reklama
reklama

Młoda myśl techniczna ma się dobrze

Wiadomości, 11.04.2012 00:00, NEWSY CZYTELNIKÓW
Zespół Szkół nr 2 w Wadowicach („Gorzeń”) zdominował tegoroczny prestiżowy Małopolski Konkurs Własnych Prac Technicznych Kraków 2012 r. Co takiego wymyślili, że zasłużyli na nagrody?
Młoda myśl techniczna ma się dobrze

Konkurs był skierowany jest do uczniów technicznych szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego, a jego celem jest rozbudzenie zainteresowań technicznych w zakresie elektrotechniki, elektroniki, robotyki i informatyki oraz wspieranie inicjatyw uczniowskich w zakresie wykonywania samodzielnych projektów i prac.

W skład komisji oceniających finał konkursu wchodzili: pracownicy naukowi krakowskich uczelni, przedstawiciele SEP-u, NOT-u oraz krakowscy przedsiębiorcy.


W kategorii informatyka drugie miejsce zajął projekt „Biometryczne sczytywanie obecności w szkole lub firmie na serwerze wirtualnym z podwójnym zabezpieczeniem”. Wykonali go uczniowie z Zespołu Szkół Nr 2 w Wadowicach: Patryk Jamróz, Maciej Gracjasz, Oskar Kocur.


od lewej: Maciek Gracjasz, Patryk Jamróz, Oskar Kocur (uczniowie technikum informatycznego)

O co chodzi w tym projekcie?

- Projekt „Biometryczne sczytywanie obecności w szkole lub w firmie” to projekt zbudowany w oparciu o trzy platformy: ucznia, nauczyciela, rodzica na serwerze wirtualnym z podwójnym zabezpieczeniem kopii zapasowej. Sczytywanie obecności odbywa się za pomocą weryfikacji linii papilarnych uczniów, następnie zebrane dane wędrują na serwer w sieci WAN (Internet), gdzie zostają zapisane i podwójnie zabezpieczone. Do owych danych ma dostęp w trybie bezpośrednim nauczyciel, który może sprawdzić całą statystykę oraz nawet równoległe klasy np. osoby, które znajdują się na warsztatach szkolnych.

 

Z platformy w trybie bezpośrednim może również korzystać rodzić (lub np. kierownik w firmie) gdzie dobijając się do sieci Internet np. za pomocą telefonu komórkowego może sprawdzić czy w tym momencie jego dziecko jest w szkole, dostaje również informację, jaka jest w tym momencie lekcja, gdzie jest ta lekcja, jaki nauczyciel prowadzi itd. oraz charakterystyczne informacje np., że jutro jest zebranie z rodzicami.

 

Zabezpieczenie utraty wrażliwych danych na platformie jest określone na poziomie podwójnego zabezpieczenia - został napisany specjalny algorytm, który w ustalonym czasie np. o 3:00 dokonuje przekopiowania wszystkich plików na drugi dodatkowo zbudowany do tego celu serwer zabezpieczający.

 


-Ten projekt jest w swojej strukturze całkowicie innowacyjny i pionierski, ma bardzo dużą funkcjonalność zastosowania - nie można oszukać tego systemu oraz wykazuje się ogromną złożonością pod względem programistycznym, urządzeniowym, systemowym i sieciowym a zarazem zbudowany jest tak, aby pokazać estetykę wykonania, czyli swoistą dostępność dla użytkowników, którzy nie mają zaawansowanego kontaktu z nowymi technologiami. Jest to mobilny system, który może być użyty na każdym systemie operacyjnym oraz na każdym urządzeniu techniki komputerowej, który posiada Internet a mianowicie tablet, komórka, laptop, itd. W przyszłości projekt, takie jest założenie ma zostać opatentowan
y - mówi nauczyciel (opiekun naukowy pracy) Wojciech Biel.

