reklama
reklama

Co radni sądzą o budowie zakładu zgazowywania odpadów?

Gospodarka, Wiadomości, 25.08.2022 19:45, Edyta Łepkowska

Zdania są mocno podzielone.

Co radni sądzą o budowie zakładu zgazowywania odpadów?

Obecnie, jak już pisaliśmy, trwają konsultacje w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która ma umożliwić budowę zakładu zgazowywania czy mineralizacji odpadów na działkach przy ulicach Strefowej i Biała Droga w Andrychowie. Zebraliśmy opinie niektórych radnych andrychowskiej gminy w tej sprawie. Oscylują one od entuzjastycznie pozytywnych po skrajnie negatywne.

Na przykład Stanisław Prus jest wielkim zwolennikiem tej inwestycji. - Przy dzisiejszym kryzysie energetycznym tego typu inwestycja jest przyszłością dla miast i gmin, bo widzimy co się dzieje z paliwami, węglem i gazem. To po pierwsze, a po drugie rozwiąże to również sprawę śmieci. Jest wielki problem z odpadami, z ich składowaniem, kosztuje to coraz więcej, a ich mineralizacja załatwiłaby sprawę. Poza tym jest to bardzo ekologiczny projekt. Ludzie mówią, że to spalarnia, ale tak nie jest, bo tam nie będzie otwartego ognia w procesie przetwarzania tych odpadów. A z tego można zyskać dodatkowo wodór, ciepło, energię elektryczną. Tak więc uważam, że jest to jak najbardziej potrzebna inwestycja, która rozwiąże nam wiele problemów. Trudno w niej znaleźć jakieś minusy. Jestem obiema rękami na tak – podkreśla Stanisław Prus.

Zaznacza jednak, że musi być ona sfinansowana ze środków budżetu państwa. - Nas, jako gminy nie stać na realizację tego przedsięwzięcia. Cały nasz budżet to około 180 milionów złotych, a inwestycja ma kosztować ponad 200 milionów złotych. Nie wchodzi w ogóle w grę, abyśmy to finansowali. Możemy ponieść tylko jakieś malutkie koszty, na przykład odnośnie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego – uważa radny. - Trudno powiedzieć, jakie są nasze szanse na pozyskanie potrzebnych środków, ale myślę, że teraz jest najlepszy moment, żeby się o nie starać. To by było bardzo fajne dla Skarbu Państwa, gdyby zobaczyli, jak wygląda ten zakład, jaką spełnia rolę, jakie są korzyści z tego wszystkiego. Dzięki temu mogłoby się to rozwinąć na większą skalę.

Jak twierdzi, rozmawiając z mieszkańcami, często spotyka się z nieprzychylnymi opiniami odnośnie pomysłu budowy zakładu mineralizacji odpadów w Andrychowie, gdy jednak wyjaśnia ludziom, jak potrzebna jest ta inwestycja, zmieniają zdanie o 180 stopni. - Uważam również, że miejsce wybrane pod budowę tej instalacji jest najlepszą lokalizacją w Andrychowie. Powstaje tam strefa przemysłowa, nie ma w pobliżu domów mieszkalnych. Ale też nie będzie z tego żadnych dymów czy spalin zatruwających środowisko. To wszystko odbywa się jakby w obiegu zamkniętym.

Równie entuzjastyczne jest nastawienie radnej Ewy Wątroby. - Ja uważam, że to jest krok milowy w przyszłość. Zwłaszcza w dzisiejszej dobie, kiedy tak idą do góry ceny energii i gazu oraz przybywa odpadów. Mając taki zakład, zmniejszymy ilość śmieci, a po drugie dzięki temu uda się nam zamrozić ceny ciepła i wywozu odpadów. To są same plusy. Myślę też, że są szanse na realizację tego przedsięwzięcia, gdyż będziemy mieć środki zewnętrzne na ten cel – twierdzi Ewa Wątroba. Zapewnia, że będzie głosowała za wprowadzeniem zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która umożliwi budowę zakładu.

Władysław Żydek jest znacznie bardziej sceptyczny. - Trudno mi się wypowiadać, bo tak naprawdę tematu nie znam. Będzie on szeroko omawiany na spotkaniu z mieszkańcami w przyszłym tygodniu, wtedy dowiem się jakichś konkretów. Teraz byłaby to próżna gadka. Ale osobiście bardzo wątpię w to, że taki zakład kiedykolwiek powstanie. Gmina przecież nie ma pieniędzy na taką inwestycję. A trudno polegać na tym, co rząd obiecuje, deklaruje. Ponadto nie wiadomo nawet, czy Rada Miejska przegłosuje zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. A jeśli nawet ją przyjmie, nie znaczy to wcale, że zakład zgazowywania powstanie – mówi.

Radny Jakub Guzdek popiera sam pomysł budowy takiej instalacji, ale – podobnie jak Władysław Żydek – wątpi w jej powstanie. - Moim zdaniem to bardzo potrzebna inwestycja dla gminy Andrychów i całego regionu, lecz uważam że obecna ekipa rządząca w mieście sobie z nią nie poradzi. Burmistrz Tomasz Żak nie poradził sobie z rewitalizacją Pańskiej Góry i budową strefy ekonomicznej, więc sądzę, że tego przedsięwzięcia tym bardziej nie udźwignie. Koszty tej inwestycji są ogromnie, a nie wiem, jak z finansowaniem ani jakie to będą środki, bo różne głosy się na ten temat słyszy – twierdzi. Bez ogródek dodaje, iż – jego zdaniem – jest to kiełbasa przedwyborcza, by pokazać ludziom, że coś wartościowego się w mieście dzieje.

Krzysztof Kubień nigdy nie ukrywał swojej niechęci odnośnie planów budowy zakładu zgazowywania odpadów. Teraz wyjaśnia, jakie pobudki nim kierują. - Nie mamy żadnych danych dotyczących tego, co to ma być. To, co opowiada pan burmistrz, to tylko kwestia teoretyczna. Już chyba czwarty raz zmienił wersję. Zmieniają się również zasadniczo koszty inwestycji. Zaczęło się od 300 tysięcy złotych, potem była mowa o 120, 160 tysiącach, teraz jest to 250. Do tego stopnia nic nie wiadomo, że nie ma żadnych przesłanek, by podjąć decyzję o przeznaczeniu tego terenu pod spalarnię. Jeżeli będą konkretne dane lub analizy, będziemy mogli zacząć się nad tym zastanawiać. Natomiast generalnie, budowa czegoś takiego niemalże w centrum miasta jest dla mnie niedopuszczalna – mówi. - Takie zadania powinny być realizowane wspólnie z innymi samorządami, w lokalizacji, która nie będzie kontrowersyjna. Z tego, co ja przypuszczam, w tym przypadku chodzi głównie o to, by ten teren przeznaczyć pod takie inwestycje, a jeśli zabraknie pieniędzy, to po prostu sprzeda się go komuś prywatnemu, który zrobi tam zwykłą spalarnię. Taki scenariusz, jest - moim zdaniem – bardzo prawdopodobny.

Jak podkreśla, większe miasta nie realizują tego typu przedsięwzięć, bo są one niesprawdzone. Podobnie jak Jakub Guzdek, Krzysztof Kubień wątpi też w to, by w Andrychowie udało się zrealizować tak kosztowną inwestycję, skoro fiaskiem kończą się znacznie mniejsze.

Przeciwniczką wprowadzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tak aby dopuścić na działkach przy ulicach Strefowej i Biała Droga budowę czegokolwiek, co mieści się w określeniu „termiczne przetwarzanie odpadów komunalnych", jest również Alicja Studniarz. - Moje zdanie to „Nie, nie, po trzykroć nie!”. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że nie wierzę w żadną inwestycję, o której opowiada na prawo i lewo pan burmistrz, myląc pojęcia, używając fachowych określeń z różnych dziedzin, niekoniecznie poprawnie i w kontekście, myląc słowa, podając co rusz nowe wyliczenia, które nijak się nie trzymają kupy. Po drugie, nie będzie, moim zdaniem, żadnych zewnętrznych 260 milionów dotacji! Bo ich po prostu, według mnie, nie ma, a nawet gdyby były, to kto da takie pieniądze włodarzowi, który już tyle "wyrzucił w błoto" albo oddał, a z każdą inwestycją ma niebotyczne problemy z sądami w tle? - twierdzi.

Jak mówi, trzeci i najważniejszy argument to ten, który podał również radny Kubień. - Tu chodzi o głosowanie radnych nad zmianą planu! Cała reszta to mydlenie oczu! Tu chodzi o przekształcenie działki i dopuszczenie budowy czegokolwiek związanego ze spalaniem / zgazowywaniem / przetwarzaniem śmieci. A to, kto to będzie robił i kiedy - prywatny inwestor, były właściciel elektrociepłowni czy pan Żak, nie ma najmniejszego znaczenia. Byleby tak przekształcić blisko 3,5-hektarową działkę, by dawała możliwości! I na to mojej zgody nie ma. A radnych pyta: „Kogo zamierzacie w tym głosowaniu reprezentować? Mieszkańców czy burmistrza?” - z żarem podkreśla Alicja Studniarz.



Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

FeelFree, 20.09.2022 15:21

"Spalanie śmieci NIE JEST żadnym rozwiązaniem na kryzys energetyczny. Nawet gdybyśmy spalali WSZYSTKIE śmieci będzie to kropelka w ogromnym morzu potrzeb energii elektrycznej i ciepła. Firmy spalarniane brną jednak w te manipulacje szukając poparcia dla swych trujących instalacji. ‼️ Fakt nr 1: Ciepło ze spalarni to 0,16% rynku w Polsce. Nawet gdyby teoretycznie spalić (czego zakazują unijne dyrektywy) wszystkie palne frakcje, łącznie z tym co idzie do recyklingu, to będzie to maksymalnie 1% ciepła w Polsce. ‼️ Fakt nr 2: Nawet gdyby wszystkie obecnie budowane i planowane spalarnie w Polsce spalały śmieci z całą nominalną mocą (2 mln ton śmieci rocznie) to zapewnią raptem ok. 0,5% potrzeb w zakresie energii elektrycznej. ‼️ Fakt nr 3: Dodatkowo, planowane włączenie spalarni odpadów do systemu EU ETS (a więc objęcia ich opłatami za emisje CO2) spowoduje, że wytwarzana energia elektryczna i ciepło będą znacznie droższe. Słowem, spalanie śmieci w ŻADEN SPOSÓB nie jest remedium na kryzys energetyczny. Spalanie śmieci w żaden sposób nie pomoże nam w zabezpieczeniu "taniego ciepła i energii elektrycznej" z bardzo prostego powodu - ilość wytwarzanej energii ze śmieci jest śladowa. Gdzie zatem leżą rozwiązania? Nie trzeba tu odkrywać przysłowiowej Ameryki. Zgodnie z celami unijnymi ???????? wyznaczonymi przez program REPower EU kierunki w zakresie rozwoju tańszej i czystej energii elektrycznej to energia słoneczna, wiatrowa oraz biogaz, a w zakresie ciepła - pompy ciepła i termomodernizacje. Apelujemy do mediów, aby nie poddawać się manipulacjom lobby spalarnianego, które perfidnie wykorzystuje kryzys energetyczny do promowania spalarni śmieci. Przypominając, jak to jest w BB - prezydent w liście do mieszkańców wspomniał o tym, że z ciepła skorzystają pobliskie szkoły i przedszkola, że spalarnia zmniejszy niską emisję - wiemy, że to tylko puste słowa - żadne z przedszkoli ani szkół w pobliżu (o ironio, niektóre przedszkola są oddalone od planowanej spalarni o mniej niż kilometr, sama radość) nie będą podpięte do ciepła ze spalarni, choćby dlatego, że nie ma do tego technicznych możliwości - analogicznie - żaden z domów, tzw. niskich emiterów." [STOP Spalarni Śmieci w Bielsku-Białej]

nick1, 19.09.2022 21:56

Zakład przetwarzania odpadów powstanie bo chce tego Burmistrz. Wiadomo że nikt go nie nazwie spalarnia bo to samobójstwo polityczne. Tą nazwę można od raz wykluczyć. Ale sama inwestycje będzie. Oprócz własnej ekipy rękami innych. Już prawie udało się złamać radnego Guzdka i radną Józię to uda się innych :) Jak będzie zakład ( czy jak tam chcecie nieoficjalna spalarnia ) wyglądał zobaczymy w przyszłości. Wszystko płynie, koncepcje jak ma wyglądać także. I tak - jeśli nie wybuduje go gmina to wybuduje go prywatny właściciel. Może z Polski nawet z Andrychowa, może z Izraela, a może ze Szwajcarii???? Nic Wam do tego. Będzie jak chce Burmistrz i już. Urok, wielki spryt, świetne relacje z dużym biznesem. Długo można by wymieniać atuty Burmistrza jakiemu do pięt nie dorastają Bartuś z Wadowic czy inni tam niby politycy.

sąsiad, 19.09.2022 21:40

Jak idzie o spalarnię to wygląda że totalnie chcą was niektórzy panowie i szanowne panie ograć. Są nawet gotowi w dokumenty wpisać że żadnej spalarni nie będzie a potem…. . wybudować spalarnię tylko że pod inną nazwą - zmyłką. I możecie iść do sądu i 10 lat sądzić się. Tyle że przez ten czas wszystko będzie już gotowe. Na koniec może okazać się że największy biznes zrobi jakiś prywatny bo nagle okaże się że sama gmina nie może, nie uciągnie itd. itp. a wam zostanie płacenie horrendalnych rachunków albo sprzedaż za pół ceny domów i wyprowadzka daleko od Andrychowa utkanego ze śmieci z moich Wadowic i wielu bardzo wielu innych gmin. Sorry, ale tak to wygląda. Współczuję. Już wolę własny grajdołek. P.S. we czwartek będą opijać zaplanowany sukces z politykami i biznesmenami – zaproszeni są od prawa do lewa ;-) Zbieżność z imieninami Tomasza ma się rozumieć przypadkowa;-)

ashley, 09.09.2022 06:17

6 lipca 2022 r. do Burmistrz Andrychowa dostarczył opinię Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie mgr Rafał Rostecki. FRAGMENT: "Niezależnie od powyższego w związku z brakiem jednoznacznych ram w zakresie zapotrzebowania na instalacje termicznego przekształcania odpadów, co może prowadzić do sytuacji w których w obrębie jednego rejonu powstaje kilka instalacji spalania odpadów, niezbędne jest określenie racjonalnej wydajności tego typu instalacji, aby nie dochodziło do przeszacowania rzeczywistego zapotrzebowania na rynku odpadów. Skutkiem takich sytuacji jest obawa o zapewnienie wystarczających, ciągłych dostaw surowców (jako paliwa), który to argument stanowi jeden z głównych postulatów przeciwników spalarni odpadów. W związku z kierunkiem rozwoju systemu gospodarowania odpadami, polegającym przede wszystkim na znacznie wyższym poziomie odzysku odpadów poprzez ich recykling, co może przyczynić się do ograniczenia dostarczania odpadów najbardziej kalorycznych do instalacji MBP, a dalej na spalarnie odpadów, wskazanym byłaby rzeczywista ocena konieczności powstawania instalacji i sposobu zapewnienia surowców kierowanych do termicznego przekształcania."

