reklama
reklama

Uszkodzona pompa sprzęgła – jak rozpoznać objawy awarii?

Artykuły sponsorowane, Wiadomości, 21.03.2022 20:28, ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Pompa sprzęgła, podobnie jak wszystkie elementy układu sprzęgłowego w pojeździe, ulega zużyciu w czasie eksploatacji pojazdu. O jej nieprawidłowej pracy świadczyć mogą pewne, charakterystyczne objawy. Podpowiadamy, jak rozpoznać uszkodzenie pompy sprzęgła?
Uszkodzona pompa sprzęgła – jak rozpoznać objawy awarii?

Pompa sprzęgła i jej rola w pojeździe

Rozwiązania techniczne stosowane w samochodach ulegają ciągłym zmianom. Starsze modele wykorzystują sprzęgło mechaniczne, w którym linka połączona z pedałem sprzęgła wprawiała w ruch poszczególne elementy sprzęgła. Rozwiązanie, które wyparło linkę to sprzęgło hydrauliczne. Jego działanie opiera się na pracy pompy sprzęgła, która tłoczy płyn wytwarzający ciśnienie hydrauliczne. Dzięki temu wysprzęglik może przesunąć dźwignię, która prowadzi do odciągnięcia docisku od tarczy sprzęgła. W przypadku awarii pompy praca sprzęgła staje się niemożliwa. Dlatego warto zachować dostęp do wyboru różnych modeli pomp, kryjącego się pod adresem: https://deler.pl/c/sprzeglo/pompa-sprzegla.

W pompie sprzęgła najistotniejszym elementem jest tłoczek połączony z pedałem sprzęgła, który po wciśnięciu pedału przesuwa się w wypełnionym płynem hydraulicznym korpusie pompy, generując ciśnienie. Ciśnienie oddziałuje na wysprzęglik, który odpowiedzialny jest za odblokowanie dźwigni, odsuwających docisk od tarczy sprzęgła. Efektem jest rozłączenie sprzęgła, które pozwala na zmianę biegu.

Wraz z eksploatacją w pompie sprzęgła zużywają się uszczelnienia tłoczka. Nieszczelność korpusu może wiązać się z zapowietrzeniem układu i ubytkiem płynu hydraulicznego.

Jak sprawdzić, czy uszkodzona jest pompa sprzęgła?

Objawy sugerujące awarię pompy sprzęgła to zazwyczaj utrudniona zmiana biegów – np. ciężka praca pedału sprzęgła lub lewarka zmiany biegów, problemy z wybraniem biegu pierwszego lub wstecznego czy też problem z powrotem pedału sprzęgła do pozycji wyjściowej. Właściwą diagnozę utrudnia fakt, że niektóre powyższe problemy mogą być spowodowane nie tylko uszkodzeniem pompy sprzęgła, ale także przez awarię wysprzęglika przy skrzyni biegów.

W większości przypadków usterce pompy sprzęgła towarzyszy wyciek płynu hydraulicznego. Jeżeli wyciek znajduje się w pobliżu pedału sprzęgła, niemal na pewno winna jest pompa. Wyciek w okolicy skrzyni biegów wskazuje na wysprzęglik. Zdarza się jednak, że wyciek w ogóle nie jest widoczny, dzieje się tak zazwyczaj w przypadku, gdy wysprzęglik ukryty jest konstrukcyjnie w obudowie skrzyni biegów.

Zapowietrzona pompa sprzęgła – objawy

Wyciek płynu naturalnie wiąże się z zapowietrzeniem pompki sprzęgła. Im mniej płynu jest w układzie, tym cięższa jest jego praca. Wówczas kierowca może odczuwać zauważalne problemy ze zmianą biegów. Jeżeli sprzęgło pracuje z dużym oporem lub po wciśnięciu bardzo powoli powraca do pozycji wyjściowej, prawdopodobnie poziom płynu hydraulicznego w układzie jest już bardzo niski.

Jeżeli pedału sprzęgła nie da się wcisnąć bez użycia znacznej siły, mogło dojść do mechanicznego uszkodzenia pompy. Jest to jednak stosunkowo rzadko spotykana sytuacja. Problemy z wybraniem pierwszego lub wstecznego biegu, obserwowane podczas pracy silnika samochodu na biegu jałowym, wskazują na zbyt niski poziom ciśnienia płynu w układzie. Często są pierwszym symptomem awarii pompy sprzęgła.

Pompa sprzęgła – kiedy ją wymienić?

Objawy uszkodzonej pompki sprzęgła teoretycznie są dość proste do zaobserwowania podczas użytkowania samochodu. W rzeczywistości jednak wielu kierowców przyzwyczaja się do stopniowo coraz gorszej pracy sprzęgła i nie zauważa, że z ich pojazdem dzieje się coś złego. Kiedy objawy stają się na tyle poważne, że ich zignorowanie przestaje być możliwe, prawdopodobnie pozostaje już niewiele czasu na właściwą interwencję serwisową. W wielu współczesnych samochodach sprzęgło połączone jest z układem hamulcowym, w efekcie czego w obu tych układach płynie ten sam płyn. Jego wyciek poprzez pompę sprzęgła może spowodować spadek efektywności działania hamulców. Wówczas naprawa usterki staje się konieczna ze względu na bezpieczeństwo korzystania z samochodu.

Doraźnym, lecz niezalecanym rozwiązaniem problemu awarii pompy sprzęgła jest uzupełnianie płynu hydraulicznego w układzie. Co prawda na pewien czas rozwiąże ono problem nieprawidłowej pracy sprzęgła i skrzyni biegów, jednak wyciek nadal będzie obecny i z czasem się powiększy.

Jedynym zalecanym rozwiązaniem w przypadku awarii pompy sprzęgła jest jej wymiana na nowy element. Ile kosztuje taka operacja? Cena samej pompy zwykle wynosi od 150 do kilkuset złotych. W niektórych modelach samochodów może to być jednak nawet ponad 1000 zł. Wymianę pompy najlepiej powierzyć profesjonalnemu warsztatowi. Konieczne jest bowiem rozmontowanie elementów sprzęgła i odpowietrzenie układu. Kwota, jaką zapłacimy w serwisie, będzie zależeć od stopnia trudności w dotarciu do pompy sprzęgła w naszym modelu samochodu.

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy