W poniedziałek (13.01) w Kętach planowana jest konferencja prasowa z udziałem m.in. wojewody Małopolskiego Krzysztofa Klęczara,wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - Stanisława Bukowca i dyrektora krakowskiego Oddziału GDDKiA Macieja Ostrowskiego.
Temat – Beskidzka Droga Integracyjna, czyli nowa droga ekspresowa S52, która połączy Głogoczów i Bielsko-Białą przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską.
To ma być nowe otwarcie dla tej zapowiadanej od lat inwestycji. Pod koniec ub. roku w ministerstwie infrastruktury zatwierdzony został nowy plan inwestycyjny dla BDI, zakładający, że jej budowa zostanie zakończona w 2032 roku, a inwestycja ma kosztować ponad 8 mld.
Nowy konkret na ten moment jest taki, że Beskidzka droga została podzielona na cztery etapy:
- Głogoczów - Kalwaria Wschód: 11,6 km, koszt ok. 1,88 mld zł.
- Kalwaria Wschód - Chocznia: 21,1 km, koszt szacowany na 3,35 mld zł.
- Chocznia - Bulowice: 11,5 km, koszt ok. 1,16 mld zł.
- Bulowice - Bielsko-Biała Hałcnów: 16,9 km, koszt ok. 1,92 mld zł
W poniedziałek ogłoszonie zostanie... ogłoszenie przetargu na prace geologiczne, dokumentacyjne z pozwoleniem na budowę dla pierwszego odcinka: Bulowice - Bielsko-Biała Hałcnów. W późniejszym terminie planowane jest ogłoszenie podobnych przetargów na pozostałe odcinki. Prawdopodobnie nastąpi to po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu.
- Mamy ambitny plan, żeby po wszystkich procedurach i uzyskaniu decyzji ZRiD, w 2028 roku rozpocząć tę inwestycję – mówił w piątek (10.01) na antenie Radia Kraków wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Inna sprawa, że podobne przełomowe decyzje zapowiadano już rok temu, kiedy ogłaszano przetarg na prace geologiczne na trasie BDI. Wkrótce okazało się, że oferty do przetargu złożyło niewiele firm, a ich koszt znacznie przekraczał budżet. Przetarg został unieważniony. Po tym niepowodzeniu zdecydowano inaczej podejść do tej sprawy, czyli podzielić BDI na cztery etapy, a prace geologiczne zlecić firmie, która będzie projektować drogę.
Dodajemy, że kilka lat temu, jeszcze za poprzedniego rządu, Beskidzka Droga Integracyjna jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad do 2030 roku.
Beskidzka Droga Integracyjna ma zostać wybudowana w standardzie drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Plan zakłada budowę 14 węzłów komunikacyjnych, ponad 60 wiaduktów, 25 mostów oraz pięć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Brak komentarzy