reklama
reklama

Codziennie wbudowywane są tu tysiące kilogramów zbrojenia i setki kubików betonu! [FOTO]

Region, Wadowice, Zator Gospodarka, Wiadomości, 05.11.2024 15:30, eł

Na nowym moście nie będzie ograniczeń tonażowych.

Codziennie wbudowywane są tu tysiące kilogramów zbrojenia i setki kubików betonu! [FOTO]

Nad Wisłą powstaje nowy most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 781. Połączy on Podolsze z Jankowicami, a zarazem powiat oświęcimski z chrzanowskim. Stara przeprawa, z której do niedawna korzystali użytkownicy tej trasy, przeszła kilka miesięcy temu do historii, zaś kierowcy, piesi i rowerzyści mają do dyspozycji most tymczasowy, zresztą bardzo solidny.

reklama

Nowa przeprawa powstaje na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Zaprojektowała ją i buduje spółka Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej, która od czasu do czasu opisuje i dokumentuje na zdjęciach postępy prac. Inwestycja przebiega bez żadnych opóźnień. Sprzyja jej utrzymująca się dobra pogoda.

- Ustrój nośny mostu jest konstrukcją zespoloną typu stal-beton, co oznacza, że stalowe belki połączone są z żelbetową płytą pomostu. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość podwieszenia deskowań bezpośrednio do belek bez konieczności ustawiania rusztowań na gruncie. Codziennie na budowie wbudowywane są setki kubików mieszanki betonowej i tysiące kilogramów zbrojenia. Na ustrój nośny wejdzie ich ponad dwieście tysięcy – informuje wykonawca na swojej facebookowej stronie.

Na wykonanych przez niego zdjęciach widać, że płyta pomostu betonowana jest dziwnie wybiórczo, jakby budowlańcy zapomnieli o niektórych jej fragmentach. Jak się jednak okazuje, jest to celowe działanie.

- W pierwszej kolejności wylewamy beton na połowach skrajnych przęseł w strefach dylatacji oraz w 31-metrowych sekcjach w środku pozostałych przęseł. Dlaczego robimy to w ten sposób? W dużej mierze wynika to z mechaniki budowli. Chodzi tu o zależność pomiędzy ściskaniem i rozciąganiem konstrukcji. Ustrój nośny mostu to ciągła pięcioprzęsłowa belka, stąd naprężenia rozciągające występują w strefach przypodporowych w osiach podpór nr 2 i 5 oraz największe w osiach 3 i 4 – tłumaczy wykonawca.

Jak wyjaśnia, betonowanie etapami pozwala uniknąć pęknięć i zarysowań płyty pomostu nad podporami pośrednimi. - A mówimy tu o całkiem sporych obciążeniach konstrukcji, bo na każdą sekcję wchodzą średnio 63 metry sześcienne mieszanki betonowej o masie około 150 ton! - dodaje.











Foto: Facebook/Nowak-Mosty

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy