reklama
reklama

Kolejne osoby straciły dużo pieniędzy podczas zakupów w sieci

Na sygnale, Wiadomości, 08.12.2021 15:00,
Jak do tego doszło? Warto przeczytać - ku przestrodze.
Kolejne osoby straciły dużo pieniędzy podczas zakupów w sieci

W ostatnim okresie czasu kolejni mieszkańcy powiatu oświęcimskiego stracili swoje oszczędności z kont bankowych.

- Pokrzywdzeni sprzedając na różnych portalach ogłoszeniowych niepotrzebne już rzeczy, chcąc szybko otrzymać pieniądze za sprzedaż kliknęli w linki prowadzące do fałszywych stron banków. Logując się na nich udostępnili oszustom (podającym się za kupców) swoje dane do bankowości elektronicznej. Następnie przestępcy w ciągu kilku minut mając loginy i hasła „wyczyścili” z oszczędności konta pokrzywdzonych - informuje Małgorzata Jurecka, rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.

41 – letnia mieszkanka gminy Osiek za pośrednictwem popularnego portalu ogłoszeniowego chciała sprzedać kurtkę zimową. Za pośrednictwem komunikatora internetowego niezwykle szybko skontaktowała się z nią osoba zainteresowana zakupem. Osoba ta w sms-ie podała sprzedającej instrukcję informującą, że w celu potwierdzenia odbioru pieniędzy za odzież ma jedynie kliknąć w przesłany link. Kobieta chcąc szybko otrzymać pieniądze zgodziła się na takie warunki transakcji. Skorzystała z przesłanego linku, który prowadził do wyboru banku, a następnie do logowania się na indywidulanym koncie (była to jednak fałszywa strona jej banku). Na tej stronie kobieta zalogowała się wpisując swoje dane do bankowości elektronicznej (hasła, loginy). Kilka chwil później kobieta nie miała już na koncie 12 tysięcy złotych.

W ten sam sposób zostało okradzione konto 34 – letniej mieszkanki Kęt. Kobieta chciała jedynie sprzedać ubranka dziecięce z których wyrosło jej dziecko. Oszust mając jej dane do logowania przelał z jej konta 1400 złotych.

36 – letnia mieszkanka Bielan chciała sprzedać spodenki. Oszust przelał z jej konta 6400 złotych. 42 – letni mieszkaniec Chełmka chciał sprzedać wyposażenie konsoli PS3. Oszust przelał z jego konta 450 złotych.

44 – letnia mieszkanka Zatora chciała sprzedać kurtkę zimową. Oszust przelał z jej konta 3700 złotych. 20 – letni mieszkaniec Oświęcimia chciał sprzedać książkę kucharską. Oszust przelał z jego konta 3 tysiące złotych. 16 – letnia mieszkanka Rajska chciała sprzedać spodnie. Oszust przelał z jej konta 880 złotych. 25 – letnia mieszkanka Oświęcimia chciała sprzedać namalowany przez siebie obraz. Oszust przelał z jej konta tysiąc złotych.

Z przeprowadzonych przez policjantów czynności w ramach identycznych spraw zgłoszonych wcześniej wynika, że za oszustwami i kradzieżami pieniędzy z kont pokrzywdzonych stoją hakerzy, którzy do oszustw wykorzystują serwery znajdujące się za naszą wschodnią granicą.

Policjanci mając na celu przeciwdziałanie kolejnym tego typu oszustwom apelują do mieszkańców o wyjątkową ostrożność podczas dokonywania sprzedaży oraz zakupów za pośrednictwem sieci internetowej oraz popularnych komunikatorów internetowych.

Pamiętaj! Jeśli ktoś podczas transakcji internetowej sprzedaży przekonuje Cię, że by otrzymać płatność masz jedynie kliknąć w podesłany esemesem lub na komunikator link do bankowości elektronicznej, to możesz mieć pewność, że korespondujesz z oszustem. Zamiast kliknąć w link i podać hasło i login - POMYŚL i przerwij transakcję. W innym przypadku już wkrótce stracisz pieniądze zgromadzone na Twoim koncie.

źródło: KPP Oświęcim

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

FeelFree, 09.12.2021 09:56

@oshin22 - to nie takie proste, podstawowy mechanizm oszustwa jest taki, że one nadal będą się udawać. Akcje edukacyjne mają sens, banki mają obowiązek chronić bezpieczeństwo, Policja powinna... itd. Natomiast nikt nie może nas ochronić przed nami samymi. To sprytna manipulacja z wykorzystaniem dość nowoczesnej wiedzy o naturze człowiek. Dzisiaj się dziwimy jak ktoś się dał nabrać, a za 30 lat sami się damy nabrać, tylko na inną wersję tego samego oszustwa. Np. "na wnuczka". Polecam, jeśli ktoś nie chce być już lub kiedyś oszukiwany, warto próbować się bronić: "Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym". Nie wiem dlaczego o tym nie piszą, ale obecnie chodzi głównie o konfigurację towar wystawiony na (też nie napiszę, aby zasiać ciekawość) *** a wiadomości z próbą wyłudzenia dostępu przychodzą z komunikatora ******** najczęściej z numeru zagranicznego i z sympatycznym zdjęciem osoby płci przeciwnej niż sprzedający. Portal nie może wiele zrobić, bo ludzie go omijają przy próbie transakcji łamiąc regulamin. A właściciel komunikatora jest po drugiej stronie oceanu i nie reaguje na zgłoszenia.

oshin22, 09.12.2021 07:29

To co to jest Bank Spółdzielczy czy inny średniowieczny wynalazek ? Trochę nie rozumiem takiej sytuacji bo ja KAŻDE logowanie do banku muszę potwierdzić na tel. komórkowym. Trochę uciążliwe ale imho dobre zabezpieczenie + hasło maskowane.

dekar, 08.12.2021 21:58

Dodam jeszcze , że takie rzeczy to może zrobić haker amator mający człowieka wtyczkę w banku. policja tam powinna szukać tropu

dekar, 08.12.2021 21:34

Dodam jeszcze , że takie rzeczy to może zrobić haker amator mający człowieka wtyczkę w banku. policja tam powinna szukać tropu

dekar, 08.12.2021 21:15

Za ten stan rzeczy winne są banki . Bo każdy przelew powyżej 100zł powinien być potwierdzony kodem otrzymanym z banku na telefon właściciela konta , oraz podaną kwotą przelewu . Podobnie jest z udzielaniem kredytów nie powinny być wydawane bez bezpośrednim kontakcie klient bankier . ewentualnie z podpisem elektronicznym To pewnie banki robią takie numery swoim Klientom . Jak klient nie chce wziąć kredytu to go weżniemy inaczej . Podobnie jest i z telekomunikacją jak dzwonią z odległych wysp aby klient oddzwonił . Bo kto jak nie telekomunikacja z tego korzysta. jaki z tego ma zysk dzwoniący z odludnych wysp . Telekomunikacja na pewno go sponsoruje