reklama
reklama

Kontrowersje wokół zbiórki odpadów w gminie Andrychów

Gospodarka, Wiadomości, 23.06.2022 19:00, red
Tylko cztery opony na nieruchomość rocznie i ani jednej więcej.
Kontrowersje wokół zbiórki odpadów w gminie Andrychów
W czerwcu, lipcu i sierpniu sprzed posesji w gminie Andrychowie wywożone będą odpady wielkogabarytowe.


Wszystko fajnie, tyle że mieszkańcy informują nas, że podczas takich akcji coraz mniej rzeczy jest zbieranych, bo nie "nie znajduje się to w regulaminie". Emocje wzbudza także punkt regulaminu dotyczący zbiórki zużytych opon: Zakład Gospodarki Komunalnej zbiera tylko 4 opony na posesję rocznie.


- W związku z obowiązującym limitem zużytych opon (do 4 sztuki na rok z danej nieruchomości) wszystkie opony wystawiane przez właścicieli nieruchomości podczas zbiórki odpadów wielkogabarytowych winny być oznakowane indywidualnym numerem ewidencyjnym, nadanym dla nieruchomości, w celu ich prawidłowego przypisania do poszczególnych nieruchomości przez firmę wywozową - informuje ZGK.

Mieszkańcy denerwują się, bo przecież dziś zwykle w rodzinie są 2-3 samochody. Skoro wszyscy płacą (coraz więcej) za wywóz śmieci, to dlaczego wprowadzono limity?

Jedna z mieszkanek przesłała nam taki oto list:

"W najbliższych dniach na terenie Gminy Andrychów organizowany jest wywóz odpadów wielkogabarytowych. Problemem są opony. Każda posesja może oddać rocznie 4 sztuki opon.
Jest to jawna niesprawiedliwość. Są domy, które zamieszkuje kilka osób jak i domostwa gdzie mieszka np. jedna osoba.

W myśl zasady sprawiedliwości jeżeli oddanie opon jest normowane, normy powinny być zależne od ilości zamieszkałych osób i poniesionych opłat za wywóz śmieci.
Jedna osoba oddaje cztery, dwie osoby osiem itd.


Radni przegłosowali uchwałę, która pozwala każdej posesji oddać bezpłatnie nie więcej niż cztery sztuki opon rocznie. Chcąc oddać więcej, trzeba sobie zapłacić. W Wydziale Ochrony Środowiska tłumaczą tą decyzję nieuczciwymi przedsiębiorcami, którzy wymieniają opony i rzekomo podrzucają je sąsiadom. Litości - jeżeli UM wie o takim problemie powinna Straż Miejska czy inne służby zobligować do kontroli tych firm, a nie karać zwykłych mieszkańców czy oskarżać uczciwe firmy.

Wg . ZGK oddane opony powinny być związane i opisane numerem umowy. Proszę zobaczyć na wiaty przy blokach, czy ktoś widział tam opisane opony?

W pełni inwigilowani są tylko mieszkańcy domów prywatnych. W sąsiednich gminach nie ma żadnych limitów na wywóz opon.

Na pytanie, co zrobić z piątą oponą (samochód posiada ich tyle) , pani z ZGK zaleca wywieźć odpłatnie lub czekać rok do kolejnego wywozu. Czy gmina Andrychów robi wszystko aby opony znowu lądowały w rowach, lasach i rzekach? A może to nowy program ekologiczny andrychowski oponochrust + ?"

- pisze mieszkanka gminy Andrychów.

Problem jak widać jest. Teoretycznie wszystko w rękach przedstawicieli mieszkańców we władzach lokalnych, czyli radnych, bo to oni ustalają stawki, regulaminy i zasady wywozu odpadów. Będziemy śledzić, czy któryś z nich zainteresuje się w ogóle tym problemem.
reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

FeelFree, 24.06.2022 09:46

Turboplazmotron

oshin22, 24.06.2022 08:50

Mój ulubiony temat ! Czyli jak ZGK z Empolem przy pomocy Rady Miasta Andrychów - doją forsę od mieszkańców bez opamiętania. Jakby mogli to owy regulamin kazał by nam nosić nasze odpady samemu już nie do PSZOK tylko bezpośrednio na wysypisko w Choczni... Kilka razy pisałem, że głupie regulacje pchają ludzi do "głupich" zachować - co powoduje min, że opony podrzucają do lasu/rzeki/parkingu itp a śmieci segregują na te do spalenia w dzień i te do spalenia w nocy. Oczywiście żadnych z tych praktyk nie popieram ale co ma zrobić taki mieszkaniec jak mu ZGK nie zabierze kubła bo znajdzie "3 źdźbełka trawy" albo poł cegłówki? Zauważcie, że odbiór odpadów rozpoczynają od solidnej dokumentacji zdjęciowej. Albo kolor worka się nie zgadza albo w tym tygodniu plastików nie odbieramy. Nawet starej umywalki nie zabiorą ! (chyba że z przysłowiową flaszkę) Pomyliło się im kto tu jest dla kogo.... Turboplazmofon (sorry jeśli pomyliłem nick) kiedyś opisywał jak to próbował na własny koszt(!) wywieźć 400kg gruzu - jak u Barei - nie przyjmiemy Panu i co nam pan zrobi....A ustawa o gospodarowaniu odpadami miała właśnie zachęcić mieszkańców do oddawania wszystkich odpadów za jedna stałą opłatę. Ale potem gminy tak jak u nas "poprawiają" warunki odbioru regulaminami, które sa korzystne - ale tylko dla mafii śmieciowej. Konkluzja --> Ci radni nie dbają o interes mieszkańców ale przecież to już jest truizm .

FeelFree, 24.06.2022 08:19

@beskidmaly - dziękuję za dostarczenie argumentów udowadniających jak głupie i anty-ekologiczne jest ograniczenie przegłosowane przez Waszych radnych. Dokładnie jest tak jak piszesz... ludzie i firmy są różni, a zadaniem władz jest wzięcie pod uwagę tego co trudne lub niemożliwe do zmiany. Firmy zarabiają wielkie pieniądze, taki jest ich powód działania. Natomiast my mamy wpływ co im zlecamy do wożenia. Pisałeś o oddawaniu opon: "Opony zostawia sie tam gdzie kupuje sie nowe i po temacie." Większość nowych opon jest kupowana via internet i odsyłanie zużytych kurierem do sprzedawcy byłoby zwykłą głupotą. Zużyte powinny trafić do NAJBLIŻSZEGO miejsca gwarantującego ich recykling. Jeśli znajdzie się ktoś tak wrogo nastawiony do tej planety, innych ludzi i samego siebie, że wyrzuca opony do lasu, to od tej pory obowiązkiem gminy jest zająć się tymi śmieciami. Tym bardziej oczywiste jest, że należy te osoby, które chciałyby legalnie pozbyć się starych opon je do tego ZACHĘCIĆ, a nie zniechęcić o uczynił wójt rękami swoich anty-roztropnych radnych. Tak jak zachęcamy od wielu lat ludzi do wymiany azbestowego pokrycia dachu do jego odpowiedniej utylizacji, a nie wprowadzamy limit pozwalający na oddanie jednej dachówki rocznie do PSZOKU. Władzy płacimy za to aby przewidziała wszystkie możliwe wersje rozwoju wydarzeń w wypadku spraw za których rozwiązanie odpowiada. A nie tylko wzięcie pod uwagę "normalnych" zdaniem władzy użytkowników aut. Rodzina z trzema autami to już od dość dawna normalna rodzina... poza tym nie widzimy podstaw do karania rodziny, że jest "duża". Po raz kolejny andrychowska władza wprowadziła głupie i niesprawiedliwe prawo, do tego anty-ekologiczne... ! STOP PALENIU OPON, STOP OPONOM W LASACH, STOP SPALARNI, STOP ŻAKOWI, WASZTYLOWI I POLAKOWI !

beskidmaly, 24.06.2022 05:57

Firmy przewozowe zarabiają na transporcie wielkie pieniądze a stare opony z samochodów firmowych wyrzucają do lasów ,potoków i tak jak kilka lat temu cala stertę opon wyrzucili na parking przy cmentarzu . Za gospodarke odpadami odpowiada gmina, ale co to są odpady w ustawie jest wyrażnie określone. Normalny użytkownik samochodu wymienia opony raz na piec lat letnie i raz na 5 lat zimowe,. A z godnie z regulaminem w ciągu 5 lat moze oddać 20 opon. Wynika z tej wyliczanki ze problem mogą mieć tylko ci którzy maja w rodzinie po 3 samochody i wiecej, a takich rodzin jest niewiele.

FeelFree, 23.06.2022 21:51

@beskidmaly - prawo nie nakazuje warsztatom przyjmowania starych opon. Na i pewno w całej Polsce istnieje praktyka wysyłania zużytych opon do internetowego sprzedawcy ??? To byłby dopiero absurd, wożenie po całej Polsce przez kurierów starych opon... Za gospodarkę śmieciami odpowiada gmina i z tego zadania obligatoryjnego własnego nikt nie zwolnił lokalnych władz. To nasi radni podjęli uchwałę w takiej postaci jak podjęli. I nie ma znaczenia kiedy ktoś oddaje opony i jak długo je kolekcjonuje w stodole za którą płaci złodziejski, andrychowski podatek; sumarycznie zużywamy tyle ile zużywamy. W interesie środowiska i nas wszystkich jest przyjmowanie zużytych opon i ich recykling, a nie broń Boże ich palenie! Bo my i nasze dzieci oddychamy tym samym powietrzem; no może poza wójtem Żakiem...