 

W kategorii elektronika/robotyka trzecie miejsce zajęli Mateusz Sarapata, Mateusz Kaczmarczyk, Artur Filipek, uczniowie Zespołu Szkól Nr 2 w Wadowicach, za wykonanie „Bolida F1 sterowanego światłem”.


Projekt "Bolid F1 sterowany światłem" zasilany jest prądem stałym z akumulatorów. Posiada stały napęd na tylną oś oraz elektryczny układ kierowania, przypominający układ kierowniczy pojazdów samochodowych. Innowacją urządzenia jest sposób sterowania.

 

Bolid porusza się samodzielnie, śledząc tor świetlny, wykonany z diod elektroluminescencyjnych. Sterowanie odbywa się za pomocą sensorów, odbierających światło i zależnie od tego, na którym czujniku pojawi się promień świetlny, układ wysyła impulsy do przekaźników, a te z kolei sterują układem kierowniczym tak, aby bolid utrzymywał zadany kierunek jazdy. Układ elektroniczny nie jest skomplikowany, gdyż udało się wykonać sterowanie z pominięciem programowania i bez zastosowania mikrokontrolera.

od lewej: Mateusz Sarapata, Mateusz Kaczmarczyk, Artur Filipek (uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Wadowicach)

- Naszą inspiracją było skonstruowanie prostego układu sterowania i samodzielnego transportowania towarów w magazynach wózkami paletowymi, półfabrykatów w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Udało nam się jednak oprócz zamierzonego celu, zrealizować projekt, który w przyszłości może znaleźć zastosowanie w sterowaniu pojazdami samochodowymi. Obecnie mamy już pojazdy, które poruszają się po namalowanych pasach, te jednak mogą ulec zatarciu, zasypaniu chociażby śniegiem. Bolid przeszedł pierwszą próbę sterowania światłem. Nasze kolejne kroki pójdą ku sterowaniu indukcyjnemu oraz magnetycznemu, co pozwoli kierować pojazdami niezależnie od panujących warunków atmosferycznych”.


W naszej szkole przełamujemy panujące stereotypy. Autorami projektu są trzej uczniowie: dwaj to uczniowie klasy pierwszej Technikum Elektronicznego, a trzeci niebawem skończy klasę trzecią Zasadniczej Szkoły Zawodowej! Jak widać nie musi się chodzić do Technikum, czy Liceum, nie trzeba czekać do klasy maturalnej, żeby coś osiągnąć. Wystarczy tylko mieć ciekawy pomysł, chęci do jego realizacji oraz oczywiście przyjść właśnie do naszej szkoły, aby móc się realizować
- mówi nauczyciel (opiekun naukowy pracy) Marcin Matyjasik.

 

Wyróżnienie w kategorii informatyka otrzymał Piotr Jutka, uczeń Zespołu Szkół Nr 2 w Wadowicach za wykonanie „Ewakuacji 3D - wizualizacji 3D budynku szkolnego obrazującej sposoby ewakuacji przy zagrożeniach”.


Projekt „Ewakuacja 3D” to aplikacja zbudowana w oparciu o wizualizację 3D rzeczywistego budynku szkolnego Zespołu Szkół nr 2 w Wadowicach, obrazuje sposoby ewakuacji przy zagrożeniach (np. pożarowych, bombowych, biologicznych itd.) na podstawie wynikowych animacji.

 

- Ewakuacja 3D jest projektem, który może przynieść ogromne korzyści w dziedzinie BHP przy odpowiednim wykorzystaniu na różnych płaszczyznach, pokazuje inne możliwości opuszczania budynków przy dodaniu dodatkowych planowanych komponentów oraz wykazuje się innowacyjnością, funkcjonalnością i złożonością -  mówi nauczyciel (opiekun naukowy pracy) Wojciech Biel.

 

W kategorii elektronika/robotyka drugie miejsce zajęli Paweł Gąsiorek, Grzegorz Błachut, uczniowie Zespołu Szkół w Suchej Beskidzkiej za wykonanie „Głośnika plazmowego”,

 

TEKST: Zespół Szkół nr 2 w Wadowicach

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy