reklama
reklama

Napęd 4x4 - jak działa i komu tak naprawdę przyda się napęd na cztery koła?

Artykuły sponsorowane, Wiadomości, 23.11.2023 17:00,
Napęd 4x4 to rozwiązanie preferowane przez szerokie grono kierowców. Jest on montowany zarówno w samochodach terenowych, jak i SUV-ach, crossoverach, rodzinnych vanach, sedanach czy kombi. Warto poznać wady i zalety takiego napędu, by dowiedzieć się, dla kogo jest on najlepszą opcją.
Napęd 4x4 - jak działa i komu tak naprawdę przyda się napęd na cztery koła?

Czym jest napęd 4x4?

Napęd 4x4 jest układem stosowanym w różnego rodzaju samochodach, który może automatycznie lub za pomocą ręcznego działania kierowcy dołączać dodatkowo napęd jednej osi, która nie pracuje w normalnych warunkach. Wówczas następuje rozdzielenie siły napędowej na cztery koła w równych proporcjach. Sprawia to, że pojazd zyskuje lepszą przyczepność, poprawia się poziom bezpieczeństwa i jakość jazdy - również w trudnych warunkach atmosferycznych, np. na śliskich nawierzchniach.

Opisywany napęd jest dostępny w różnych wariantach. Wyróżnia się tu wersję stałą, z centralnym mechanizmem różnicowym, napęd ręczny uruchamiany przez kierowcę oraz dołączany elektronicznie. Każdy wariant ma pewne wady i zalety, lecz największą popularnością cieszy się ten automatyczny. Rozwiązanie to jest najtańsze w produkcji oraz nie ma negatywnego wpływu na zużycie paliwa. Warto omówić poszczególne typy napędów 4x4 nieco szerzej.

Stały napęd 4x4

W przypadku stałego napędu na cztery koła moment obrotowy jest zawsze rozdzielany na dwie osie, co skutkuje przekazywaniem mocy na wszystkie koła. Wszystko dzięki zastosowaniu centralnego mechanizmu różnicowego. Taki napęd dzieli się dodatkowo na symetryczny i niesymetryczny. Wariant symetryczny polega na rozdzielaniu momentu obrotowego na obie osie po równo. Opcja niesymetryczna dotyczy z kolei dystrybuowania momentu obrotowego pomiędzy osie w zależności od potrzeb, za pomocą międzyosiowego mechanizmu różnicowego lub sprzęgła wielopłytkowego.

Napęd 4x4 dołączany ręcznie

W przypadku napędu dołączanego ręcznie jedna z osi jest napędzana w sposób stały, z kolei napęd drugiej można dołączyć za pomocą specjalnej dźwigni bądź przycisku. Taka opcja sprawdza się raczej tylko w terenie. Na normalnej nawierzchni może bardziej przeszkadzać kierowcy, niż stanowić dla niego pomoc. Trzeba przy tym pamiętać o zakazie uruchamiania napędu podczas jazdy po asfalcie - wówczas powstają zbyt duże naprężenia, co może skutkować awarią. Sama jazda również będzie utrudniona - spięty napęd sprawia, że samochód będzie generował specyficzne odgłosy i trudniej skręcał.

Napęd 4x4 dołączany automatycznie

Napęd dołączany automatycznie jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy już opisanymi. Jest on stale i bezpośrednio przekazywany na jedną oś, natomiast za pomocą sprzęgiełka wielopłytkowego również na drugą oś, jeśli zajdzie taka potrzeba. Układ nie posiada centralnego mechanizmu różnicowego. To komputer decyduje o konieczności uruchomienia napędu tylnych kół, a sprzęgło wykonuje zadanie. Elektronika współpracuje z czujnikami ABS. Zaletę tego rozwiązania stanowi płynność włączania napędu tylnej osi, dzięki czemu działanie jest praktycznie niezauważalne dla kierowcy.

Zalety i wady napędu 4x4

Podsumowując zalety i wady napędu 4x4, można oszacować, czy taka budowa samochodu jest odpowiednia dla konkretnej osoby. Na ogół tego typu pojazdy są uniwersalne, jeśli chodzi o nawierzchnię i warunki atmosferyczne. Choć napęd na cztery koła zapewnia bez wątpienia lepszą skuteczność, wyjście z ewentualnego poślizgu może być bardzo trudne. Istnieje spore ryzyko przejścia poślizgu podsterownego w nadsterowny. Warto wspomnieć też o wyższej cenie pojazdów z napędem 4x4. Wyższe będą również koszty utrzymania, wzrasta zapotrzebowanie na paliwo i wydatki na ewentualne naprawy ze względu na skomplikowany układ.

Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnych powodów do kupna samochodu z napędem 4x4. Takie auto sprawdzi się w przypadku osób, które często poruszają się w trudnym terenie, np. mieszkają lub pracują w górach czy lasach, a także regularnie podróżującym w wysoko położone miejsca turystom. Stabilność takich pojazdów jest większa, dlatego umożliwiają one bezproblemowe dotarcie do celu w trudnych warunkach. Właśnie dlatego sprawdzają się w okresie jesiennym i zimowym, kiedy drogi są pokryte mokrymi liśćmi, śniegiem, lodem czy też błotem w przypadku nieutwardzonych dróg. Częstą cechą aut 4x4 jest wyższe zawieszenie, dzięki czemu ułatwiają poruszanie się po nierównych i wymagających drogach.

Niezależnie od tego, po jakich drogach poruszasz się najczęściej i czy zdecydujesz się na zakup samochodu z napędem 4x4, warto zadbać o bezpieczną i spokojną jazdę, zapewniając sobie pakiet ubezpieczeń samochodowych, takich jak OC, AC, NNW oraz ubezpieczenie Assistance.


- artykuł sponsorowany -


reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy