W czwertek (23.11) w Komendzie Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej przyjęto dwa zawiadomienia związane z działaniem oszustów. Pierwsze zawiadomienie dotyczyło mieszkańca powiatu suskiego, z którym skontaktował się fałszywy przedstawiciel banku.
Poinformował mężczyznę, że jego konto bankowe, na którym trzyma pieniądze, jest włamanie i by ratować zgromadzone na nim pieniądze, należy wygenerować kody „blik” co spowoduję, że pieniądze zostaną przelane na inne konto. W rzeczywistości pieniądze były bezpieczne na koncie bankowym, ale poprzez wygenerowanie kodów do szybkiej płatności, oszust wypłacił z konta pokrzywdzonego ponad 9 tys. złotych.
Druga sytuacja, której efektem była utrata pieniędzy z konta, dotyczy mieszkanki powiatu suskiego, z którą również skontaktował się telefonicznie oszust. Poinformował, że na zgromadzonym koncie z kryptowalutami pokrzywdzona posiada dość dużą sumę pieniędzy. Kobieta skojarzyła, iż w przeszłości posiadała konto w kryptowalucie, lecz nie wiedziała, że są tam pieniądze i urosły do takiej kwoty. Uwierzyła w historie oszusta, który w pierwszej kolejności nakazał założenie nowego konta z kryptowalucie.
Po założeniu konta, oszust instruował o dalszych czynnościach bankowych, które niezbędne będą do wypłaty całości zgromadzonej sumy. Jedną z nich było przelanie na nowe konto wszystkich zgromadzonych oszczędności na koncie używanym na co dzień. Kolejną rzeczą było uzyskanie koncesji na posiadanie pieniędzy w kryptowalucie co miało kosztować 50 tys. złotych. Z uwagi, iż pokrzywdzona nie miała takich pieniędzy zasugerował by wzięła kredyt w swoim banku co też pokrzywdzona uczyniła.
Pieniądze z kredytu pokryły niezbędną według oszusta „koncesję” gdzie ponownie pojawiły się kolejne koszty takie jak odsetki od zgromadzonej w kryptowalucie pieniędzy, na które ponownie była potrzebna kwota 50 tys. złotych. Pokrzywdzona, wierząc w opowieści oszusta i jego instrukcje w efekcie, nie tylko straciła zgromadzone oszczędności, ale też wzięła dwa kredyty w swoim banku, tracąc łącznie ponad 152 tys. złotych.
Policja przypomina, aby nie podawać telefonicznie żadnych danych takich jak login i hasła do bankowości internetowej, kodów „BLIK", danych dotyczących karty płatniczej, nie instalować żadnych aplikacji na ich żądanie. W takich sytuacjach należy zakończyć rozmowę telefoniczną, rozłączyć się i skontaktować się ze swoim bankiem.
źrodło: KPP Sucha Beskidzka
Brak komentarzy