reklama
reklama

Budowa zakładu mineralizacji odpadów? Radni opozycyjni nie chcą „przykładać do tego ręki”

Polityka, Wiadomości, 29.04.2021 18:15, PG
Gorąca dyskusja na sesji o nowym pomyśle burmistrza Tomasza Żaka.
Budowa zakładu mineralizacji odpadów? Radni opozycyjni nie chcą „przykładać do tego ręki”

Podczas czwartkowej (29.04.) sesji Rady Miejskiej w Andrychowie, przy okazji dyskusji nad strategią rozwoju gminy Andrychów na lata 2021 – 2027, wypłynął temat nowego pomysłu burmistrza Tomasza Żaka.

Chodzi o budowę zakładu niskoemisyjnej mineralizacji opadów komunalnych, rozbudowę i nabycie majątku energetycznego służącego do dystrybucji energii elektrycznej oraz energii cieplnej, budowę nowych źródeł ciepła w oparciu o wysokosprawne kotły opalane paliwem gazowym na potrzeby odzysku ciepła, redukcji emisji składników spalin oraz kogeneracji, budowę systemu energetyki rozproszonej wraz z systemem inteligentnych sieci elektroenergetycznych w oparciu o odnawialne źródła energii oraz nabycie ekologicznego, niskoemisyjnego taboru autobusowego komunikacji publicznej.

Instalacja ta miałaby powstać w okolicy starego składowiska śmieci przy ul. Białej Drogi lub ul. Krakowskiej. Koszt czegoś takiego to setki milionów złotych (mowa jest 290 mln), dlatego gmina chce, by to rząd objął patronatem tę inwestycję i sfinansował.

Wiceburmistrz Mirosław Wasztyl przy okazji poinformował też o możliwości wykorzystania ciepła odpadowego ze zgazowania odpadów komunalnych i poinformował o projekcie pn. "Zielona oaza innowacji”, który przez ostatnie cztery miesiące, gmina Andrychów wraz z gminami powiatu oświęcimskiego, przygotowywały. Chodziło o opracowanie szeregu inwestycji mających być alternatywną na czasy bez węgla. W przypadku Andrychowa jest to m.in.: poszerzenie strefy ekonomicznej i zakup nowych elektrycznych i ekologicznych autobusów.

W tej sprawie teraz są toczone dyskusje na szczeblu ministerialnym. Termin realizacji - rok 2027.

Radni opozycyjni są jednak przeciwni budowie zakładu mineralizacji w centrum miasta.

- Nie przyłożę ręki do tego, aby skazać gminę na posiadanie takiego zakładu, który będzie determinował jakość powietrza obecnych i przyszłych mieszkańców – mówiła radna A. Studniarz. Podobnego zdania byli radny K. Kubień oraz W. Mikołajek.

Oburzonym takim zachowaniem był z kolei radny Stanisław Prus. – To jest najnowsza technologia, a już krytykujecie. Ręce opadają. Jestem zaniepokojony takimi głosami. Zamiast się cieszyć, że wychodzimy naprzeciw, a inwestycja będzie finansowa z budżetu państwa.

Radny poinformował też, że podczas jednej z komisji grupa radnych udała się do Krakowa, gdzie funkcjonuje podobny zakład, a wokół którego żyją pszczoły. - To skok cywilizacyjny dla naszego miasta - powtarzał radny. Zdanie S. Prusa poparł wiceprzewodniczący Tadeusz Sarley, nie kryjąc pretensji jakie ma wobec radnych opozycyjnych, którzy zawsze są na "nie". Z jednej strony, głosują przeciwko podwyżce cen za wywóz śmieci, a z drugiej nie chcą też zakładu mineralizacji. Zdaniem radnego, nie podają też swoich pomysłów na rozwiązanie problemu wysokich stawek za wywóz śmieci.

