reklama
reklama

Grała Orkiestra. Podsumowanie [FOTO, AKTUALIZACJA]

Wiadomości, 13.01.2014 11:30, (red)
Setki wolontariuszy na ulicach, koncerty, licytacje, wielkie gotowanie... W niedzielę (12.01) odbył się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Grała Orkiestra. Podsumowanie [FOTO, AKTUALIZACJA]

W tym roku WOŚP zbiera pieniądze na zakup specjalistycznego sprzętu dla dziecięcej medycyny ratunkowej i godnej opieki medycznej seniorów.

 

Oprócz zbiórek do puszek, w wielu miastach przygotowano dodatkowe atrakcje. W Wadowiach i w Andrychowie było wielkie gotowanie grochówki i bigosu. W Wadowicach gośćmi specjalnymi imprezy byli: Beata Śmiechowska i Charles Daigneault - uczestnicy programu MasterChef.

 

Podczas WOŚP w Andrychowie licytowano m.in. zdjęcie z autografem Justyny Kowalczyk, koszulka podpisana przez Adama Małysza czy rękawice bokserskie Tomasza Adamka.

 

W przychodni "Vena" odbyła się także akcja krwiodawstwa. Krew oddały aż 73 osoby. Zebrano 32,850 ml krw.

 

W Wadowicach udało się zebrać 64.198,77 złotych, a w Andrychowie dokładnie 123,578,96. Sztab andrychowski zbierał także m.in. w gminie Kęty i Wieprz.

 

W Wadowicach jest jednak rekord. Szef wadowickiego sztabu Filip Kosarski podliczył, że w ciągu 21 lat wadowickiej Orkiestry udało się zebrać już ponad 1 mln zł. Dokładnie 1 006 238,05 zł.

 

W Kętach od godziny 15 odbywały się koncerty i występy w Domu Kultury. Zebrano 5500 zł, ale zbiórka została przeprowadzona tylko w Domu Kultury. Na terenie całej gminy Kęty zebrano 37 748,99 zł.

 

WOŚP również w Kalwarii Zebrzydowskiej, gdzie na rynku w godz. 10-15 zaplanowano część koncertową. W akcję na terenie Kalwarii zaangażowanych było 120 wolontariuszy.

 

W Andrychowie wielkie gotowanie na placu Mickiewicza. Kucharze przygotowali kilkaset porcji bigosu...


ZOBACZ: duża galeria zdjęć z WOŚP w Andrychowie


ZOBACZ: duża galeria zdjęć z WOŚP w Andrychowie

 

Również W Wadowicach od rana pełna mobilizacja....

Gośmi specjalnymi są: Beata Śmiechowska i Charles Daigneault - uczestnicy programu MasterChef.

 

ZOBACZ: duża galeria zdjęć z WOŚP w Wadowicach

foto: Ilona Sitarz

 

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

magdalenka88, 08.02.2014 21:25

westwi78, 08.02.2014 17:29

ogi33...nie rób kreciej roboty...przeczytaj jeszcze raz ten wpis...

ogi33, 08.02.2014 17:03

BRAWO "MATKA KURKA" ! ! BRAWO TV "REPUBLIKA" ! !

westwi78, 08.02.2014 15:17

http://tinyurl.com/o6nxb75

ogi33, 08.02.2014 12:44

wyszły nowe fakty zarabiającego "kilka tyś " stać na wysłanie do US na studia swoje pociechy ?! po zajęciach pewnie stoją z puszkami , żeby uzbierać na czesne ;)

szeleszczyciel, 08.02.2014 12:28

.

ogi33, 08.02.2014 12:00

ciekawe kiedy takie bzdury zacznie wygadywać NIEKARANY ZŁODZIEJ ANETKA 118 pierwsze oznaki rodzącego się u niej rozstroju nerwowego już można obserwować :)))

asquit, 08.02.2014 07:24

ogi ,igor i spółka - wy działacie w jakiejś sekcie?

ogi33, 07.02.2014 22:31

a co wygaduje, to już paranoja wie, że koniec tego kantu dokumenty wszystko pokażą wielu się przekona jak zostało wystrychniętych na dutka(ch) IDZIE NOWE :))))))))) oby doszło PRZYZWOITE

westwi78, 07.02.2014 22:15

Ciekawe, ze zrezygnował z \"tego wszystkiego\" zaraz po tym, jak sąd przychylił się do wniosku blogera, którego Owsiak pozwał do sądu, żeby zbadać dokumenty WOŚP...

magdalenka88, 07.02.2014 21:32

ogi33, 18.01.2014 18:11

"Jurek Owsiak ujawnia SZCZEGÓŁY swoich zarobków" taki o to tytuł mamy a w tekście : "Jest jeszcze prezesem zarządu firmy Złoty Melon powołanej przez Fundację. Z tego tytułu otrzymuje "kilka tysięcy złotych"" w jednym zdaniu KŁAMSTWO - firma Złoty melon została kupiona przez fundacje od Owsiaka za 1,5 "melona" no i ten szczegół zarobków "KILKA TYŚ ZŁOTYCH" bardzo precyzyjne szczegóły, nieprawdaż ?! nie będę pisał jaka to genialna gazeta podaje taki chłam nie będę komentował ujawniania szczegółów

qqrydzyk, 14.01.2014 22:16

caritas - wizytówka, hi, hi - pomoc dla biednych ... dyrektorek Caritasu http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/caritas-dostal-dom-i-odsprzedal-za-bezcen-wiceszfowej,124854.html

yeti1, 14.01.2014 20:20

widzę że pis nawet tak pożyteczna akcję wykorzystuje do celów politycznych.Wstyd

szeleszczyciel, 14.01.2014 18:27

.