FeelFree, 06.09.2022 21:18

https://gazetakrakowska.pl/wladze-andrychowa-musza-tlumaczyc-sie-z-planow-zgazowywania-odpadow-nie-wszystkim-sie-to-podoba/ar/c1-16823479

FeelFree, 06.09.2022 21:18

Nie, jeszcze nie czytali. A to już czytali?

FeelFree, 06.09.2022 21:14

Nie, jeszcze nie czytali. A to już czytali?

FeelFree, 06.09.2022 20:44

@Zakolog - zapytam Panią Józefę Kapelę i dam znać, moment. Ale mogę się założyć o obiad w Wierzynku, że się nie zapoznali.

Zakolog, 06.09.2022 19:14

@FeelFree - Jestem bardzo ciekaw, czy nasi Radni zapoznali się już z uwagami i wnioskami zgłoszonymi do projektu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie i co ważniejsze, czy już wiedzą co będzie zgazowywane i dlaczego nie śmieci ? Może redaktor Dawid w imię psychicznego zdrowia mieszkańców spytałby radną Ewę i radnego Prusa jeszcze przed oddaniem przez nich głosu za zmianą planu, gdzie te śmieci będą utylizowane ?

FeelFree, 06.09.2022 17:07

https://www.youtube.com/watch?v=7kqdON_92Iw

FeelFree, 06.09.2022 17:06

https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/271,pojecie.html

FeelFree, 06.09.2022 17:06

Z cyklu: "Praca u podstaw" oraz "Bajki dla radnych" przesyłam materiały z zakresu szkoły podstawowej oraz podstawowych pojęć prawnych. To tak w celu uniknięcia sytuacji, w której radni po roku uświadamiają sobie podczas sesji, że niechcący przegłosowali zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w kierunku spalarni śmieci. Jednogłośnie. Niechcący. Nieświadomie. W błogiej niewiedzy przez rok. Brak słów.

FeelFree, 06.09.2022 07:28

https://www.brainyquote.com/quotes/edmund_burke_377528

robol, 30.08.2022 09:17

Po drugie ważne pytanie zadawane przez wielu mieszkańców. Nie trzeba pytać Tomusia bo prawdę powie chyba tylko jak zapomni skłamać. Ale trzeba mieć w głowie. „pytam czy i jak dobrze p. Żak, Babski, Ewa Wątroba, Dorota Magiera, Stanisław Prus i inni radni znają tego przedsiębiorcę Andrychowa o jakim piszą śląskie portale????? ""W połowie października mieszkańcy Tychów złożyli do prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby petycję sprzeciwiającą się budowie instalacji beztlenowego przetwarzania odpadów biologicznych. (...) Głównym sprzeciwem wobec budowy biogazowni obok możliwego odoru, jest inwestor – spółka BM Recykling. Pochodząca z Andrychowa firma wybudowała w Siemianowicach Śląskich instalację przetwarzania odpadów do produkcji alternatywnych paliw, jednak ze względu na częste pożary składowanych nieczystości oraz dochodzenia, które ujawniło, że odpady powinny być składowane w innym miejscu, niż faktycznie były Marszałek woj. Śląskiego cofnął firmie pozwolenie na tego typu działalność." https://www.nowinytyskie.pl/prezydent-miasta-tychy-odpowiedzial-na-petycje-w-sprawie-budowy-biogazowni-w-miescie”

robol, 30.08.2022 09:16

w końcu po trzecie – lekko naliczyłem 7 różnych wersji pana Żaka na temat tej spalarni. Zamiast słuchać 8, 9 i 10 oraz oglądać wizualizacje jakie są tyle warte co jego „gadki” o przywróceniu pogotowia w Andrychowie, budowie ronda turbinowego czy budowie galerii sztuki przy Starowiejskiej (teren w końcu sprzedali prywatnemu) proszę o zadanie pytań przygotowanych przez freefell i ŻĄDANIE konkretnych odpowiedzi.

