktacji – Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo). Ich strata do pierwszego miejsca to 9 punktów.
![](/!data/newsy_extras/49173/6.jpg?v=1716980851)
Łącznie samochodami najwyższej kategorii (R5/Rally2) będzie dysponować trzynaście załóg. W tym gronie są też goście ze Słowacji – Robert Kolčák (Skoda Fabia RS Rally2), którego pilotować będzie Emil Horniaček, znany polskim kibicom ze startów z nieodżałowanym Januszem Kuligiem. Kibiców z pewnością emocjonuje debiut Adama Sroki za kierownicą rajdówki Rally2. Znany z szybkiej i widowiskowej jazdy kierowca, wraz z Łukaszem Sitkiem, wsiądzie do Skody Fabii Rally2 evo.
W ramach rundy mistrzostw kraju i FIA CEZ wystartuje 38 załóg, z czego 22 w widowiskowych samochodach z napędem na cztery koła. Pozostałe duety to zawodnicy w rajdówkach z napędem na przednią lub tylną oś. Wśród nich jest także jeden z najbardziej spektakularnych samochodów w RSMP, a więc Porsche 911 GT3 Jacka Sobczaka i Michała Marczewskiego – liderów kategorii 2WD. O kolejne punkty do tej klasyfikacji powalczy również Hubert Laskowski, wicelider „ośki”. Młody kierowca, dla którego będzie to dopiero trzecia runda krajowego czempionatu pojedzie z Michałem Kuśnierzem – doświadczonym pilotem, dla którego Valvoline Rajd Małopolski to domowa runda RSMP.
24 rajdówki sprzed lat
W Wadowicach stawią się także uczestnicy Millers Oils Historycznych
Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, czyli cyklu dla załóg w
rajdówkach liczących 25 i więcej lat. W stawce historycznego czempionatu
są wspaniałe samochody, które przeżywają swoją drugą rajdową młodość,
budząc przy tym wspomnienia kibiców.
![](/!data/newsy_extras/49173/4.jpg?v=1716980841)
Na trasę Valvoline Rajdu Małopolski ruszą 24 samochody historyczne, w
tym takie konstrukcje jak Lancia Delta HF Integrale, Audi Quattro S1,
Porsche 911 SC, Ford Escort Cosworth czy też… Trabant 601. Najstarszym
samochodem w stawce cyklu jest Volvo Amazon załogi Artur Skrabalak/Dawid
Gabryś.
Z kolei uczestnicy RMP przyjadą w liczbie 34 załóg. Z najwyższym – 201. numerem startowym do rywalizacji ruszą aktualni liderzy cyklu – Kacper Potyra i Piotr Sieliłło (Citroen DS3 RallyN1). Szymon Gańczarczyk z Sławomirem Parzykiem (Citroen DS3 RallyN1) oraz Jakub Niemiec z Mateuszem Bodniakiem (Peugeot 207 RC RallyN1) – odpowiednio wiceliderzy i trzecia w tabeli załoga – także nie odpuszczą walki na oesach Valvoline Rajdu Małopolski.
Zobacz listy zgłoszeń:
• CEZ i RSMP
• Millers Oils HRSMP
• RMP
Z kolei uczestnicy RMP przyjadą w liczbie 34 załóg. Z najwyższym – 201. numerem startowym do rywalizacji ruszą aktualni liderzy cyklu – Kacper Potyra i Piotr Sieliłło (Citroen DS3 RallyN1). Szymon Gańczarczyk z Sławomirem Parzykiem (Citroen DS3 RallyN1) oraz Jakub Niemiec z Mateuszem Bodniakiem (Peugeot 207 RC RallyN1) – odpowiednio wiceliderzy i trzecia w tabeli załoga – także nie odpuszczą walki na oesach Valvoline Rajdu Małopolski.
Zobacz listy zgłoszeń:
• CEZ i RSMP
• Millers Oils HRSMP
• RMP
![](/!data/newsy_extras/49173/5.jpg?v=1716980845)
![](/!data/newsy_extras/49173/7.jpg?v=1716980855)
![](/!data/newsy_extras/49173/8.jpg?v=1716981152)
![](/!data/newsy_extras/49173/9.jpg?v=1716981155)
![](/!data/newsy_extras/49173/10.jpg?v=1716981157)
INFORMACJA PRASOWA
Brak komentarzy