Maksymilian, 14.01.2014 17:38

maniek;gratuluję towarzystwa

ogi33, 14.01.2014 15:30

o "słoiku z pieniędzmi" http://telewizjarepublika.pl/telewizja-republika-podpowiada-gdzie-jest-sloik-z-pieniedzmi,3096.html dla mnie cały ten cyrk ze słoikiem i "tańcem po biurku" to nic innego jak "NA ZŁODZIEJU CZAPKA GORE"" MYŚLENIE - MYŚLENIE - MYŚLENIE

infocar, 14.01.2014 14:00

@cath Moja wypowiedź miała jedynie uspokoić znanegowmieście. Oczywiście z internetów miałem dane: http://lukaszfoltyn.salon24.pl/149805,wosp-w-swietle-twardych-danych Co do formalnej organizacji zamówień sprzętu dla szpitali, to pewnie masz rację. Nie chodziło mi o szczegóły formalne ale o oddanie skali. To tak jak z dofinansowaniem z UE. Dziesiątki mld euro co kilka lat. Też wszędzie widać inwestycje i ich oznaczenia (oznaczenie jest obowiązkowe i z góry określone) ale w skali budżetu kraju to kropelka. Też mógłbyś się doczepić, że to nie UE wypłaca dofinansowanie tylko wojewoda/starosta/urząd pracy.

cath, 14.01.2014 12:41

@infocar Nie wiem co pijesz,wciągasz albo palisz i co widzisz ale z tego wiem NFZ nie kupuje sprzętu dla szpitali.Szpitale kupują same.Natomiast zdziwiłbyś się bo sprzęt od WOSP-u widać,NFZ jest używając ulubionego przez tego molocha sformułowania płatnikiem,pacjent to świadczeniobiorc a lekarz to świadczeniodawca.

cath, 14.01.2014 12:34

@Igor5 Jakbys rzucił jakimis przykładami bo jakos nie kojarze sprzetu od Owsiaka leżącego w piwnicy lub magazynie.Wlasnie Owsiak slynie z tego ze kontroluje wykorzystanie sprzętu.I to do bólu.O czym przekonała się Pszczyna i nie tylko....Jedno co może wtym wszystkim irytować to że Owsiak zastępuje w tych działaniach Państwo-bo to budżet powinien kupować sprzęt a nie obywatele.Podobnie jak leczenie ciężkich i rzadkich chorób.

kaczor, 14.01.2014 10:54

to inny cytat o tym samym Propaganda żakolandii - znowu dała popis obsesji. popatrzyłem co pisali przy tak szlachetnej akcji. Nie wyszli poza swoją obsesję, nic tylko pis i pisiorki. Gdyby nie "katolickie pisiorki" to nie byłoby tyle dobrego z tej akcji. Nie bez powodu robią ją w niedzielę a z puszkami stoją pod kościołami. to prawda - asquit już chyba doszczętnie odleciał. znam takich co nie dają na orkiestrę. ani nie chodzą do kościoła ani tym bardziej nie głosują na pis.

ogi33, 14.01.2014 10:48

@wiktoria napisała \"jadu i obsesji pana asquita nie chce mi się komentować\" mnie też

asquit, 14.01.2014 07:18

skąd się bierze nienawiść ludzi,którzy deklarują swoje poparcie dla PIS,do innych ludzi?

lulu, 13.01.2014 23:53

@igor5 Tu trzeba się znizyc do waszego poziomu z językiem żebyście zrozumieli przekaz wypowiedzi...... Jeszcze raz gratulacje dla wolontariuszy i całą akcję!!!!

lulu, 13.01.2014 23:47

Komentarz usunięty przez autora.

ogi33, 13.01.2014 23:22

ten język Miłości - nie będę powtarzał epitetów ta logika: - krytykować premiera mogę jak zostanę premierem :) ten szantaż emocjonalny - "chore dzieci" czy orkiestra robi dobre rzeczy? ROBI !! i jeszcze raz ROBI ! co nie zmienia faktu , że u jej źródła, jej aktem założycielskim były cele ukryte, diametralnie inne od tych głoszonych, że przy okazji szczytnych haseł Jurek załatwia inne CIEMNE interesy wszystkim wolontariuszom życzę wszystkiego dobrego PRZYJAŹŃ - MIŁOŚĆ - MUZYKA - MYŚLENIE - MYŚLENIE - MYŚLENIE SIE MA ! ;)

infocar, 13.01.2014 22:39

@znanywmieście "Co się stanie jak braknie Orkiestry?" Gdyby NFZ znakował swój sprzęt naklejkami np. niebieskimi to sprzętów oznaczonych przez WOŚP nie zauważyłbyś w morzu wyposażenia oznaczonego przez NFZ...

igor5, 13.01.2014 22:03

jest tylko katol,pisior,matoł i jad...smutne ale to chyba skutki polityki miłości Tuska i jego zaprzyjaźnionych telewizji...

politolog, 13.01.2014 21:20

akcja OK, oby trwała dalej Owsiak przegina. Nie jest żadną tajemnicą ani kupowanie nieruchomości za miliony ani zatrudnianie w fundacji rodziny. ani to że jedni podczas finału grają za darmo a inni muzycy dostają szmal. Propaganda żakolandii - znowu dała popis obsesji. popatrzyłem co pisali przy tak szlachetnej akcji. Nie wyszli poza swoją obsesję, nic tylko pis i pisiorki. Gdyby nie \"katolickie pisiorki\" to nie byłoby tyle dobrego z tej akcji. Nie bez powodu robią ją w niedzielę a z puszkami stoją pod kościołami.

abcabc, 13.01.2014 20:52

ilu rodziców dzieci przebadanych na sprzęcie kupionym z WOŚP dowiedziało się na przykład o chorobie dziecka i dzięki temu można było podjąć wczesne leczenie? dobrze ktoś napisał-pisorki są specjalistami w burzeniu, a nie w budowaniu. wstyd popierać taką partię

igor5, 13.01.2014 20:47

teraz krótkie pytanie za 100 punktów - kto wie ILE sprzętu kupionego przez Owsiaka leży od lat w szpitalnych magazynach ??? lekarze wiedzą coś na ten temat... wiem,tajemnica poliszynela....największym beneficjentem tej hucpy są firmy i koncerny farmaceutyczne oraz wiadomo kto....

Sanders, 13.01.2014 20:42

Czy ktoś z was pacany jedne pisze do krytykujacych Jurka zrobił choć promil tego co ten człowiek . Czy ktoś z was miał chore dziecko leczone na sprzecie orkiestry jeb....cie sie w parapet pustymi skorupami mózgowymi a później albo nie najlepiej sie zamknijcie.!!!!!!!!!!!Żenada

zbyszek50, 13.01.2014 19:15

Widzę że jest tu dość sporo komentarzy w stylu pani Pawłowicz,kretyństwo kompletne,o,co taka zadyma,nie chcesz nie dawaj jeden z drugim i po sprawie,albo idż na spotkanie z prezesem,tam ci; zbabrają; w głowie i będziesz mógł snuć teorie spiskowe

ogi33, 13.01.2014 18:22

@szeleszczyciel nie ważne są koszty propagandy ważny jest CEL ! a jaki jest cel ? http://www.youtube.com/watch?v=-vyCPZeY6FI oglądnij i pomyśl ( to do innych ;)) bo chyba nie sypanie w ten worek bez dna nawet oni to wiedzą http://fakty.interia.pl/polska/news-polska-rodzina-wydaje-rocznie-ponad-300-zlotych-na-lapowki-d,nId,1088678

szeleszczyciel, 13.01.2014 17:47

.

znanywmiescie, 13.01.2014 17:36

Czy tak wygląda wolny kraj? Kraj który według tego co pan Donaldinio mówi ze swoją świtą \"rozwijający się\" (w galopującym tempie ponoć) w centrum Europy? Gdzie życie/ zdrowie (nie tylko moje) zależy od tego czy ktoś \"wrzuci\" do puszeczki czy nie. Ja dziękuje za taki kraj za taki rząd. Co się stanie jak braknie Owsiaka i jego Orkiestry? Zastanówcie się nad tym

maniek, 13.01.2014 15:04

nie sądziłem że dożyję takiego dnia ale stało się:) w pełni podpisuje się pod zdaniem tomkax - podziw dla wolonatriuszy!!! po tym co wyczynia Owsiak tak sobie myślę że z WOŚP może być jak z Solidarnością (tą pierwszą). Wałęsa był twarzą Solidarności a Owsiak WOŚP. Ale oba te ruchy to naprawdę miliony ludzi dobrej woli. A obaj wyżej wymienieni panowie poszli swoją droga po sławę i pieniądze.

kaczor, 13.01.2014 14:55

i tu pełna zgoda Tomekx!

tomekx, 13.01.2014 14:50

Brawo.Naprawdę podziw dla wolontariuszy!!!!!

wiktoria, 13.01.2014 13:41

mam nadzieję że w Andrychowie będzie rekord. z tego co wiem od wolontariuszy pod naszym sztabem zbierano pieniądze w tym roku także w Kętach. Dodatkowa gmina to powinny być dodatkowe pieniążki. jadu i obsesji pana asquita nie chce mi się komentować. może tylko powiem że 100 racji ma pani Kamila. wolontariusze mogą to potwierdzić. 'Jak zbierałam ja i wiem że tak było potem najwięcej zbieraliśmy po Mszach świętych od katolików starszych osób czyli tych jakich wielu zagłosuje na PiS. niech sie "propganda zakolandii" zastanowi czy tymi politycznymi docinkami pomaga czy szkodzi akcji"

asquit, 13.01.2014 13:17

i co pisiorki.Wasza propaganda przeciwko WOSp na nic się zdała

wojtek75, 13.01.2014 01:36

to samo można powiedzieć o caritasie. miliony dzieci dzięki jego pomocy zostało nakarmionych, ubranych, wyleczonych. popieram wiktorię i to co pisze Jedni dają na Caritas inni na WOŚP a większość i na Caritas i na WOŚP. I tu i tu można się doczepiać i jest czego ale idę o zakład że ludzie będą dalej pomagać WOŚP i Caritasowi. Inna sprawa że zgadzam się że pan Owsiak swoimi wypowiedziami i zachowaniem szkodzi sobie i idei. to porównanie samego siebie do żołnierza wyklętego prześladowanego przez komunistów to nie przesada to kpina. Stracił Owsiak u mnie jak nic. Ale sama akcja jest ok.