robol, 30.08.2022 09:15

Po drugie ważne pytanie zadawane przez wielu mieszkańców. Nie trzeba pytać Tomusia bo prawdę powie chyba tylko jak zapomni skłamać. Ale trzeba mieć w głowie. „pytam czy i jak dobrze p. Żak, Babski, Ewa Wątroba, Dorota Magiera, Stanisław Prus i inni radni znają tego przedsiębiorcę Andrychowa o jakim piszą śląskie portale????? ""W połowie października mieszkańcy Tychów złożyli do prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby petycję sprzeciwiającą się budowie instalacji beztlenowego przetwarzania odpadów biologicznych. (...) Głównym sprzeciwem wobec budowy biogazowni obok możliwego odoru, jest inwestor – spółka BM Recykling. Pochodząca z Andrychowa firma wybudowała w Siemianowicach Śląskich instalację przetwarzania odpadów do produkcji alternatywnych paliw, jednak ze względu na częste pożary składowanych nieczystości oraz dochodzenia, które ujawniło, że odpady powinny być składowane w innym miejscu, niż faktycznie były Marszałek woj. Śląskiego cofnął firmie pozwolenie na tego typu działalność." https://www.nowinytyskie.pl/prezydent-miasta-tychy-odpowiedzial-na-petycje-w-sprawie-budowy-biogazowni-w-miescie”

robol, 30.08.2022 09:13

Na początek prośba żeby dzisiaj na spotkaniu w sprawie budowy spalarni w Andrychowie Staszkowi i Ewie „puścić ignora”. Według mnie dość się skompromitowali dla tego biznesu Staszek opowiadając że widział podobną spalarnię w Krakowie chociaż w wersjach Tomka to ma być coś czego w Polsce nie ma dotąd a Ewa gadając że od budowy spalarni ubywa śmieci jakie wytwarzają mieszkańcy. Chyba mają „biznes” w tym żeby zachwalać ten biznes bo inaczej tego bredzenia nie da się wytłumaczyć.

Zakolog, 29.08.2022 17:15

@FeelFree- bój się Boga, tylu pytań to przewodniczący Roman nie miał nawet na egzaminie z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, przecież to grozi spaleniem synaps i uszkodzeniem i tak już mocno przeciążonej sieci. Standardowo kumaty radny nawet nie jest wstanie ich przeczytać, Staszek po pierwszej próbie dostanie zawału, a tu jeszcze będzie trzeba zapoznać się z odpowiedziami. To nie ludzkie tak torturować naszych radnych i skąd Tomek ma wziąć tyle obrazków z wizualizacjami odpowiedzi ?

django, 29.08.2022 15:01

Jakiś czas temu wiceburmistrz Wasztyl powiedział, że żadna inwestycja termicznego zgazowania odpadów czy jak to tam sobie nazywają nie zostanie podjęta bez akceptacji społecznej. To teraz rodzi się pytanie: ile mieszkańców gminy musi się nie zgodzić na tą inwestycję aby zrezygnowali z tego pomysłu?

FeelFree, 29.08.2022 12:59

17. Jakie będą następstwa a) zatwierdzenia zmiany planu zagospodarowania przestrzennego oraz b) wydania pozwolenia na budowę c) budowy d) po uruchomieniu planowanej instalacji na wartość nieruchomości na terenie gminy Andrychów oraz gminy Wieprz? Proszę podać pełne symulację z rozbiciem na powyższe etapy oraz podać źródło opracowania symulacji. W jakiej wysokości będzie ponosiła straty Gmina Andrychów z tytułu wypłaty odszkodowań z tytułu utraty wartości nieruchomości ? W jakim procencie będą to roszczenia firm i właścicieli prywatnych ?

