reklama
reklama

Kary za drzewa ciągle wiszą nad spółdzielnią

Wiadomości, 26.03.2012 11:00, KOs
Spółdzielnia mieszkaniowa z Andrychowa nie musi płacić gigantycznej kary za "pielęgnację drzew" na osiedlach - tak wydawało się w styczniu. To jednak nie koniec sprawy. Wiele wskazuje na to, że magistrat ponownie naliczy kary.
Kary za drzewa ciągle wiszą nad spółdzielnią

Sprawa ciągnie się już od kilku lat. Wycinka i przycinka drzew na andrychowskim osiedlu przy ulicy Żwirki i Wigury została wykonana przez prywatną firmę na zlecenie spółdzielni. Potem ktoś powiadomił ekologów z bielskiego klubu „Gaja”, że w efekcie wycinki i przycinki uszkodzonych zostało wiele drzew.


Urząd Miejski w Andrychowie wszczął postępowanie, które po pewnym czasie zostało podsumowane decyzją o nałożeniu na spółdzielnię gigantycznych kar administracyjnych: 316 tys. zł za usunięcie bez zezwolenia 7 drzew oraz 2,9 mln zł za zniszczenie ponad 90 drzew.


Kary zostały nałożone w zawieszeniu – jeśli uszkodzone drzewa odrosną w ciągu 3 lat – kary zostaną umorzone. Gdyby tak się nie stało – spółdzielnia musiałaby zapłacić karę. Pewnie zapłaciliby jej mieszkańcy.


Władze spółdzielni od początku podkreślały jednak, że wszystkie objęte przycięciami drzewa do dnia dzisiejszego rosną. Nawet te, które rzekomo zostały usunięte. Może zaraz po przycince wyglądały niezbyt estetycznie [na zdjęciu], ale odrosły. Kilka miesięcy temu na jednej z sesji Rady Miejskiej prezes ASM Bogumiła Zacny-Sporysz prezentowała nawet radnym zdjęcia potwierdzające jej słowa.


Po odwołaniach – spółdzielnia wywalczyła swoje. W styczniu br. Samorządowe Kolegium Odwoławcze z Krakowa uchyliło decyzję magistratu w tej sprawie. ASM nie musi nic płacić.

 

To jednak jeszcze nie koniec sprawy. Okazuje się, że Urząd Miejski postanowił na nowo wszcząć postępowanie w tej sprawie. Zdaniem urzędników zastrzeżenia SKO dotyczyły głównie spraw formalnych (między innymi błędnego nazewnictwa Andrychowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej), a nie kwestinowano części merytorycznej decyzji o nałożeniu kar. Można się zatem spodziewać, że kary zostaną nałożone na nowo.

 

AKTUALIZACJA: 2012-03-26

 

foto: archiwum 2010

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

apacz, 30.03.2012 18:27

longin masz w całości rację . Powiem więcej Agent Zdzicho jest w tym przypadku , podabnie jak Pana Małeckiego , bardzo aktywny i sprawia mu dziką rozkosz strasowanie 10 tyś mieszkańców osiedla . No gdyby taka kara groziłaby powiedzmy ......Pawbolowi , który wniósł tyle w kampni BOSA to staszyłby urzędników zwolnieniami jeśli wydaliby decyzję niekorzystną . To czyste świństwo .....

longin, 30.03.2012 16:23

To już są jakieś kompletne jaja. Agent UB ezpieczeniowy dostał nagrodę Samorządowiec - Spółdzielca. To chyba za szczególny wkład w gnębienie Andrychowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej za pielęgnację drzew. Chyba , że prezes tej nagrody też był członkiem tej samej specyficznej w PRL -u spółdzielni co służyła bezpiecznie dla dobra ludzi. Teraz to napewno te drzewa wzsystkie ze wstydu uschną. Ale jaja, ale jaja.

infocar, 28.03.2012 09:05

Komentarz usunięty przez autora.