lulu, 13.01.2014 00:25

Powiem tak: a żeby was wszystkich szlak trafił komentujących Owsiaka, nie wiecie co znaczy mieć chore dziecko!!!!!!!!!, które żyje dzięki takim akcjom wiec nie komentujcie, Nie chcesz nie dawaj matole jeden z drugim!!!! Docenicie dopiero jak ktoś z waszych bliskich czy wasze dzieci będą korzystały ze sprzętów Orkiestry obłudnicy. Na radio maryjne majątki wydajecie na na dzieci żyłujecie???? Nie interesuje ile Owsiak z tego ma, robi kawał dobrej roboty którą państwo powinno zrobić a nie robi!!!!

ogi33, 13.01.2014 00:12

\"Kiedy więc dajesz jałmużnę, nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w syna­gogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili. Zaprawdę, powiadam wam: ci otrzymali już swoją nagrodę. Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie le­wa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie \"(Mt 6,2-4)

mareczek, 12.01.2014 23:29

westiw dobrze pisze Ja ktoś pyta to Caritas odpowiada a Owsiak każe [ciach!]... i pozywa do sądu. w sprawie donosów qqydzyk stosuje klasyczną zasadę \" pokazuje na uczciwych i krzyczy łapać złodzieja\". Donosicieli i to politycznej policji to szukaj qqydzyk w swoim towarzystwie.

ogi33, 12.01.2014 23:08

@wiktoria stosuje chwyt przetestowany przez rządzących ( doradza mu dwóch zatrudnionych na etatach specjalistów od marketingu, PR ! opłacanych z puszek) ubrać się w cudze piórka, a innych z ich własnych obedrzeć złodziej, pokazujący na uczciwych i krzyczący łapać złodzieja i ta "żywa tarcza" , którą tworzy z wolontariuszy orkiestry - to pokazuje , że IDEI nie było, od początku był "interes do zrobienia" i trzeba przyznać nieźle mu idzie

westwi78, 12.01.2014 23:03

qqrydzyk a podasz źródła tych \"wiadmości\" ?:) bo cytowanie jakiś blogów to... Cartias ma sprawozdania tak jak WOSP. I z nich wynika to o czym piszemy. Ja ktoś pyta to Caritas odpowiada a Owsiak każe [ciach!]... i pozywa do sądu. Tu jest różnica.

qqrydzyk, 12.01.2014 22:38

mareczek - pewnie nie doczytałeś, bo byś nie podejmował żadnej dyskusji! \"Reasumując: Caritas obraca w skali ogólnopolskiej gigantycznymi pieniędzmi pochodzącymi ze zbiórek społecznych, od instytucjonalnych darczyńców, z nawiązek sądowych, z budżetu państwa i z własnej działalności gospodarczej. Ekonomiści, których prosiliśmy o szacunki, mówią o kwotach łącznych od 1,5 do 2,5 miliardów złotych rocznie. Około 30 procent z tej kwoty wspomaga ubogich. Co dzieje się z resztą? Biskup raczy wiedzieć..\" koleś - powtarzam, rocznie 1,5 do 2 mld ROCZNIE to szacunki, czyli uchodzi bokiem jakieś 1-1,5 mld złotych. Coś więcej trzeba? A teraz możesz spełnić swój donosicielski obowiązek i zadzwonić do CBA, numery znasz skoro namawiałeś innych do składania donosów!

ogi33, 12.01.2014 22:30

@qqrydzyk poniżej końcówka tekstu z linku który podałeś ( popatrz jak się uzupełniamy Ty początek ja koniec ;)) \"Caritas z własnej inicjatywy współpracował w tej sprawie z Prokuraturą Okręgową w Płocku, aby rzetelnie ją wyjaśnić. Przystąpił do postępowania prokuratorskiego w charakterze pokrzywdzonego. Teraz sprawę musi rozstrzygnąć sąd.\" Caritas był POKRZYWDZONY i tyle @gebelsik nie daje na tace bo nie uczestniczę bezpośrednio w życiu Kościoła Katolickiego :)

wiktoria, 12.01.2014 22:22

co do waszego sporu. Jedni dają na Caritas inni na WOŚP a większość i na Caritas i na WOŚP. I tu i tu można się doczepiać i jest czego ale idę o zakład że ludzie będą dalej pomagać WOŚP i Caritasowi. Inna sprawa że zgadzam się że pan Owsiak swoimi wypowiedziami i zachowaniem szkodzi sobie i idei. Też czytałam o tym pozwie bo człowiek „miał czelność” zapytać go o pieniądze podarowane przez ludzi. I struga nie wiadomo kogo, porównuje się do prawdziwych bohaterów. Na początku WOŚP był inny. Szkoda ale nie jest pierwszym którego sława zmieniła.

wiktoria, 12.01.2014 22:21

z tekstu dziennikarza to nie wynika ale to prawda że w tym roku pod andrychowski sztab należą Kęty? jeśli tak byłaby szansa na dobry wynik bo wiadomo dodatkowa gmina to dodatkowe pieniążki:)

mareczek, 12.01.2014 22:13

polecam oficjlalne sprawozdanie WOŚP za 2009 rok. Zebrano około 54 milionów złotych z tego na sprzęt medyczny poszło około 30 milionów. A reszta?

qqrydzyk, 12.01.2014 22:06

ogi33 - rączki na kołdrę bo ci wyłącznie mózg stanął, impotencie intelektualny vel nieuku. Poniżej tytuł i początek tekstu, do którego podałem linka, a ty, nieuku, skomentowałeś jak(o) totalny analfabeta! Ty to masz "musk, yntelygęcie"! " Księża Caritasu z zarzutami. W grę wchodzą miliony złotych" Nie­wła­ści­we dys­po­no­wa­nie środ­ka­mi oraz fał­szo­wa­nie do­ku­men­tów i pod­pi­sów - to za­rzu­ty dla dwóch księ­ży, by­łych dy­rek­to­rów Ca­ri­ta­su. Za­mie­sza­ni są rów­nież inni pra­cow­ni­cy pla­ców­ki. W grę wcho­dzą mi­lio­ny zło­tych. Spra­wa zo­sta­ła skie­ro­wa­na do Sądu Okrę­go­we­go w Płoc­ku - po­in­for­mo­wa­ła gazeta.​pl......... reszta w artykule

gebelsik871, 12.01.2014 22:03

Dla mnie gość niech zabiera połowę z uzbieranej kwoty i tak zrobił i robi bardzo dużo dla obywateli. Jak dajecie co tydzień na tace czy co rok księdzu po kolędzie to nie ma wielkiego halo ile procent idzie na kościół a ile do kieszeni księdza. Owsiak zbiera tylko raz caritas cały rok a sprzętu w szpitalach nie zobaczymy od Caritasu.

ogi33, 12.01.2014 21:13

"Caritas z własnej inicjatywy współpracował w tej sprawie z Prokuraturą Okręgową w Płocku, aby rzetelnie ją wyjaśnić. Przystąpił do postępowania prokuratorskiego w charakterze pokrzywdzonego. Teraz sprawę musi rozstrzygnąć sąd." Caritas był POKRZYWDZONY umiesz czytać ?? o co ci chodzi @qqrydzyk ?? żeś cham to wiem :( że pajac to się dowiedziałem :)

