Rada Miejska w Kalwarii Zebrzydowskiej przyjęła apel do Pana Prezesa Rady Ministrów o podjęcie działań przyspieszających proces realizacji dokumentacji projektowej wraz z rozpoczęciem budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI).
W stanowisku czytamy:
"Samorząd Gminy Kalwaria Zebrzydowska z dużym niepokojem obserwuje przedłużającą się procedurę uzyskania decyzji środowiskowej dla w. w. przedsięwzięcia inwestycyjnego. Natężenie ruchu na istniejącej Drodze Krajowej nr 52 Bielsko Biała - Głogoczów prowadzącej przez centra wielu miejscowości: Kalwaria Zebrzydowska, Wadowice, Andrychów, Kęty, Kozy sięga granic przepustowości i blokuje rozwój gospodarczy regionu.Stanowi to wielkie utrudnienie dla użytkowników drogi oraz stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego a jego intensywność spowodowała wiele wypadków w tym śmiertelnych Brak realizacji tej inwestycji blokuje aktywność i rozwój gospodarczy regionu, zniechęca nowych oraz obecnych inwestorów do tworzenia i utrzymania miejsc pracy, ma też negatywny wpływ na ekologię, gdyż kilkanaście tysięcy pojazdów przemieszczających się istniejącą trasą Drogi Krajowej nr 52 wytwarza spaliny i inne substancje wpływające na stan powietrza w rejonie. Mając na uwadze planowaną modernizację infrastruktury kolejowej w tym modernizację wiaduktu kolejowego w ciągu Drogi Krajowej nr 52 w miejscowości Klecza Dolna, przewidywany jest znaczny wzrost natężenia ruchu w tym ruchu ciężkiego.W związku z powyższym Rada Miejska w Kalwarii Zebrzydowskiej apeluje do Pana Premiera o pomoc w rozwiązaniu tego trudnego dla wielu gmin Polski Południowej problemu"- czytamy w apelu kalwaryjskich radnych.
Niestety rząd nie daje żadnych szans, że budowa BDI szybko ruszy z miejsca. Podczas niedawnych głosowań w Sejmie nad budżetem państwa na 2020 rok posłowie PiS odrzucili wszystkie poprawki zakładające przeznaczenie na projektowanie tej trasy dodatkowe pieniądze.
W styczniu Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury tak odpowiedział na interpelację posła Marka Polaka w sprawie BDI:
"Odnosząc się do kwestii realizacji S52 tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, należy pamiętać o limitach finansowych określonych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Powyższy dokument rządowy określił priorytety inwestycyjne w zakresie rozbudowy infrastruktury dróg krajowych, które miałyby zostać zrealizowane do 2025 r.Przedmiotowa inwestycja znajduje się na liście zadań planowanych do realizacji w ramach Programu jednakże jest poza limitem finansowym. Pomimo działań resortu infrastruktury, które doprowadziły do zwiększenia limitu finansowego (ustalanego w 2015 r.) ze 107 mld zł do 142,2 mld zł, nie jest obecnie możliwe zrealizowanie wszystkich zawartych w Programie inwestycji w obecnej perspektywie finansowej.Podkreślam, że budowa drogi ekspresowej S52 jest uważana przez resort infrastruktury jako konieczna. Jednakże ograniczenia finansowe oraz stan przygotowania do realizacji powodują, że jest ona traktowana jako jeden z priorytetów na kolejny okres programowania, który rozpocznie się w 2021 roku"- odpowiedział urzędnik ministerstwa Infrastruktury.
Zenobiusz Kuśmider, 06.03.2020 11:55
Procent poparcia dla PiS w Małopolsce jest tak wysoki ze i w najmocniejszym spirytusie takiego nie ma. Wiec dlaczego mieliby się starać o poparcie tutaj?
ptak, 05.03.2020 16:58
Juz PiSalem tyle razy ze ten rzad nic nie moze jak inni z ukladu bandy czworga, tym bardziej ze maja umowe (Panstwo) z Stalexport do 2027 na dzierzawe A4 i w zapisie jest o nie szkodzeniu inwestycji (czyt. A4) czyli zakaz budowy drog konkurencyjnych w pasmie chyba 50 lub 75 km na polnoc i poludnie od przebiegu A4 Katowice - Krakow. Takze prawie za niedlugo zmieni sie rzad, 30 letnia umowa wygasnie to moze wtedy pojawia sie jakies iskierki w tunelu. No chyba ze cos sie wydarzy ...