Natomiast radny Andrzej Powroźnik nie był aż tak zachwycony tym pomysłem. – Gdyby to było takie wspaniałe, to bardzo chętnie inne miasta również by to stawiały. Gdyby to było takie wspaniałe, to by nie było wysypisk śmieci- mówił radny i zwrócił uwagę na niewłaściwą lokalizację inwestycji, do której dziennie będzie jeździć 500 śmieciarek. To dla, i tak zakorkowanego miasta, będzie katastrofa.

Z kolei radny Sławomir Nowak zauważył, że jest wątpliwość co tego że co prawda 99% wydobywającego się powietrza z tego zakładu będzie czyste, ale jednak pozostaje ten 1% zanieczyszczeń, niewiadomego pochodzenia.

Wiceburmistrz Mirosław Wasztyl z kolei zarzucił radnym, że nie mają wiedzy na ten temat, a się wypowiadają. - Wypowiadacie się na temat, na który nie macie wiedzy. Gdybyście prześledzili proces uzyskiwania decyzji środowiskowej dla takiej inwestycji, to nie byłoby takich wypowiedzi - mówił oburzony wiceburmistrz przypominając radnym, że głosowali za zamianą Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, gdzie zamieszczony był plan budowy zakładu termicznego przekształcenia opadów komunalnych. - Nie wyobrażam sobie, że nie będzie wieloetapowych konsultacji z mieszkańcami na ten temat oraz rozmów z ekspertami.- kontynuował wiceburmistrz.

- Próbujecie stworzyć fikcję medialną dla mieszkańców, że ktoś będzie realizował coś przeciwko środowisku naturalnemu i przeciwko mieszkańców. To jest technologia beztlenowa, w której nie ma spalania. Wiele czasu poświęcamy na analizy, opinie eksperckie. Jest to dopiero etap przed decyzyjny - dodał M. Wasztyl.

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

FeelFree, 17.05.2021 22:35

https://stopspalarni.com/

FeelFree, 14.05.2021 14:03

https://gazetakrakowska.pl/spalarnia-odpadow-powstanie-w-powiecie-chrzanowskim-prywatna-firma-chce-wybudowac-instalacje-termicznego-przetwarzania-odpadow/ar/c15-15602207

Archanioł Michał, 02.05.2021 20:46

Tak skrypt MN jeszcze nie fiksował. MN zróbcie coś z tym !

Archanioł Michał, 02.05.2021 20:44

Skoro mamy klepnięty plan zagospodarowania, prawie , działki są wyrysowane,( tak sie martwi @FeelFree ) no dobra . taki sam numer jak w .. no tam gdzie mieszka, nic nowego, a ja ich tak ceniłem ;) Zgadzając sie ze @Skalpel ( ma racje) wchodzi Pan w ich temat. Tu chodzi tylko o odwrócenie uwagi bo płyną na autobusach i strefie. Wiadomo drugie dno i , pisałem, trzeba monitorować. Pozdro.

Archanioł Michał, 02.05.2021 20:42

O strefie wiedzieli ROK TEMU no ROK TEMU, NAZAD, BEFORE,

Archanioł Michał, 02.05.2021 20:35

Skoro mamy klepnięty plan zagospodarowania, prawie , działki są wyrysowane,( tak sie martwi @FeelFree ) no dobra . taki sam numer jak w .. no tam gdzie mieszka, nic nowego, a ja ich tak ceniłem ;) Zgadzając sie ze @Skalpel ( ma racje) wchodzi Pan w ich temat. Tu chodzi tylko o odwrócenie uwagi bo płyną na autobusach i strefie. Wiadomo drugie dno i , pisałem, trzeba monitorować. Pozdro.

Zakolog, 02.05.2021 19:43

@Archanioł Michał - Nie do końca łapię Twój skrót myślowy. Na dziś w całej rozciągłości zgadzam się ze @Skalpel. Pytanie gdzie będzie umiejscowiona sortownia jest bardzo zasadne. Dopóki nie wiemy jakie tereny będą podlegać przekształceniu, dopóty nic nie wiemy.