ryszards, 27.03.2012 21:59

Te kary, podobnie jak sprawa Małeckiego to jakiś matrix. SKO uchyliło decyzję, ale burmistrz idzie dalej w zaparte i marnuje czas i nasze pieniądze. Kary są w zawieszeniu, więc ewidentnie jest to wyrzucanie kasy w błoto, bo gmina nie dostanie z tego złotówki. Czy naprawdę nie ma ważniejszych tematów w mieście niż drzewa i miejsce zamieszkania radnego? Mnie osobiście denerwuje sianie fermentu i antagoniznów wśród mieszkańców. Dobrze to się to napewo nie skończy.

leskow, 27.03.2012 21:33

Radny Babski powinien postawić się szefowi ze swoim herbowym zawołaniem: Dajmy im szansę! Tym drzewom oczywiście:) Podobno mieszkańcy ze spółdzielczych bloków z Uśmiechem będą dokładać się do kar:) Wesoła gmina.

koleszka, 27.03.2012 21:08

A ja proponuje odwołać cały zarząd ASM tak za karę, poprostu:) na czele z Panem Ć.

gonzo, 27.03.2012 16:56

Niech mi ktoś wytłumaczy czy Burmistrz Żak działa na szkode spółdzielni domagając się nałożenia ponownie kar czy może to nie jego decyzja odwoławcza? Bo jeśli to burmistrz żąda nałożenia kary to działa NA SZKODE MIESZKAŃCÓW.

infocar, 27.03.2012 12:47

@ tomekx Widząc podejście burmistrza do tej sprawy, jestem pewien, że co dzień się modli, by drzewa uschły! Gdyby nie jego odwołanie od decyzji SKO, mieszkańcy osiedli nie musieliby się już martwić podwyżką czynszów, która będzie oczywistym następstwem takiego postepowania.

tomekx, 27.03.2012 10:16

Z tego co mi wiadomo to większość tej kary może zostać umorzona, jeśli w ciągu 3 lat po wycince drzewa nadal będą rosnąć. Na pewno jednak w związku z ta sprawą koszty spółdzielnia poniesie (ekspertyzy, prawnicy) Jednego możemy być pewni - w najbliższych latach na osiedlach spółdzielczych w Andrychowie żadna wycinka i pielęgnacja drzew nie będzie prowadzona ;) Prezeska sporo się nauczyła

infocar, 27.03.2012 09:56

@Wendigo11 O to chodzi, że możnaby odpuścić sprawę w związku z orzeczeniem SKO. Tyle, że wizja zagarnięcia ponad 3 mln zł od niewinnych mieszkańców spółdzielni (wyjdzie po ok. 300 zł na każdego mieszkańca "należącego" do ASM - dziecko/dorosły - nieważne) skusiła burmistrza i złożył odwołanie od decyzji. Skandal jakiego nie było.

yeti1, 26.03.2012 22:14

Z tego co mi wiadomo Zieliński nie ma nic wspólnego z klubem gaja z B-B

malarz, 26.03.2012 22:01

Podobno Zieliński zaś tam coś namieszał...koleś podobno ładnie świruje z tymi drzewami...;]

wendigo11, 26.03.2012 21:44

Nie bardzo rozumiem o co tu chodzi??? zawsze odpowiada właściciel terenu...gdybym ja wynajął chłopa, żeby wyciął/przyciął mi drzewka to ja odpowiadam tak samo spółdzielnia na swoim terenie. a poza tym kara zawsze będzie taka sama za dany gatunek drzewa o konkretnych wymiarach, czy to będzie w Andrychowie czy w Warszawie. Kary takie nalicza sie ustawowo wg specjalnego przelicznika a nie wg czyjegoś widzi mi się....