FeelFree, 29.08.2022 12:46

1. Jaka DOKŁADNIE ma powstać instalacja na terenie objętym projektem zmiany planu zagospodarowania przestrzennego? Proszę podać konkrety, szczegóły, technologia, bilans ekonomiczny, energetyczny. Jakiej firmy, lub firm jaki produkt, numery patentów, certyfikaty bezpieczeństwa, gdzie to już działa w skali przemysłowej porównywalnej skalą do rozważanej przez władze miasta (nie prototyp, eksperymentalna wersja, aparatura badawcza) ! 2. Ile WODY będzie zużywać instalacja i gdzie i jakie będą odprowadzane ścieki, jaki będzie ich skład ? 3. Ile osób będzie zatrudniał zakład ? 4. Proszę podać kompletny, konkretny, ilościowy i jakościowy skład wkładu do reaktora. Ze szczególnym uwzględnieniem innych składników niż odpady komunalne i pochodzące z oczyszczalni ścieków (węgiel, miał, muł węglowy, inne planowane i dopuszczane…) 5. Proszę podać kompletny i dokładny skład chemiczny efektu działania instalacji zgazowywania – wysokość rocznej produkcji. Konkretnej, planowanej instalacji; NIE ogólne dane z internetu, koncepcje, foldery reklamowe, lecz gwarantowane umowami z wykonawcą. 6. Proszę podać kompletny skład chemiczny spalin z emitora turbiny kogeneracyjnej – roczna emisja, dla danego paliwa lub paliw, wytwarzanego w konkretnym procesie, linii technologicznej dostarczonej przez konkretną firmę. Proszę podać możliwe sposoby zasilania alternatywnego. 7. Proszę podać producenta, typ, model, parametry silnika kogeneracyjnego. 8. Proszę podać wymagania, parametry, przyjęte rozwiązania w zakresie transportu odpadów do instalacji. Typ samochodu, marka, szczegóły techniczne, wymagany system załadowczo-wyładowczy, koszt zakupu pojazdów oraz ich eksploatacji, wymagana wielkość taboru. 9. Proszę o odpowiedź na pytanie jakie są gwarancje PRAWNE, że: - działka objęta planem, oraz sama instalacja będą w całości i zawsze własnością gminy, - że działka nie zostanie sprzedana podmiotowi prywatnemu - że instalacja nie będzie własnością choćby w części podmiotów prywatnych i że nie zostaną one dopuszczone do inwestycji w trakcie jej trwania lub eksploatacji. 10. Które konkretnie podmioty gospodarcze (lista) korzystałyby z a) ciepła systemowego wytworzonego w zakładzie b) jaki to procent z ogółu zakładów, instytucji działających na terenie Gminy Andrychów? 11. Jaka liczba domostw, bloków, budynków prywatnych korzysta i korzystałaby z ciepła systemowego jak wyżej – jaki to stanowi procent ogółu budynków mieszkalnych i ludności Gminy Andrychów? 12. Kto będzie odbiorcą, kto byłby beneficjentem w wypadku wyboru technologii, której produktem końcowym byłby wodór ? 13. Kto będzie odbiorcą, kto byłby beneficjentem, jakie przedsiębiorstwo, czy przedsiębiorstwa w wypadku wyboru technologii, której produktem końcowym byłby „syngaz” lub inne węglowodory mogące podlegać spalaniu w ogólnodostępnych instalacjach ? 14. Kto będzie odbiorcą, kto byłby beneficjentem, jakie przedsiębiorstwo, czy przedsiębiorstwa, lub/i odbiorcy prywatni w wypadku wyboru technologii, której wytwarzane byłoby kilka różnych produktów końcowych, jeśli taki jest plan proszę precyzyjnie określić procentowy i ilościowy skład produktów finalnych działalności zakładu ? 15. Biorąc pod uwagę inflację, kryzys ekonomiczny proszę podać szacowany, możliwy, prognozowany koszt instalacji w wariantach skrajnych (optymistycznym i pesymistycznym) rozwoju dalszej sytuacji ekonomicznej. Czy wykonano takie symulacje? Kto je wykonał ?

FeelFree, 29.08.2022 12:45

16. Jaka będzie forma prawna zakładu, w jakiej drodze ustalony będzie kierownictwo zakładu, jaki będzie ich stopień pokrewieństwa z władzami lokalnymi i pracownikami samorządu lokalnego ? 17. Proszę o podanie jakie zagrożenia wiążą się z możliwą awarią instalacji zakładu, proszę podać nazwę podmiotu przygotowującego ekspertyzę w kwestii zagrożenia dla ludności, oraz środowiska tj. powietrza, wód powierzchownych i gruntowych.

FeelFree, 29.08.2022 12:28

Wiadomość dla Mieszkańców Gminy Andrychów ! Gdybym jutro przed godziną 14.00 został przypadkowo zatrzymany przez Straż Miejską, Policję, ITD, Kontrolę Skarbową, Straż Pożarną, CBA, KGB, AWG, IPN, PiS, PO i nie dotarł na Jedyne Takie Spotkanie Konsultacyjne w sprawie spalarni/nie-spalarni za 300 milionów PLN-ów, to proszę o zadanie w imieniu WSZYSTKICH Mieszkańców Gminy stosownych pytań. Przykładowa lista w następnym wpisie. Z dobrze poinformowanych źródeł wiem, że organizatorzy bardzo oczekują jak największej liczby Obywateli. ! May the Force be with us !

Zakolog, 29.08.2022 09:17

Informacja dla Mieszkańców ! Jutro, to jest 30 sierpnia rozpoczyna się Andrychowskie Święto PowerPointa i Obrazkowych Wizualizacji pod patronatem Burmistrza Andrychowa z honorowym uczestnictwem radnych Ewy i Staszka oraz wielu innych zaproszonych grafików, pod wspólnym tytułem „Spalarnia+” Wykład inauguracyjny wygłosi doktor inżynier Tomasz Żak, z antologii swojego autorstwa „Opowieści z mchu i paproci”. Wszystkich miłośników fikcji naukowej serdecznie zapraszamy na godzinę 14.00 do Miejskiego Domu Kultury. Patronat medialny redaktor Dawid z mamNewsa plus redaktorzy Nowin Andrychowskich. Nadzór merytoryczny sprawować będą nasze Mirki dwa oraz honorowo prezes ZGK.