Archanioł Michał, 02.05.2021 19:24

Czyli co panie @Zakologu: chodzi o to by zrobić magazyn , a na jego wypełnienie maja pół roku ? Cudowne polskie prawo! Ale będzie przetarg czy szybciej?

Zakolog, 02.05.2021 18:02

Iluzja sceniczna, przedstawienie, którego celem jest wytworzenie w odbiorcy wrażenia pozornie sprzecznego z prawami fizyki (tłumaczenie dla radnych – prawa fizyki, czyli obiektywna rzeczywistość). W Andrychowie Wielki Mag wraz z asystentami od dziesięciu lat pokazuje z powodzeniem jedną i ta samą sztuczkę, która w jej widzach wywołuje ten sam efekt iluzjonistyczny. Dla przykładu na ostatnim pokazie, na scenę wkroczył radny Prus i oświadczył wszystkim uczestnikom spektaklu, iż stworzony w jego umyśle obraz rzeczywistości jest najprawdziwszą i jedyną możliwą prawdą na tym świecie. Dlaczego przeciętnie uzdolniony Iluzjonista, który nie jest wstanie przez dziesięć lat zmienić repertuaru, jest wstanie skutecznie oddziaływać na umysły swoich widzów ? Odpowiedź na to pytanie jest zawsze ta sama. Magik za każdym razem odwołuje się do istniejących map mentalnych w mózgach jego widzów i na nich buduje swoją sztukę iluzji. W najnowszym tricku, założył, iż jeśli obserwatorom przedstawi jakąś „naukową” koncepcję przetwarzania odpadów i dodatkowo obuduję ją instytucjami naukowymi, które będą ją realizować, to publika z racji braku możliwości weryfikacji tych faktów przyjmie je jako jedynie prawdziwe i niepodważalne. Zostawmy na boku naukową koncepcję zgazowywani śmieci, ponieważ jej falsyfikacja wymaga znajomości fizyki i biologi jednocześnie, a te działy naukowe rzadko występują razem w zbiorowym umyśle społeczeństwa. I przyjrzyjmy się realnym możliwością otrzymania grantu badawczo rozwojowego z zasobów UE przez wskazane w iluzji instytucje badawcze. Magik sufluje swoim ofiarą, że posiada dostęp do konsorcjum naukowego złożonego z Politechniki Śląskiej, krakowskiego AGH i opartego na jakimś patencie naukowym, które spokojnie otrzyma dofinansowanie rzędu 300 milinów na swój projekt. To założenie niestety jest sprzeczne z faktami historycznymi, które są bolesne nie tylko dla tych instytucji ale również dla całej nauki polskiej. Otóż od roku 2004 do dziś polskie uniwersytety i szkoły techniczne nigdy jeszcze nie otrzymały wysokich grantów z Komitetów Badawczych UE, owszem w tym okresie było klika (czyli więcej niż 2 ale mniej niż 10) grantów dla postdoków afiliowanych przy polskich instytucjach badawczych, ale i tak w większości otrzymywali je naukowcy którzy swoje doktoraty obronili na zachodnich uczelniach, a do kraju powrócili z przyczyn poza naukowych. Z punktu widzenia europejskich instytucji finansujących naukę, polskie instytucje nie istnieją ! Czyli z map mentalnych usuwamy argument o finansowaniu i z projektu Magika zostaje nam jedynie spalarnia jakich tysiące wybudowano na Świecie. Ale to nie wszystko ta spalarnia ma byś przedsięwzięciem prywatnym, a rolą Magika jest jedynie doprowadzić do zmiany planu zagospodarowania terenu na którym ma zostać wybudowana.