qqrydzyk, 12.01.2014 20:50

Oto niektóre historie z działalności niepokalanego ( he, he), praworządnego (ha, ha), kryształowego (hi, hi), , uczciwego buaaahaaa) Caritasu ! Sami oceńcie , na ile to prawda, sami wyciągnijcie wnioski! Moim zdaniem to prawda a wasze ataki to czarny pi-ar robiony konkurencji, nieprawdaż? http://wiadomosci.onet.pl/warszawa/ksieza-caritasu-z-zarzutami-w-gre-wchodza-miliony-zlotych/vnehr http://asa-der11.blog.onet.pl/2011/12/27/caritas-polska-czy-malpa-podzieli-sie-bananem/ http://www.rp.pl/artykul/455863.html http://finanse.wp.pl/kat,1033725,title,Caritas-zamiast-ubogim-pomagal-sobie,wid,12024431,wiadomosc.html i jeszcze np. takie coś! Caritas pod lupą !!! Co naprawdę robi Caritas..ile pieniędzy "zabiera dla siebie i swoje luksusowe pensjonaty biskupów?"..warto sprawdzić.. W naszej redakcyjnej poczcie wciąż pojawiają się pytania o Caritas. Co to za firma? Ile dostaje pieniędzy i jak się z nich rozlicza? Na co je wydaje? Oto najczęściej pojawiające się wątpliwości i nasze odpowiedzi. Jaka jest podstawa prawna istnienia kościelnej instytucji o nazwie Caritas? W roku 1989 rząd Rakowskiego postanowił, że Caritas będzie jedyną organizacją, która w imieniu Kościoła może prowadzić działalność charytatywną. Uznano tak w wyniku prowadzonych z Kościołem negocjacji na temat uregulowania pozycji prawnej Krk w Polsce. W tym czasie istniało jednak stowarzyszenie świeckie o podobnej nazwie – Zrzeszenie Katolików Caritas. Organizacja ta została więc czym prędzej rozwiązana przez władze, a jej likwidator złożył sprawozdanie ze swoich działań... biskupom. Cały majątek ZKC – oddany niegdyś przez państwo proPRL-owskiej instytucji – został przekazany władzom kościelnym. O jaki majątek chodzi? Otóż dokładnie nie wiadomo. Nie ma ani żadnych danych, ani nawet szacunków. My policzyliśmy, że Kościołowi przekazano w ten sposób co najmniej dwieście nieruchomości w całej Polsce wraz z przyległymi do nich terenami, z wyposażeniem, samochodami itp. plus nieznaną kwotę pieniędzy. ZKC miało 49 bardzo majętnych zarządów wojewódzkich i wszystkie one wpadły w ręce kleru. Całkowicie. Od tego bowiem czasu firma ta stała się organizacją prawa kanonicznego, niezależną w zasadzie od prawa państwowego. Zmieniono też struktury Caritasu. Nie ma już zarządów wojewódzkich, są za to zarządy diecezjalne, zakonne i czapa o nazwie Caritas Polska, powołana przez Konferencję Episkopatu Polski. Kto kontroluje Caritas? Państwo nie ma żadnego prawa do wtykania nosa w interesy i rozliczenia . Caritas kontroluje się sam pod nadzorem właściwego terytorialnie księdza biskupa. Rozpatrzmy to na takim przykładzie: Caritas zbiera pieniądze np. na pomoc dla rodzin ofiar tragedii w kopalni Halemba. Datki płyną od osób fizycznych (ludności) i prawnych (różnych firm, np. TVP). Zostają one zgromadzone na koncie bankowym, a później przekazywane potrzebującym. Teoretycznie... bowiem nikt ani z darczyńców, ani z obdarowanych, ani wreszcie z jakiejkolwiek kontroli skarbowej nie wie (nie ma prawa wiedzieć!), ile pieniędzy zebrano, a ile rozdano. O ile w ogóle rozdano... Jakby tego było mało, z 46 istniejących Caritasów 26 uznano za organizacje pożytku publicznego. Oznacza to, iż mogą one przyjmować od państwa zlecenia na organizowanie dożywiania dzieci (oraz kolonii i zimowisk), prowadzenie stołówek i schronisk dla bezdomnych. Na ich konto można również wysyłać 1 procent odliczenia od podatku PIT. Taka działalność wymaga jednak rozliczania się z dotacji, czyli składania odpowiednich sprawozdań finansowych. I Caritas to robi, a dokładnie... jeden oddział Caritasu! Pozostałe 25 ma gdzieś polskie prawo, którego zresztą nikt nie śmie od nich egzekwować. Ile pieniędzy przechodzi przez Caritas? O tym wie tylko biskup, ksiądz dyrektor i skarbnik (zazwyczaj zaufana siostra zakonna). Według szacunków dokonanych na podstawie dokumentów, do których dotarliśmy, przez średniej wielkości Caritas przechodzi rok w rok co najmniej 20 milionów złotych. To w skali kraju daje około miliarda złotych rocznie. Minimum, bo nasze wyliczenia prowadziliśmy bardzo ostrożnie. Jaka jest efektywność Caritasu, czyli jaki procent zebranych kwot rzeczywiście przeznacza się na pomoc ubogim? Przeciętny oddział Caritasu prowadzi około 30 zbiórek rocznie (nie licząc zbiórek ogólnopolskich i konta wskazywanego także w publicznych mediach). Dokładnie policzyć nie sposób, bo żaden Caritas nie podał nigdy, ile zbiórek prowadził i ile zebrał pieniędzy. Policzmy to jednak na przykładzie Caritasu gnieźnieńskiego, do którego dokumentów „przypadkiem” dotarliśmy. Otóż w roku 2005 przeprowadził on 40 zbiórek i zebrał 908 900 złotych (same datki lokalne). Każda inna organizacja charytatywna za punkt honoru ma generowanie jak najmniejszych kosztów własnych, aby jak najwięcej wydać na potrzebujących. Owe koszty nigdy nie powinny przekraczać 10 procent zebranej kwoty. Tymczasem koszty caritasowych zbiórek w Gnieźnie wyniosły 589 597 złotych – czyli 65 procent zebranej sumy „przepadło”. Z naszych informacji wynika, że jest to i tak dobry wynik, bo w innych Caritasach ów wskaźnik kosztów grubo przekracza 70 procent. Powiedzmy to jeszcze raz: Kowalski daje Caritasowi na szczytny cel jedną złotówkę i nie wie, że tylko (wg Krk „aż”) 30 groszy dostanie potrzebujący, a resztę... Chyba tylko diabeł wie, co dzieje się z resztą. Diabeł i co nieco my, bo ustaliliśmy, że niemal każdy oddział Caritasu ma jeden lub kilka własnych superkomfortowo wyposażonych ośrodków (często są to pałace wyremontowane przez państwo lub gminy i przekazane jako darowizna) z parkami, fontannami, kortami tenisowymi, basenami itp. Wypoczywają w nich głównie biskupi, z dala od wścibskich oczu świeckiej biedoty... Utrzymanie takich ośrodków kosztuje krocie. Ponadto na same pensje dla pracowników (głównie księża i zakonnice) jeden tylko Caritas gnieźnieński wydaje milion złotych rocznie, od czego odprowadza 196 tysięcy złotych składek ZUS. A jakże to? – ktoś zapyta. Przecież normalny pracodawca musi ZUS-owi bulić około 40 procent. Cóż, Caritasowi wolno i już. Oprócz tego opisywana przez nas firma otrzymuje jeszcze wielkie (i też nieznane) dotacje państwowe z budżetu. Rocznie dziesiątki milionów złotych trafia na konta Caritasu z tytułu nawiązek po przegranych sprawach sądowych. Prowadzi również własną dochodową działalność gospodarczą, której nie wykazuje w księgach rachunkowych (bo ich też nie ma). Ot, choćby Caritas katowicki. Tenże prowadzi firmę o nazwie Caritas Zdrowie Sp. z o.o. Dokumentacji jakiejkolwiek nie ma, bo... nie ma! Nie inaczej jest w Legnicy, gdzie firemka kościelna prowadzi przychodnię zdrowia, której nie ma jednak w żadnych kwitach. Istnieje, a jakoby jej nie było. Ot, katolickie „cuda”. Ile osób rocznie uzyskuje pomoc z Caritasu???? Dane te nie są nigdzie publikowane. Może 100 tysięcy, może 500? Nikt nie wie. Ale my przyjrzeliśmy się diecezji kieleckiej i wyszło nam, że na liście tamtejszych obdarowanych (zwykle jednorazowo) figuruje 14 tysięcy biednych ludzi (38 osób dziennie – w tym ponad połowa to pensjonariusze Domów Opieki Społecznej, którzy oddają swoje renty i emerytury, a za ich utrzymanie płaci dodatkowo państwo). Caritas bierze też udział w programie Unii Europejskiej o nazwie PEAT. To rozdział darmowej żywności dla najbiedniejszych członków UE. Ile tego jest i kto jedzenie dostaje, nie wie nawet europejska wspólnota i grozi Caritasowi wstrzymaniem dostaw. Ten się jednak wcale nie przejmuje. Jakie jest w Polsce zapotrzebowanie na pomoc, czyli rozmiary ubóstwa? Na poziomie biologicznego minimum egzystencji (348 zł miesięcznie na osobę) żyje w Polsce 11 proc. obywateli – prawie 4 miliony. Minimum socjalne (870 złotych) uzyskuje ponad 47 proc. Polaków. To jest skala potrzeb. I teraz uwaga! „Czy dostaliście pomoc od instytucji i organizacji kościelnych?” – zapytali socjologowie najbiedniejszych obywateli RP. „Tak” odpowiedziało 0,8 proc. respondentów żyjących w nędzy. W najbiedniejszym w Polsce województwie lubuskim liczba osób, które potwierdziły, że dostają pomoc z Caritasu, wyniosła 0,0 (zero przecinek zero !!!! ) 16 proc. respondentów oświadczyło natomiast, że może liczyć na większą lub mniejszą pomoc od państwa. Czy Caritas ma obowiązek występować o zgodę na ogólnopolskie zbiórki charytatywne, a jeśli tak, to czy o taką zgodę występuje? Owszem, Caritas powinien na wszelkie ogólnopolskie społeczne zbiórki dostawać zgodę od ministra spraw wewnętrznych. Wystąpiliśmy więc do MSWiA z pytaniem o liczbę takich zezwoleń. Do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Z naszych informacji wynika jednak, że Caritas nie zaprząta sobie głowy podobnymi biurokratycznymi dyrdymałami. Reasumując: Caritas obraca w skali ogólnopolskiej gigantycznymi pieniędzmi pochodzącymi ze zbiórek społecznych, od instytucjonalnych darczyńców, z nawiązek sądowych, z budżetu państwa i z własnej działalności gospodarczej. Ekonomiści, których prosiliśmy o szacunki, mówią o kwotach łącznych od 1,5 do 2,5 miliardów złotych rocznie. Około 30 procent z tej kwoty wspomaga ubogich. Co dzieje się z resztą? Biskup raczy wiedzieć..