Kumak_Gorski, 26.03.2012 20:36

spółdzielnia zrobiła porządka z drzewami ... ładnie przycięła, bo przecież trzeba drzewa przyciąć od czasu do czasu. ... sprawę wygrali - drzewka rosną jeszcze lepiej niż przed przycięciem ... a ci jeszcze czegoś chcą - trzeba mieć nieźle w główce. A swoją drogą chcę się podzielić jak się załatwia wycięcie takiego jednego i to uschniętego drzewka (wysokość ok 3-4m) w UM. Mieszkam w bloku i tak: 1. trzeba zebrać podpisy mieszkańców (75 mieszkań), że wyrażają zgodę i podanie złożyć w UM - wystarczy 1 sprzeciw i już nie wolno, 2. przychodzi decyzja DO KAŻDEGO, na kogo jest mieszkanie najczęście na mieszkaniu jest dwóch - czyli trzeba kazdego listownie powiadomić, że w sprawie drzewka odbędzie się zebranie pod blokiem, gdzie dokonane zostaną pomiary i sprawdzi się, że ptaki nie mają na nim gniazdka :D - daje to średnio 150 listów :DD (ciekawe jakie są tego koszty) 3. jest zebranie przy drzewku :D z lokatorami - oczywiście większość ma to w d_e :D (drzewko jest w takim stanie, że już samo się przewraca) 4. przychodzi decyzja DO KAZDEGO (150 listów ponownie), że drzewko można ściąć tylko i wyłącznie poza okresem lęgu ptaków itd. ŚMIECH ECHEM PRZECHODZI Z KLATKI DO KLATKI JAK ROZNOSZĄ TE LISTY :DDDD pytanie takie ile kosztują te głupie procedury UM? ... i czy pracownicy UM nie mogą się nad tym zastanowić co robią? ... i co trzeba mieć w głowie żeby dalej upierać się swego? ... jedno wielkie muuuuu pozdrawiam

bazyl, 26.03.2012 18:23

ktoś musi zapłacić te dodatkowe pół miliona na urzędasów

westwi78, 26.03.2012 14:04

krisy78, nie ma czegoś takiego jak \"kara nałożona przez magistrat\". Pod decyzją podpisuje się albo burmistrz albo ktoś przez niego upoważniony. Więc na jedno wychodzi.

krisu78, 26.03.2012 13:38

juz pisałem ale powtórzę - z tego co mówili na spotkaniach ze spółdzielcami tę karę nie nałożył magistrat tylko wprost była to decyzja Burmistrza Andrychowa Tomasza Żaka. nie wiem czemu dziennikarz boi się tego napisać? zgadzam się z infocarem. tylko jedno zastrzeżenie - też z tych zebrań spółdzielczych - ASM to ponad 10 000 osób!!! Ale co tam to obchodzi \"dwór\" \"żakolandii\"? alacapone ma racje - nawet nazwy nie potrafią w urzędzie poprawnie wpisać ale kary nie odpuszczą?

tomkos, 26.03.2012 13:33

Komentarz usunięty przez autora.

alacapone, 26.03.2012 12:21

\"...między innymi błędnego nazewnictwa Andrychowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej...\" - to się nazywa profesjonalizm urzędu. Może googla nie mają i nie wiedzą jak się spółdzielnia nazywa.

infocar, 26.03.2012 12:07

To jawne postępowanie Urzędu Miejskiego przeciwko mieszkańcom miasta. ASM to ok. 5000 mieszkańców, którzy będą musieli się zrzucić na gigantyczną karę. Ale dwór musi się wyżywić. Wstyd burmistrzu! Wsytd! Spartolił jakiś nieświadomy człowiek z piłą elektryczną a zapłacą mieszkańcy.

michu, 21.01.2012 21:14

Ja jestem za BDI i obwodnicą i za tępieniem ludzi którzy to blokują! Bo nawet niektórzy ekolodzy nie wiedzą że jeśli powstanie taka BDI czy obwodnica to tereny na których ona będzie przebiegać wbrew pozorom będą bardziej ekologiczne. A wiecie dlaczego? bo samochody i co ważniejsze TIRY nie będą stały w korkach 30min tylko ,,przelecą\" koło miasta w 3 min... Dla tych mało inteligentnych zwłaszcza ekologów pokroju Zielińskiego polecam wycieczkę..za granicę..Chociażby woj. małopolskiego..rozwijać horyzonty... przyglądnijcie się na inne miasta choćby Bielsko które zrobiło obwodnicę za którą ją nagradzają i chwalą w całej Polsce... Nie rzucam jadem i tym podobne. Dziwi mnie po prostu percie na szkło a raczej na papier co u niektórych jest już w nawyku. Nieważne o czym pisać...ważne żeby pisać...

krisu78, 21.01.2012 13:07

w sumie macie rację ryszards i dobrykierowca. Tylko ze życie pokazuje że to marzenia. Za dużo jadu i obsesji. Może 3 lata co nam pozostały do wyborów będą inne? co do tematu - nie sądzę żeby \"przystojniak z plakatu\" zaplusował tym że w trzecim miesiącu rządów nałożył 3 miliony kary na spółdzielnię. słyszałem co ludzie mówili na zebraniu członków spółdzielni z mojego i okolicznych bloków. ale mogę się mylić.

ryszards, 21.01.2012 10:29

Dokładnie dobrykierowiec. Szkoda tylko, że tyle jadu, złości i nienawiści w tych komentarzach. Zamiast marnować czas i kasę, dobrze byłoby zrobić coś wspólnie, np. lobbować na rzecz BDI. A nie pitolić o drzewach, które rosną i o jakiś bezsensownych decyzjach. A w sumie przystojniak z plakatu nieźle punktuje sobie u przyszłych wyborców takimi decyzjami.

dobrykierowiec, 21.01.2012 09:45

@michu Dokładnie... Zaglądam tu co jakiś czas i non stop te same twarze.. Nie wiem czy to etatowcy z UM czy z drugiej strony.. Uwielbiam ten portal. Wiecie dlaczego? Bo mimo że uważam że portal mamnewsa.pl jest nieco stronniczy w stronę burmistrza żaka;-) to i tak wszystko korygują KOMENTARZE;) LUDZIE AKCJA CZYTAJCIE KOMENTARZE ;)) W nich wypowiadają się Żakowcy, Pietrasowcy... I co najważniejsze zwykli ludzie tacy jak ja..którzy nie okopują miejsca w urzędzie i nie liczą na nie tylko dla takich rodowitych mieszkańców Andrychowa liczy się tylko jedno: DOBRO NASZEJ GMINY

tipacz, 21.01.2012 07:41

@michu I tu chyba masz racje. Bo przypie... (czyt. czepiają) sie byle (tu było ciach) a nie patrzą na rzeczywiste problemy. Cała ta szopka z wycinką drzew jest żałosna... ludzie prywatni w swoich lasach wycinają pewnie z 500% wiecej drzew i jakos lasy i tereny zielone nadal sa i to w dobrej kondycji. I pewnie ktos napisze ze to nielegalne itp ale tak juz jest i tyle. Gdyby spółdzielnia chciała sie pozbyc na dobre tych drzew to zrobiła by to w inny sposób - a jest ich wiele.

michu, 21.01.2012 01:34

Przeczytałem wszystkie komentarze i dochodzę do wniosku że wy wszyscy poniżej chyba w UM pracowaliście bądź pracujecie... TAKIE SZCZEGÓLIKI ZNACIE...JEDEN DRUGIEGO BRONI... KLIKA CAŁA... KAMPANIA PIETRAS - ŻAK TRWA NADAL.. ZWANA PROPAGANDA...

wendigo11, 20.01.2012 23:45

Naliczona słusznie,a uchylona bo drzewa rosną. Gdyby padły wszystkie to 2,9mln. kary, natomiast za każde jedno była obliczona kara np 20tys. i tak dalej.

maniek, 20.01.2012 23:37

alacapone napisał \"A może w ramach odwetu Pietrasowcy przejęli kolegium i rzucają kłody pod nogi Żakowi..\" buhahaha - tak w ramach odwetu pietrasowscy przyjęli się do pracy w samorządowym kolegium w Krakowie i uwalili decyzję żaka o nałożeniu na spółdzielnie kary 3 milionów:)))) Już dawno nic mnie tak nie ubawiło hihihi. mam nadzieję że to był żart? że alcapone nie przejąłeś tej pietrasowskiej obsesji? jak uwalili w tym kolegium decyzję żaka o nałożeniu 3 milionów kary to znaczy że mieli prawne podstawy do tego. koniec kropka. lepiej dla tych co mieszkają na osiedlu bo spółdzielnia musiałaby skądś wziąć te 3 miliony.

