28 stycznia podpisana została umowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM dla budowy obwodnicy Zatora, w ciągu drogi krajowej nr 28. Zadaniem wykonawcy będzie również uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad budową. To pierwsza umowa podpisana przez GDDKiA, w której wykonawca zobowiązany jest do zastosowania metodyki i narzędzi BIM.
Pilotażowa metodyka BIM. O co chodzi?
Obwodnica Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 będzie realizowana w ramach projektu pilotażowego, związanego z zastosowaniem metodologii i narzędzi BIM. Projekt pilotażowy służy edukacji i pobudzeniu polskiego rynku budowlanego w zakresie wdrożenia BIM oraz zainicjowaniu procesów cyfryzacji w systemie zamawiania, realizacji i utrzymania obiektów drogowych w Polsce.
Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie.
W projekcie pilotażowym wykonawcę zobowiązano do efektywnego wdrożenia metodyki BIM
w środowisko projektu infrastrukturalnego, mając na względzie następujące przesłanki:
• uzyskanie projektu o jak najlepszej jakości zarówno w zakresie merytoryki projektu, jak i zawartości informacyjnej dokumentacji
•
usprawnienie procesów decyzyjnych poprzez efektywne wykorzystanie posiadanych
i gromadzonych danych na etapie projektowania
• skuteczne zdefiniowanie i optymalizacja procesów obiegu informacji
• skuteczną analizę ryzyk już na etapie przygotowania i projektowania, pozwalająca minimalizować skutki ich wystąpienia na etapie realizacji
• zlokalizowanie źródeł problemów napotykanych podczas realizacji prac projektowych, zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawców czy organów administracji, określenie genezy tych problemów i wskazanie możliwych rozwiązań.
Jak informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA, w trakcie pierwszych czterech tygodni wykonawca ma opracować plan wykonania BIM, w którym przedstawi strategię oraz szczegółowy plan implementacji technologii BIM, z uwzględnieniem wszystkich aspektów i wymagań określonych w Wymaganiach Informacyjnych Zamawiającego (EIR) czyli dokumencie opisującym oczekiwania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie dokumentacji projektu BIM oraz procesów komunikacji i standaryzacji.
W trakcie dalszej realizacji zadania wykonawca będzie wdrażał standardy obiegu informacji z wykorzystaniem środowiska CDE (ang. Common Data Environmental) czyli platformy do zarządzania dokumentacją projektu i wymiany informacji oraz opracuje modele BIM, służące przekazywaniu informacji projektowej.
Etapowa realizacja umowy
Realizacja wszystkich aspektów podpisanej umowy została podzielona na IV etapy , przy czym etap II będzie realizowany równolegle z etapami III i IV:
1) etap I – opracowanie z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, materiały do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, projekt wykonawczy, dokumentacja projektu BIM) wraz z opracowaniami towarzyszącymi oraz uzyskaniem ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – 24 miesiące
2) etap II – wykonanie czynności i opracowanie dokumentacji związanych z gospodarowaniem nieruchomościami po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – 25 miesięcy
3) etap III – udzielanie wyjaśnień na zapytania wykonawców na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane – 7 miesięcy
4) etap IV – sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją robót budowlanych – 18 miesięcy
Wszystkie etapy łącznie potrwają 49 miesięcy.
Lokalizacja i przebieg obwodnicy
Obwodnica Zatora klasy GP (główna przyspieszona) usytuowana będzie w powiecie oświęcimskim, jako nowy odcinek drogi krajowej nr 28 i będzie stanowić obejście miasta od strony zachodniej. Początek inwestycji znajdzie się na wlocie istniejącego w ciągu drogi krajowej nr 44 ronda, natomiast koniec zostanie dowiązany do istniejącego odcinka drogi krajowej nr 28.
Brak komentarzy