Wybudowanie lini kolejowej nr 97 Skawina-Żywiec na odcinku Stryszów-Zembrzyce to najważniejsza, wciąż nie wykonana inwestycja związana z budową zapory wodnej w Świnnej Porębie. Obecnie linia przebiega po terenach, które w przyszłości znajdą się na dnie jeziora. Prace przy projektowaniu mocno się opóźniały, ale sprawa w końcu została załatwiona.
W sierpniu wojewoda małopolski wydał decyzje zatwierdzające projekt i udzielające pozwolenie na budowę nowego odcinka lini kolejowej. Można budować.
Zakres robót jest znaczny. Obejmuje budowę i przebudowę linii kolejowej wraz z niezbędną infrastrukturą (urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna, linie teletechniczne).
Na trasie powstaną dwa duże obiekty mostowe. Jeden nich – o długości około 240 m – stanie w Dąbrówce, a drugi - przez rzekę Skawę - przy końcu zalewu poniżej starego mostu w Zembrzycach.
Ponadto realizowane będą przepusty i urządzenia ochrony środowiska, przylegające do torów kolejowych. W Zembrzycach wykonany zostanie peron osobowy z mijanką techniczną.
Wszystko to ma powstać w najbliższych latach, a inwestycja szacowana jest na kilkaset mln zł. Na razie pewne jest, że 2013 roku zapora w Świnnej Porębie nie zostanie przekazana do użytku.
marek-wad, 05.09.2012 08:44
wczas