FeelFree, 30.04.2021 23:33

https://www.cire.pl/pliki/2/termincz_przekszt_odpadow.pdf

FeelFree, 30.04.2021 23:31

Z cyklu esejów z przedmiotu: WOS* dla Radnych i wójtów czytanka nr 1: na początek cytat: "Wobec powyższych faktów dotyczących stosowanych technologii termicznego przekształcana odpadów komunalnych należy przyjąć, że jedynym możliwym do zaakceptowania rozwiązaniem technicznym dla spalarni odpadów komunalnych dla polskich miast jest spalarnia pracująca wg sprawdzonej i niezawodnej technologii rusztowej. Alternatywą dla tego rozwiązania może być jedynie spalarnia fluidalna. Wszelkie inne propozycje - zgazowania, piroliza, czy instalacja plazmowa - świadczą po prostu o tzw. „myśleniu życzeniowym” i bezpodstawnej wierze w zapewniania „akwizytorów marzeń” o istnieniu technologii doskonałej - najnowocześniejszej, sprawdzonej, bezemisyjnej, bezpiecznej dla środowiska, najtańszej i najbardziej efektywnej metodzie unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Fakty są natomiast nieubłagane. „Nowe technologie” (piroliza, zgazowanie, plazma, itp.) nie osiągnęły jeszcze stopnia niezawodności klasycznych instalacji rusztowych i na dzień dzisiejszy nie istnieje i nie pracuje jeszcze w Europie żadna sprawnie działająca instalacja „nowych technologii” o wydajności przemysłowej." *Wiedza O Spalarniach

FeelFree, 30.04.2021 21:08

Pan wice Mirosław Wasztyl; mózg w trio burmistrzów w jednym zdaniu zarzuca radnym niewiedzę. Chwilę później mówi: "To jest technologia beztlenowa, w której nie ma spalania." No więc ja to rozumiem tak: albo śmierdzące odpady organiczne zgazowujemy, czyli SPALAMY je dostarczając powietrze w takiej ilości aby tlen był dostarczony w proporcji poniżej stechiometrycznych (bo inaczej szlag trafia cały koncept i otrzymujemy klasyczną spalarnię śmieci) i dostajemy tzw. syngas, z którym można zrobić kilka ciekawych rzeczy. Albo decydujemy się na pirolizę, czyli dostarczamy sporo energii z zewnątrz (bez dostępu powietrza) i faktycznie nie spalamy odpadów ale otrzymujemy wówczas paliwo stałe, które należy gdzieś klasycznie już spalić. Z mojego więc punktu widzenia to co mówi wice to tak czy siak trzeci rodzaj prawdy wg ks. Tischnera. A przynajmniej wice nie rozumie o czym mówi. Jeśli się mylę proszę o wyprowadzenie mnie z błędu. Nie znam się na tym, ale temat bardzo ciekawy... Pomijając co z nim do tej pory już zrobili wójtowie i jakie opowieści dziwnej treści snują radnym i obywatelom.

Mgr Ahrańczyk, 30.04.2021 14:30

,,Wypowiadacie się na temat, na który nie macie wiedzy. Gdybyście prześledzili proces uzyskiwania decyzji środowiskowej dla takiej inwestycji, to nie byłoby takich wypowiedzi' - powiedział kto powiedział. Uważam że to inwestor (czyli magistrat?) powinien zapewnić jak najlepszą informację dla radnych i mieszkańców na temat tej spalarni a nie wymagać że każdy będzie specjalistą od wszystkiego.

Skalpel, 30.04.2021 07:24

Dlaczego żaden z bezradnych nie zapytał pomysłodawców gdzie będzie zlokalizowana sortownia śmieci , która będzie przygotowywała paliwo do spalarni i co gmina zrobi z odpadami które nie nadają się do mineralizacji ? I jaki to miły i przyjemny zapach będzie się unosił z owej ,nie małej sortowni? Ekipa Żaka nawet nie potrafiła wybrać porządnego projektu placu targowego. Żebyśmy tylko nie musieli płacić za ich imaginacje.Staszek z tym skokiem cywilizacyjnym to mnie rozbawił( niestety niektórzy ludzie traktują Go poważnie)

FeelFree, 29.04.2021 22:44

@Andrychowianie - nawet jeśli by przyjąć, bezzasadnie optymistycznie, że to niby tacy wizjonerzy: to uważam, że wizje osób, które wielokrotnie wykazują się niewiedzą w temacie lub mówią publicznie podczas sesji rady miejskiej bzdury i to w wypadku gospodarki śmieciami właśnie oraz lokalizacji spalarni/niby nie-spalarni na terenie gminy Andrychów są dla nas wszystkich po prostu niebezpieczne. I należy takich wizjonerów traktować poważnie i wyjątkowo dokładnie poddać publicznemu nadzorowi, a temat raz po raz publicznej debacie. Pan Mirosław W. w tym co mówił NIE rozwiązuje problemu śmieci Andrychowian, wręcz przeciwnie planuje tu ściągnąć śmieci z okolicy, bo naszych jest za mało do nominalnego obciążenia planowanej instalacji. Spalarnia/zgazownia nieważne co, bo szczegółów nie znamy poza wizjami właśnie, rozwiązuje bardziej problemy okolicznych gmin i Krakowa niż nasze. I tak "przypadkiem" wice jest z Oświęcimia a burmistrz spod Krakowa. Skoro nasze śmieci podróżowały już, aż do Krakowa, to nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby do nas ściągać je z Oświęcimia, zwłaszcza, że niezły tam mają problem. I to jest ta ich "Zielona oaza innowacji" - sprzedać śmieci Andrychowianom... Wmawiając im wcześniej przez kilka lat, że powinni się cieszyć, że będą mieć pierwszą instalację w Europie! Pytanie jakimi własnymi przesłankami kieruje się ktoś, kto na odwoływaniu się do próżności innych chce tego manewru dokonać. Ludzie, opamiętajcie się zanim nie będzie za późno! Toż ta sama ekipa pokpiła sprawy tak proste jak zakup autobusów miejskich i lokalizację strefy ! Ta sama, która zapewniła nam donośne wycie turbiny w centrum miasta! Wyciągajmy wnioski. Ile razy jeszcze damy się nabrać na obiecanki-cacanki!

kaczor, 29.04.2021 22:24

jeszcze drobna uwaga do radnych od burmistrza Żaka. żeby śmieci w Andrychowie były tańsze nie trzeba wydawać 290 mln złotych (myślę że oni też domyślają się, że rząd takich pieniędzy nie da, zwłaszcza władzy za której ziemia w niewielkiej strefie gospodarczej się obsuwa). Nie trzeba wydawać ani złotówki żeby ceny nie były horrendalne. Nie wierzą? To niech popatrzą na stawki np. w Wieprzu gdzie zostały jakie były.

tomekx, 29.04.2021 21:58

Jasne pisowcy dajcie kasę lepiej górnikom niech smog dalej truje nas wszystkich.

Turboplazmotron, 29.04.2021 21:43

Z tego co kojarzę to w Krakowie istnieje " INSTALACJA POKAZOWA MINERALIZACJI" przeznaczona do utylizacji odpadów medycznych więc radny Prus prawdopodobnie widział coś innego niż burmistrzowie chcą wybudować w Andrychowie. Pytanie najważniejsze czy Oni rzeczywiście chcą coś budować czy tylko zrobić szum przed następnymi wyborami, że niby tacy wizjonerzy.

kaczor, 29.04.2021 21:29

może poza jednym. Już widze jak jakikolwiek rząd daje 290 milionów złotch władzy w Andrychowie której nawet niewielka strefa gospodarcza że jak powiem obsuwa się po skarpie/osuwisku - jak zwał tak zwał. Nie wiem po co wywoływać temat z jakiego nic nie będzie tak samo jak z tzw. żakowego ronda turbinowego, tzw. żakowej hali sportowej, tzw. żakowej galerii sztuki itd. itd. Długo by wymieniać co miało być a nie ma. I jeszcze prośba - w innych miastach tego typu miejsca nazywają mieszkańcy SPALARNIAMI - jeśli andrychowska władza czy dziennikarze mamnewsa nie wierzą niech zerkną do internetu