alacapone, 20.01.2012 23:25

Tak wendigo. Prowodyrem był klub Ga(e)ja - to jest prawda. Kary zostałe naliczone przez burmistrza \"prawidłowo\" -właśnie dlatego kolegium uchyliło tę decyzję. Spółdzielnia wynajęła partaczy, ale drzewa rosną. Po co więc marnować kasę na całe postępowanie administracyjne, na ekspertyzy, na biegłych? Nie lepiej kasę z Twoich i moich podatków przeznaczyć na plac zabaw, albo naprawę ulicy? Kolegium uwaliło decyzję, bo wydana została z naruszeniem prawa (jakby wydana była \"prawidłowo zgodnie z polskim prawem\" to Kolegium by ją utrzymało - nieprawda?) Podobnie jak decyzje Pietrasa dotyczące drzew w Rzykach. Może problem leży w niekompetentnych pracownikach wydziału środowiska w urzędzie miasta? A może w ramach odwetu Pietrasowcy przejęli kolegium i rzucają kłody pod nogi Żakowi..

wendigo11, 20.01.2012 23:12

Akurat ja uważam że Pan Jan Zieliński jest człowiekiem o niesamowitej wiedzy na temat przyrody naszego terenu. Wiele dobrych rzeczy nie miało by miejsca gdyby nie On. Wymienię tu choćby ocalenie swego czasu Wapiennika w Inwałdzie. Nie jest ortodoksyjnym ekologiem, ale dostrzega zawsze dwie strony konfliktu. Oczywiście najłatwiej dostrzec złe strony, bo jak ktoś protestuje czy wyraża sprzeciw to już jest zły. Trezba jednak analizować przyczynę, bo to często na początku są popełniane uchybienia. W tym konkretnym przypadku kary zostały naliczone prawidłowo zgodnie z poslkim prawem. \"prowodyrem\" jak sie niektórzy wyrażają był klub Gaja, a nie żaden miejscowy ekolog. A spółdzielnia wynajęłą partaczy, którzy nie znali się na pielęgnacji drzew i tyle w temacie.

czarny., 20.01.2012 22:28

No tak..Żak przecież jest na ,,Ty\" z Panem Janem Zielińskim a to on jest prowodyrem tego typu akcji.. Zapytajcie elektryków jak mają coś obciąć to im się tak gacie trzęsą że Janek zdj zrobi;d Teraz jeszcze ma przydział w Nowinach;d Już czuje powiew tego artykułu;p w następnym numerze... To idiotyczne...jesteśmy wszyscy z jednego miasta a taki ekterorrysta walnie nam (tym co należą do spółdzielni) taką kare.. Czy ktoś się weźmie za tego typu ludzi w końcu? Jestem za ekologią, porządkiem, segregacja śmieci itd. Ale nie za takimi wałkami!

obserwator2012, 20.01.2012 21:29

A jakże rączka rękę myje

krisu78, 20.01.2012 20:26

no sanders czekamy:) leskow ma racje - decyzję o tych milionach kary podpisał nie pietras, nie magistrat jak litościwie pisze dziennikarz (ach ta słabość do chłopca z plakatu:)) Podpisał ją burmistrz żak w lutym rok temu. Już był 3 miesiące burmistrzem jak nakładał te 3 bańki kary na spółdzielnię. Pamiętam bo rok temu na zebraniach spółdzielczych było o tym głośno. chyba nawet żak te karę \'dał\' 14 lutego bo ludzie śmiali się że to taki \"prezent\" od burmistrza żaka dla prezes ASM na walentynki:)) ja myślę że w tym kolegium co cofnęło decyzje o karach to pewno pracują pietrasowcy:) chcieli na złość żakowi zrobić:)))

Sanders, 20.01.2012 20:14

Czekamy na obniżke czynszów:-)

leskow, 20.01.2012 20:00

Ale Pani prezes ASM na sesji Rady Miejskiej powiedziała, że decyzje o milionowej karze podpisał burmistrz Żak. W internecie jest nagranie.

tipacz, 20.01.2012 19:53

@ryszards \"\"Coś nie idzie burmistrzowi wydawanie decyzji w sprawie drzew\"\" czytaj dokładnie tekst a później komentuj - \"Sprawa ciągnie się już od kilku lat.\" A obecny burmistrz jest dopiero pierwsza kadencje od zeszłego roku.

ryszards, 20.01.2012 17:46

Coś nie idzie burmistrzowi wydawanie decyzji w sprawie drzew. Najpierw Czarny Groń, potem tutaj ASM. Czy ekoterroryści rządzą w tym mieście i rządzą wszystkimi drzewami? A swoją drogą ta decyzja to jakieś kuriozum skoro drzewa rosną.