Kiedy powstanie BDI? Ministerstwo odpowiedziało na pytania posłów

, Gospodarka, Wiadomości, 26.11.2020 19:45, red
Według najnowszych szacunków budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej ma kosztować ponad 6 mld zł.
Kiedy powstanie BDI? Ministerstwo odpowiedziało na pytania posłów
O budowie BDI, czyli nowej trasie Bielsko-Biała - Kraków przez Kęty, Andrychów, Wadowice, mówi się o ponad 10 lat. Wówczas szacowano, że inwestycja pochłonie ponad 4 mld zł. Dziś szacuje się, że może kosztować ponad 6,4 mld zł.

Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi ministerstwa infrastruktury na pytania o termin budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Niestety, dla kierowców urzędnicy nie mają zbyt dobrych wieści. Co prawda inwestycja nadal jest aktualna, ale zostanie przy optymistycznym scenariuszu zostanie zrealizowana najwcześniej za 10 lat.

Harmonogram dla tej inwestycji wygląda tak:

Data ogłoszenia przetargu: I kwartał 2024 r.
Data podpisania umowy: III kwartał 2024 r.
Data rozpoczęcia realizacji: II kwartał 2026 r.
Data zakończenia realizacji: II kwartał 2030 r.

Poniżej odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na na zadane na początku października pytania lokalnych posłów PiS o zaawansowanie prac przygotowawczych i termin budowy BDI:

Dla drogi ekspresowej S52 na odcinku Bielsko-Biała – Głogoczów (BDI) prace przygotowawcze są w zaawansowanej fazie, opracowano podstawowy dokument umożliwiający realizację inwestycji drogowej, którym jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ). Obecnie w opracowaniu jest Koncepcja Programowa będąca uszczegółowieniem rozwiązań przyjętych na etapie STEŚ. Prace przygotowawcze trwają nieprzerwanie i zmierzają do jak najszybszego jak to możliwe ogłoszenia postępowania przetargowego. Niemniej warto zwrócić uwagę na bardzo długi okres wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z uwagi m.in. na odwołania, a następnie skargi do sądu.

Prace prowadzone są w taki sposób, by można było zabezpieczyć środki na budowę ciągu drogi ekspresowej S52 w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Z uwagi na ogromne zapotrzebowanie inwestycyjne budowa BDI znalazła się poza limitem finansowym obecnie obowiązującego rządowego programu określającego priorytety rozwoju krajowej sieci drogowej – Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Dokumentem programowym, który obejmować będzie wszystkie priorytety na ciągach autostrad i dróg ekspresowych do 2030 roku będzie nowy Program Budowy Dróg Krajowych, nad którym rozpoczęto już prace. Warto też zwrócić uwagę, że dzięki włączeniu w 2016 r. za kadencji rządu Premier Beaty Szydło, przedmiotowego odcinka drogi do sieci dróg ekspresowych obecnie prowadzone prace dotyczą już realizacji drogi klasy S, a nie jak przed rokiem 2016 klasy GP. Powyższe podniosło de facto rangę tej drogi.

Odnosząc się do kwestii kosztu oraz harmonogramu inwestycji informuję, że szacunkowy koszt inwestycji oscyluje w granicach 6 645 mln zł.

Obecnie planowany harmonogram budowy przedmiotowej drogi przedstawia się następująco:
- Data ogłoszenia przetargu: I kwartał 2024 r.
- Data podpisania umowy: III kwartał 2024 r.
- Data rozpoczęcia realizacji: II kwartał 2026 r.
- Data zakończenia realizacji: II kwartał 2030 r.

Z uwagi na poziom skomplikowania inwestycji koszt oraz harmonogram mogą ulec zmianie. Reasumując, budowa drogi ekspresowej S52 jest uważana przez resort infrastruktury jako konieczna. Jednakże ograniczenia finansowe oraz wdrożeniowe powodują, że jest ona traktowana jako jeden z priorytetów na kolejny okres programowania.

Rafał Weber Sekretarz Stanu

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

BigJack, 27.11.2020 11:03

Proponuję budowę drogi rozpocząć jak najszybciej. Budowę zacząć z dwóch krańców czyli od Głogoczowa i Bielska, dojść pod Wadowice z każdej strony tak aby każdy wariant był możliwy do budowy brakującego odcinka , jak Wadowice za jakieś może 15 lat wreszcie dojdą do uzgodnienia jaką trasą ma iść , to wtedy wybudować im ten kawałek. Przez ten czas reszta może się rozwijać , kierowcy będą zadowoleni a ten tłok przez Wadowice jakoś przeżyją, bo dalej pojadą normalnie ekspresówką. Chyba już dość dyktatu Wadowic.

BigJack, 27.11.2020 11:01

Proponuję budowę drogi rozpocząć jak najszybciej. Budowę zacząć z dwóch krańców czyli od Głogoczowa i Bielska, dojść pod Wadowice z każdej strony tak aby każdy wariant był możliwy do budowy brakującego odcinka , jak Wadowice za jakieś może 15 lat wreszcie dojdą do uzgodnienia jaką trasą ma iść , to wtedy wybudować im ten kawałek. Przez ten czas reszta może się rozwijać , kierowcy będą zadowoleni a ten tłok przez Wadowice jakoś przeżyją, bo dalej pojadą normalnie ekspresówką. Chyba już dość dyktatu Wadowic.

ѕzαℓσиу ∂ιαвєłєк.! , 27.11.2020 05:36

Andrychów czeka wielki test cierpliwość od tej soboty jak otworzą WIELKIE M