kaczor, 29.04.2021 21:24

nic dodać nic ująć: Nie jestem ekspertem i nie mam pojecia czy funkcjonowanie takiego zakładu bedzie ogolnie smierdzace i szkodliwe czy nie. Ale nie trzeba być specjalistą żeby przewidziec że do takiego zakładu beda jeździły ciężarówki pełne smierdzacych odpadów, pojazdy te będą jezdzily z każdej mozliwej strony. Tam nie beda utylizowany tylko nasze śmieci przeciez to oczywiste. Odpady te zanim trafią do spalarni będą przechowywane jakis czas, bo prosto z naczepy do kotla to raczej nie pójdą. Smród chocby z tego powodu jest gwarantowany. A wesoła ekipa po robocie pojedzie do krakowa i oswiecimia i beke będą mieli z nas Andrychowian.

FeelFree, 29.04.2021 21:21

@Andrychowianie - proponuję zacząć działać w ochronie interesów własnych i swoich rodzin. Bo władza dzięki Waszej BIERNOŚCI robi co chce. Petycje, skargi, obecność na sesjach, zadawanie pytań itd. ... możliwości wpływu na los swój i swoich dzieci jest duży. Oczywiście można wybrać BIERNOŚĆ i pozwolić władzom miasta działać na rzecz tylko grup interesów, firm z zewnątrz oraz miast spoza naszej gminy ponad Waszymi głowami. Władza jest w rękach LUDU, proszę nie zapominajcie o tym ! Burmistrze i radni odejdą, a Andrychowianie tu zostaną. Od Was zależy kiedy odejdą i co po sobie, oraz komu zostawią.

hebes1125, 29.04.2021 20:23

Andrychów i Oświęcim kojarzy się z tylko z jedną partią. W Oświęcimiu już dawno śmierdziało i ludzie z tym walczyli A szanowna władza dobrze wiedziała skąd śmierdzi i nic z tym nie robiła. Czas zacząć się zastanawiać nad opuszczeniem tych powiatów bo robią co chcą i ludzi o nic nie pytają.

FeelFree, 29.04.2021 20:11

"Z dużym prawdopodobieństwem mogę powiedzieć, że zgodę na zmianę technologii wykonania muru oporowego podpisały co najmniej trzy osoby, czyli: inspektor nadzoru prowadzący inwestycję, kierownik wydziału inwestycji UM i ja" - A czemuż to nagle siebie tak na końcu zdania wiceburmistrz siebie stawia? Brzmi to zdanie jakby Pan przygotowywał się już dzisiaj do zeznań w sądzie... i słusznie. Natomiast Szanowni Radni: im więcej pytań do Pana Wasztyla, tym więcej materiału dowodowego dla sądu. P.S. Osobista prośba do Pana wice: proszę sobie "Zieloną oazę innowacji” zrobić u siebie na podwórku... a nie w cudzym domu.

awi70, 29.04.2021 19:50

Radni nauczyciele jak zwykle na Nie!

django, 29.04.2021 19:28

Nie jestem ekspertem i nie mam pojecia czy funkcjonowanie takiego zakładu bedzie ogolnie smierdzace i szkodliwe czy nie. Ale nie trzeba być specjalistą żeby przewidziec że do takiego zakładu beda jeździły ciężarówki pełne smierdzacych odpadów, pojazdy te będą jezdzily z każdej mozliwej strony. Tam nie beda utylizowany tylko nasze śmieci przeciez to oczywiste. Odpady te zanim trafią do spalarni będą przechowywane jakis czas, bo prosto z naczepy do kotla to raczej nie pójdą. Smród chocby z tego powodu jest gwarantowany. A wesoła ekipa po robocie pojedzie do krakowa i oswiecimia i beke będą mieli z nas Andrychowian.

FeelFree, 29.04.2021 18:36

!!! NIKT DO TEJ PORY NIE ZAPYTAŁ MIESZKAŃCÓW O ZDANIE W SPRAWIE BUDOWY INSTALACJI DO UTYLIZACJI ŚMIECI I TO NIE TYLKO Z GMINY ANDRYCHÓW !!! JAKBY JEJ NIE NAZYWAĆ...