FeelFree, 26.08.2022 16:30

Odnośnie tekstu radnego Prusa: w wypowiedzi podawane są nieprawdziwe informacje... Zgazowywanie odpadów nie rozwiązuje absolutnie problemów gospodarki odpadami... do zgazowywania nadaje się jedynie część frakcji i nawet wyliczenia podane przez gminę mówiącą o procentowym udziale frakcji śmieci nadającej się teoretyczne do zgazowywania ujawniają, gdzie jest faktycznie wiele do zrobienia w polityce śmieciowej. Jest to na ten moment bardzo droga, oraz eksperymentalna metoda, bez doświadczeń na skalę przemysłową; nie wspominając o polskich realiach. Pomijając, że wykazane w sprawozdaniach gminy procenty to bardziej przykład kreatywnej księgowości niż realne parametry, byle zmieścić się w ustawowych widełkach; rzekomo osiągnięto współczynnik recyclingu 34%.... jasne. Z kolei spalarnia śmieci to tylko w niewielkim stopniu metoda na domknięcie gospodarki śmieciami. Mówienie, że jest to rozwiązanie problemów jest kłamstwem i próbą manipulacji opinią publiczną. Budowanie spalarni śmieci jest w 2022 roku archaizmem, a budowanie jej w malutkim Andrychowie jest skrajnie szkodliwym absurdem - ekonomicznym, logistycznym i z punktu widzenia gminy o potencjale turystycznym. Oraz próbą ignorowania woli mieszkańców. Instalacja taka jest opłacalnym biznesem jedynie dla bezwzględnego kapitalisty, który zadba o korzystne dla siebie umowy z okolicznymi gminami na dostarczenie "paliwa" czyli śmieci. Radny Prus bardzo w tekście obnażył swój własny sposób myślenia w kwestii spalarni i tego co mu wójt mówi, nazwał to sam bardzo celnie "zamkniętym obiegiem". Kolejny cytat z Radnego Prusa: "Ludzie mówią, że to spalarnia, ale tak nie jest, bo tam nie będzie otwartego ognia w procesie przetwarzania tych odpadów." Panie Prus, jak czegoś nie widać, to nie znaczy, że tego nie ma. Jak pan zamknie proces spalania w zamkniętej komorze to nadal jest to spalanie. Prościej: jak pan zamkniesz drzwiczki do pieca węglowego to już nie ma pieca i spalania ? Przy niedoborze tlenu również zachodzi spalanie, tylko inne są produkty (zgazowanie). Pana wypowiedzi świadczą dobitnie o tym, że pan nawet nie rozumie nad czym chce głosował "obiema rękami". Pomijając, że burmistrz ukrywa jaka konkretnie technologia miałaby być użyta, więc dyskusję o wyższości pirolizy nad zgazowywanie na razie nie ma obecnie sensu prowadzić. Pierwej niech wszyscy radni doczytają czym się te procesy różnią i jakie są ich substraty i możliwe produkty przemian oraz niepożądane produkty uboczne. Choćby po to aby publicznie nie ośmieszać urzędu radnego gminnego. I nie łykać bezkrytycznie trującej papki sączonej przez wójta. I ostatni cytat: "A z tego można zyskać dodatkowo wodór, ciepło, energię elektryczną." Teoretycznie tak, ale w praktyce jest to bardzo drogi, skomplikowany, niewydajny proces, na który nas zwyczajnie nie stać. Z tego co mówi wójt Żak, to dużo zyskać to może tylko prywatny właściciel spalarni, lobbyści i pośrednicy, pozostali stracą duże pieniądze lub/i zdrowie. A pan próbuje wciskać ludziom kit jak to w Andrychowie ze śmieci będzie złoto i cały świat zacofany o tym nie wie, tylko jeden wójt Żak posiadł alchemiczną wiedzę i objawił ją naszym radnym ??? Nie mówiąc już o awariach takich eksperymentalnych instalacji, przestojach... i zagrożeniu dla środowiska, naszych finansów i ludzi tu mieszkających, pracujących i wypoczywających. A pan Prus bezkrytycznie wygłasza, że nie widzi żadnych minusów !!! NIE DLA ZMIANY PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZWALAJĄCEGO NA BUDOWĘ W ANDRYCHOWIE SPALARNI ŚMIECI DLA OKOLICZNYCH GMIN !!! NIE DLA RADNEGO PRUSA, NIE DLA ŻAKA !!!

tomekх, 26.08.2022 11:08

Dokładnie @malpers2pln ! pisiory tylko rozdają publiczne pieniądze ! a to 500+ a to 300+, 13 emerytura, 14 emerytura, bony wakacyjne, leki dla dziadków za darmo, tarcze antycovidowe, antyinflacyjne, dopłaty do węgla gazu peletu itd. itd. itd... mam nadzieję że jak PAN Donald przejmie władzę to zrobi porządek z tym rozdawnictwem i będzie tak jak było za Platformy !

malpers2pln, 26.08.2022 09:59

Prawicowy_prawicowiec Publiczne pieniądze to ciągle PiS utapia, z naszych kieszeni na zachcianki i pisowską oligarchię. Nepotyzm, kolesiostwo. Dofinansowania to miliony dla firm na np. Batorego, a nie dla drobnych przedsiębiorców czy ludzi naprawdę potrzebujących...

ashley, 26.08.2022 09:21

Gdyby chodziło o zbudowanie przez miasto zakładu przerabiana odpadów, to przecież trzeba powiedzieć co to ma dokładnie być zbudowane, a tak to wygląda, że burmistrz chce mieć działkę dla jakiejś firmy żeby zbudowała spalarnię śmieci. Jak radni zagłosują na tak, to już bez nich może sprzedać działkę temu miliarderowi z Lublina, który i tak ma plan budowania innej spalarni

Prawicowy_prawicowiec, 26.08.2022 09:03

Gazu pewnie braknie, co to za pomysł poroniony ?! Zaś utopicie publiczne pieniążki!