ogi33, 12.01.2014 20:32

@Ferdi20 pokaż mamie, że z każdej godziny , którą stała dla dzieci, 20 min zabiera Owsiak pokaż mamie, że z każdej złotówki 40 gr zabiera Owsiak a będzie dobrze, i w lokalnej akcji każdy grosz zamieni się w pomoc i każda minuta wolontariatu będzie doceniona :) @asquit mój internetowy przyjacielu, Twój umysł jest tak pogrążony w ciemności, że ja dla Ciebie ratunku nie widzę ale kto wie, nawróć się i nie grzesz więcej fałszywym świadectwem przeciw bliźniemu swemu

igor5, 12.01.2014 19:39

http://wpolityce.pl/wydarzenia/71536-na-co-ida-pieniadze-orkiestry-owsiaka-caritas-przeznaczal-na-pomoc-potrzebujacym-99-proc-wplywow-czy-wosp-zaledwie-54-proc

kaczor, 12.01.2014 19:27

doszczętnie zgłupiałeś przed tę swoją obsesję asqiut? ogi33 pisowskim komentatorem? buhahahahahaha każdy kto nie piszczy z zachwytu nad Owsiakiem to pisowiec? buhahahahaha wstyd jak propaganda żakolandii we wszystkim widzi politykę i pis. kamila ma rację. \"Jeszcze jedno. Jak zbierałam ja i wiem że tak było potem najwięcej zbieraliśmy po Mszach świętych od katolików starszych osób czyli tych jakich wielu zagłosuje na PiS. niech sie \"propganda zakolandii\" zastanowi czy tymi politycznymi docinkami pomaga czy szkodzi akcji\"

asquit, 12.01.2014 19:14

pisowskiej propagandzie nawet tak szlachetne akcje nie podobają się.Żal mi was ale to tylko kolejny dowód na to że ta partia raczej burzy niż buduje

Ferdi20, 12.01.2014 19:02

Wstyd mi mamo za Ciebie,iż bierzesz udział w takich akcjach. Wiem,że robisz to z dobroci serca i chęci pomagania innym,jednak działając w WOŚP wspierasz też osoby,które na to nie zasługują nawet w najmniejszym stopniu. Lepiej brać udział w mniejszych akcjach w których wiemy gdzie w całości bądź większości trafiają pieniądze. Pozdrawiam.

ogi33, 12.01.2014 16:32

http://telewizjarepublika.pl/Kulisy-manipulacji-odc-9-201314,video,467.html oglądnij i pomyśl @gebelsik nie czyń ze mnie i mojego dziecka "żywej tarczy" dla machloj tego pana i systemu go wspierającego 1 zł do puszki = 60 gr na pomoc + 40 gr dla Owsiaka a dla systemu "apolityczny święty nietykalny", który komu trzeba wyzywając od faszystów dołoży a jakie są koszty pozyskania tej złotówki ? co najmniej druga złotówka ( ja twierdzę , że więcej) społeczeństwo płaci 2 zł dostaje ochłap 60 gr i "igrzyska" no i "się kręci" dla Ciebie może : nie ważne , że mamy najdroższe autostradopodobne drogi bo KTOŚ "zarobił" nie ważne , że mamy najdroższą cyfryzacje administracji, bo ktoś na tym ' zarobił" nie ważne............ DLA MNIE TO WAŻNE ! ! @westwi78 właśnie w tym rzecz, dopiero teraz to ktoś pokazał nie każdy chce widzieć :( w nieświadomości swej wielokrotnie wspierałem :(

westwi78, 12.01.2014 16:11

kamila86 właśnie o to chodzi, że ten gość taki był cały czas. Jednak dopiero teraz miał to kto pokazać.

