Firma Skanska za 78,6 mln zł zbuduje 2,1 km nowej drogi krajowej nr 28, która od południowego zachodu ominie to małopolskie miasto. Wykonawca został wybrany w trybie dialogu konkurencyjnego. Zastosowaliśmy tę niecodzienną procedurę z uwagi na innowacyjny charakter inwestycji wykorzystującej metodykę BIM (ang. Building Information Modeling).
Oferty złożyły trzy firmy, które zostały wyłonione w pierwszym etapie dialogu konkurencyjnego. Oceniano je zgodnie z następującymi kryteriami:
· zastosowany zakres BIM - 40 pkt,
· cena - 35 pkt,
· przedłużenie okresu gwarancji jakości - 20 pkt,
· zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego - 5 pkt.
Punktacja przedstawia się następująco:
Wykonawca |
Zakres BIM |
Cena |
Przedłużenie gwarancji |
Zagospodarowanie destruktu |
RAZEM |
Mostostal Warszawa |
10 |
35 |
20 |
5 |
70 |
Skanska |
35 |
30 |
20 |
5 |
90 |
konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag |
29 |
30,94 |
20 |
5 |
84,94 |
- Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób. Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.
Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne)
- informuje krakowski oddzial GDDKi
Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.
Obwodnica Zatora
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
RPBDK
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.
źrodło: GDDKiA Kraków
Brak komentarzy