reklama
reklama

Co się dzieje z Beskidzką Drogą Integracyjną?

Gospodarka, Wiadomości, 27.07.2023 09:00, red
- Na budową nowej drogi przez Kęty, Andrychów, Wadowice są pieniądze - zapewnia ministerstwo infrastruktury.
Co się dzieje z Beskidzką Drogą Integracyjną?
Beskidzka Droga Integracyjna to inwestycja, której powstanie było zapowiadane już od kilkunastu lat. Ta nowa droga ekspresowa ma zastąpić istniejącą drogę krajową nr 52 Bielsko-Biała – Głogoczów przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską.

Ostatnio o przyszłość budowy tej trasy dopytywała bielska poseł Małgorzata Pępek.



Odpowiedzi udzielił jej właśnie Rafał Weber z ministerstwa infrastruktury. Z tej odpowiedzi wynika, że tylko z pozoru wokół BDI nic się nie dzieje.

R. Weber zapewnia, że środki finansowe na realizację inwestycji zostały zabezpieczone w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Zagwarantowane zostało finansowanie w ramach dostępnego limitu Programu w kwocie przekraczającej 6 mld zł.

- Oznacza to, że Krajowy Fundusz Drogowy, który jest źródłem finansowania Programu, zapewni niezbędne środki na wydatki bieżące dla zadania. Przedmiotowa inwestycja nie jest przewidywana do dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Natomiast jeśli chodzi o fundusze strukturalne, w odróżnieniu od poprzedniej perspektywy, obecnie nie przewiduje się zamkniętej listy indykatywnej projektów GDDKiA objętych dofinansowaniem UE. Wybór projektów drogowych będzie odbywał się w trybie ciągłym, a do objęcia dofinansowaniem kierowane będą projekty gwarantujące pełną absorpcję alokacji przeznaczonej dla GDDKiA. W chwili obecnej zidentyfikowanymi projektami planowanymi do objęcia finansowaniem UE są w pierwszej kolejności tzw. projekty fazowane („kontynuowane” z perspektywy 2014- 2020) oraz projekty objęte instrumentem CEF 2021-2027. Reasumując, chciałbym podkreślić, że budowa drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) i posiada zapewnione, niezbędne w tym celu, finansowanie z Programu

- czytamy w odpowiedzi na interpelację poselską.

Ministerstwo informuje, że aktualny etap prac przygotowawczych jest związany z dokończeniem opracowania koncepcji programowej. Koncepcja programowa umożliwi uściślenie zakresu rzeczowego i zakresu finansowego realizacji obiektów, określenie warunków geologiczno-inżynierskich oraz szczegółowe ustalenie konstrukcji obiektów budowlanych. Dokończenie opracowania koncepcji programowej jest niezbędne w celu ogłoszenia przetargu na realizację.


- Dla odcinka drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów w 2021 r. wykonane zostały badania geofizyczne dla potrzeb rozpoznania podłoża pod budowę drogi. Badania
przeprowadzono przy wykorzystaniu metody tomografii elektrooporowej – ERT, sejsmicznej tomografii refrakcyjnej – SRT-P oraz techniki analizy fal powierzchniowych MASW.
W III kwartale br. planowane jest ogłoszenie przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych (GDDKiA) w Krakowie postępowania przetargowego na wykonanie terenowych
badań geologicznych w tym wierceń i badań laboratoryjnych prób gruntu. Stanowi to spełnienie zapowiedzi GDDKiA opublikowanej 11 maja br. w komunikacie na oficjalnej stronie
internetowej GDDKiA dotyczącym odrzucenia przez NSA skargi na decyzję środowiskową dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej - informuje Rafał Weber.

Urzędnik dodaje, że przed ogłoszeniem przez Oddział GDDKiA w Krakowie postępowania przetargowego konieczne jest zatwierdzenie projektu robót geologicznych przez Marszałka Województwa Małopolskiego. 19 czerwca br. poinformowano, że w toczącym się w tej sprawie postępowaniu administracyjnym zebrano dowody i materiały umożliwiające wydanie decyzji kończącej postępowanie administracyjne.

- Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia robót budowlanych jest przeprowadzenie postępowania przetargowego na realizację robót, które zakończy się podpisaniem umowy
z wykonawcą. To właśnie do obowiązków wykonawcy należeć będzie uzyskanie kluczowej z punktu widzenia procesu inwestycyjnego decyzji ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) umożliwiającej faktyczne rozpoczęcie robót w terenie (...) Należy podkreślić, że dzięki realizacji inwestycji nastąpi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miast i miejscowości leżących na trasie istniejącej drogi krajowej nr 52, poprawa bezpieczeństwa ruchu i poprawa przepustowości – zaznacza Rafał Weber.
reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

rumcajs, 28.07.2023 22:53

Ta droga powinna być priorytetem.

obserwator2012, 27.07.2023 09:31

Szanowna redakcjo przeciętny czytelnik nie zrozumie tej paplaniny. Ważne jest kiedy rozpoczną i kiedy skończą i czy będzie to realizacja odcinkowa, czy całościowa? Była koncepcja budowy węzeł "Suchy Potok"-Inwałd i oddanie do użytku, przy jednoczesnej budowie dalszych odcinków.