kamila86, 12.01.2014 15:45

Pomimo szacunku dla akcji i szacunku dla ludzi z andrychowskiego sztabu nie wiedziałam co zrobić dzisiaj. W końcu dałam ale nie ma we mnie już tej wiary i radości jaki kiedyś. I to nie z winy ludzi nie lubiących pana Owsiaka (tacy zawsze byli i będą) ale z winy pana Owsiaka i tego jak się zachowuje Jeszcze jedno. Jak zbierałam ja i wiem że tak było potem najwięcej zbieraliśmy po Mszach świętych od katolików starszych osób czyli tych jakich wielu zagłosuje na PiS. niech sie \"propganda zakolandii\" zastanowi czy tymi politycznymi docinkami pomaga czy szkodzi akcji

kamila86, 12.01.2014 15:44

Byłam kiedyś przez 2 lata wolontariuszką WOŚP. Potem wspierałam akcję pieniędzmi nawet jak ich niewiele miałam . Żal mi patrzeć co pan Owsiak robi. Kilka dni temu obejrzałam film. Pan Owsiak podał do sądu pana - blogera który zapytał go publicznie co zrobił z 10 milionami jakie nie poszły na sprzęt (chodziło o akcję z 2009 roku). Siebie pan Owsiak porównał do żołnierza „wyklętego” prześladowanego w komunizmie a zadających mu trudne pytanie co zrobił z pieniędzmi porównał do komunistycznych żołnierzy którzy go ścigają. Przegięcie!!!!

gebelsik871, 12.01.2014 15:36

Ogi33 a Ty chłopie się zastanów i pomyśl jak Twoje dziecko albo sam Ty będziesz leżał w szpitalu i sprzęt od Owsiaka będzie ratował życie Tobie i Twoim bliskim. Nie ważne ile on na tym zarabia ważne że pomaga szpitalom i zaopatruje je w sprzęt.

szeleszczyciel, 12.01.2014 15:17

.

kamil, 12.01.2014 13:56

Ja byłem i przedstawicieli społeczności romskiej nie widziałem więc nie kłam

Norman88, 12.01.2014 13:46

Bigos na placu Mickiewicza , śniadanie i obiadokolacja dla społeczności romskiej ?? :)

qqrydzyk, 12.01.2014 13:44

maniek - cieszę się, że nie dodałeś do naszego towarzystwa maksymiliana, mimo jego wcześniejszych słów : \"żryjcie ten bigos.....\" . Towarzystwo małpy z brzytwą i z bananem to nawet dla mnie, mimo mojej olbrzymiej wyrozumiałości, za dużo!

igor5, 12.01.2014 13:39

Arłukowicz już czeka aby położyć swoje brudne łapy na waszych pieniążkach zaś NFZ znowu zaoszczędzi miliony na premie dla wszystkich krewnych królika...Przekonacie się o tym gdy wy lub wasi bliscy traficie nie daj Boże do szpitala...samonakręcająca się wielka narodowa hucpa...Powodzenia !!!

krisu78, 12.01.2014 13:00

ale żal patrzeć co \"andrychowscy miłośnicy owsiaka\" robią z jego akcją i jak wykorzystują ją do dzielenie ludzi (nie popierający to pisowcy, popierający są ok, caritas zły, owsiak dobry) i tak dam kasę mimo że wiem że nie wszystko w tej akcji jest fajne. od 10 złotych nie zbiednieję a niech się męczą ze swoim sumieniem jeśli moja kasa nie pójdzie na potrzebujących tylko na etaty dla rodziny czy pijar owsiaka.

maniek, 12.01.2014 12:20

Żryj zatem dalej te banany tak, od Caritasu można dostać przeterminowane mięsko albo świecę, żeby sobie po ciemku jakieś żarcie wygrzebać w śmietniku :-) To prymitywy małe wyjątki z poprzedniej dyskuji na temat innych ludzi NIE popierających w ciemno wszystkiego co robi owsiak mimo wszystko wrzucę datek. bo na całe szczęście WOŚP to nie lulu, qqydzyk, abcabc i im podobni z ich \"szacunkiem\" i\" \"miłościa\" do innych

ogi33, 12.01.2014 12:13

http://vod.gazetapolska.pl/5990-dokad-ida-pieniadze-ktore-wrzucamy-do-puszki-wosp oglądnij i pomyśl

kaczor, 12.01.2014 12:10

doszczętnie zgłupiałeś przed tę swoją obsesję asqiut? ogi33 pisowskim komentatorem? buhahahahahaha każdy kto nie piszczy z zachwytu nad Owsiakiem to pisowiec? buhahahahaha

asquit, 12.01.2014 12:03

fantastyczna akcja z której sukcesem nie mogą się pogodzić niektórzy pisowscy komentaorzy i wypisują o WOŚP bzdury