Zakolog, 23.06.2022 21:24

@magdalenka - nie kumasz bazy, pani mieszkance nie idzie o jakieś tam opony, tylko o niesprawiedliwość w tworzeniu lokalnego prawa ! A tak na marginesie, zapytam jak redaktor Nycz redaktor Rusin. Twój nick jest słynnym wspomnieniem pana Marcela Prousta, czy też zwykłym sucharkiem moczonym w herbacie ?

magdalenka88, 23.06.2022 20:56

Nie bardzo zgadzam się z poruszeniem "jednej z mieszkanek". Opony kupuje się, wymieniają i zostawia sie stare tam na miejscu. Czy "jedna z mieszkanek" i inni sami te opony zdejmują i zakładają??

Zibi33, 23.06.2022 20:44

Sami sobie wybraliście taką władze drodzy mieszkańcy , macie na najważniejszych stanowiskach ludzi nie związanych z tą gminą doją z kasy i mają w d..... rozwój i dobro mieszkańców po prostu doją z kasy. Radni to w większości leśne dziadki g..... wiedzą o świcie. Więc czego się spodziewać po takiej ferajnie ?

Zakolog, 23.06.2022 20:44

@beskidmaly - Andrychowa nie stać na trzech burmistrzów, a i tak musi ich utrzymywać ! Ale przyznaję, że jak miasto kupi sobie nowego burmistrza, to powinno tych starych zostawić w sklepie z burmistrzami, a nie trzymać w stodołach lub garażach, bo w ramach opłaty, aż trzech nie da się oddać.

slawek.n, 23.06.2022 20:39

Czy jeśli na posesji są 4 samochody to czy właściciele wymieniają co roku wszystkie opony we wszystkich na raz samochodach?

Zakolog, 23.06.2022 20:29

@FeelFree -uważam, że na najbliższej sesji przewodniczący Roman powinien w imieniu radnych naszej gminy Andrychów, zapytać inżyniera Wasztyla – czy proponowana przez niego technologia zgazowywania , zgazowuje tylko opony mózgowe radnych, czy też posiada potencjał do zgazowywania również opon kauczukowych. Przecież jedne i drugie są materiałem biologicznym i można z nich uzyskiwać czysty wodór.

beskidmaly, 23.06.2022 20:24

Opony zostawia sie tam gdzie kupuje sie nowe i po temacie. Jak mnie stać na samochód to powinno mnie byc stać na jego utrzymanie. Wiec kto nie dba o ochronę środowiska Urzad i radni czy ci co po piwnicach , stodołach i garażach trzymają "bo się przyda na czarną godzinę ",a póżniej do lasu lub wystawia 10 opon zeby mu zabrać w ramach opłaty.

FeelFree, 23.06.2022 19:54

Takich mamy rządzących jakich wybraliśmy. Wybrana władza tak nas traktuje jak sobie pozwalamy być traktowani. Bierność społeczności andrychowskiej i brak reakcji na działania sprzeczne z naszym interesem rozzuchwala władzę. Dlatego w ogóle mogła powstać idea zbudowania spalarni w Andrychowie. W innym mieście wójt szybko przestał być wójtem po wygłoszeniu takich bzdur jak wójt Żak na temat rzekomo-przełomowych technologii. A jak FAKTYCZNIE dba wójt Żak i nasi radni o ochronę środowiska to widać na przykładzie z oponami ! STOP SPALARNI, STOP ŻAKOWI ! P.S. @Obywatele - było przyjść na sesję, było napisać petycję, było zaskarżyć uchwałę do UW, było rozmawiać z radnymi itd. ... bądźcie bierni dalej, to niestety będziecie jeszcze nad niejedną szkodą wyrządzoną przez Waszych pracowników samorządowych płakać ! STOP SPALARNI, STOP ŻAKOWI !

Zakolog, 23.06.2022 19:42

Ale dzisiaj Redakcja tryska humorem - „radni ustalają stawki, regulaminy i zasady wywozu odpadów”, andrychowscy radni niczego nie ustalają, ba oni nawet nie rozumieją nad czym głosują. Jedyną samodzielną decyzją jaką podejmują jest wybór ekspresu do zaparzania kawy, która rozstrzyga czy mają korzystać z tego zakupionego przez przewodniczącego Kubienia, czy też zamanifestować swoją lojalność i pić z tego burmistrzowskiego.

Angel, 23.06.2022 19:24

Spoko, nie bierzcie, róbcie problemy z jakimś podpisywaniem... Wyjebie się do lasu i po problemie. Na PSZOK nie chcą przyjąć plastikowego zderzaka z auta mimo, iż inny gabarytowy plastik przyjmują? Co zrobić? Do lasu. Prosta sprawa. Widocznie rządzący tak wolą.