Skalpel, 26.08.2022 08:22

@tomex Wchodzenie w erę innowacji technologicznej ze Staszkiem i Ewą jako nadzorujący to brzmi przerażająco.

Skalpel, 26.08.2022 08:10

Jest duże prawdopodobieństwo, że po przekształceniu działkę przejmie "biznes śmieciowy" i wtedy obudzimy się z ręką w nocniku. Tylko wyraźny sprzeciw społeczny może pomóc bo jak zagłosuje Rada to nie mam wątpliwości.

tomekх, 26.08.2022 07:57

pisioki to tylko potrafią narzekać zamiast się cieszyć że nasza gmina wchodzi w nową erę innowacji technologicznej

Skalpel, 26.08.2022 07:55

Jak to mawiał Kubuś Puchatek . Ewo „Są tacy, co mają rozum, a są tacy, co go nie mają, i już”

fazi, 25.08.2022 22:20

Pytam jako mieszkaniec i jako wyborca bo moim zdaniem mamy prawo wiedzieć. Tylko tyle. Skoro nawet radni od p. Żaka nie wierzą że gmina wybuduje ten tajemniczy zakład mamy prawo wiedzieć co ewentualnie dalej gdy już wierni Żakowi radni zmienią plan zagospodarowania dla gminy i ten teren zostanie przeznaczony pod obiekty typu spalarnia / eko spalarnia

nick1, 25.08.2022 22:14

po co ci to wiedzieć? jeśli znają to co? nawet jeśli on będzie budować nowoczesny zakład utylizacji to co? nic ci do tego!!! Będzie jak chce Burmistrz i pogódzcie się z tym.

fazi, 25.08.2022 21:56

pytam czy i jak dobrze Żak, Babski, Ewa Wątroba, Drotota Magiera, Stanisław Prus i inni radni znają tego przedsiębiorcę Andrychowa o jakim piszą śląskie portale????? ""W połowie października mieszkańcy Tychów złożyli do prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby petycję sprzeciwiającą się budowie instalacji beztlenowego przetwarzania odpadów biologicznych. (...) Głównym sprzeciwem wobec budowy biogazowni obok możliwego odoru, jest inwestor – spółka BM Recykling. Pochodząca z Andrychowa firma wybudowała w Siemianowicach Śląskich instalację przetwarzania odpadów do produkcji alternatywnych paliw, jednak ze względu na częste pożary składowanych nieczystości oraz dochodzenia, które ujawniło, że odpady powinny być składowane w innym miejscu, niż faktycznie były Marszałek woj. Śląskiego cofnął firmie pozwolenie na tego typu działalność." https://www.nowinytyskie.pl/prezydent-miasta-tychy-odpowiedzial-na-petycje-w-sprawie-budowy-biogazowni-w-miescie

fazi, 25.08.2022 21:55

pytam czy jak dobrze Żak, Babski, Ewa Wątroba, Drotota Magiera, Stanisław Prus i inni radni znają tego przedsiębiorcę Andrychowa o jakim piszą śląskie portale????? ""W połowie października mieszkańcy Tychów złożyli do prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby petycję sprzeciwiającą się budowie instalacji beztlenowego przetwarzania odpadów biologicznych. (...) Głównym sprzeciwem wobec budowy biogazowni obok możliwego odoru, jest inwestor – spółka BM Recykling. Pochodząca z Andrychowa firma wybudowała w Siemianowicach Śląskich instalację przetwarzania odpadów do produkcji alternatywnych paliw, jednak ze względu na częste pożary składowanych nieczystości oraz dochodzenia, które ujawniło, że odpady powinny być składowane w innym miejscu, niż faktycznie były Marszałek woj. Śląskiego cofnął firmie pozwolenie na tego typu działalność." https://www.nowinytyskie.pl/prezydent-miasta-tychy-odpowiedzial-na-petycje-w-sprawie-budowy-biogazowni-w-miescie

fazi, 25.08.2022 21:53

Andrychów to nie ogromna gmina z wieloma wolnymi terenami z dala od domostw i zakładów pracy. Ta lokalizacja szkodzi chyba każdemu w tej gminie a także mieszkańcom gmin Wieprzu i Bulowic. O co tu chodzi??? Skoro tak zmieniają wersje na temat tego zakładu, jeśli nie ma niczego czarno na białym poza gadkami Żaka i jego "dworu" to chyba wiadomo że chodzi o to żeby otworzyć drogę prywatnemu jaki cokolwiek tam postawi.

fazi, 25.08.2022 21:50

zgadzam się. Niech sobie Żak buduje pod domem w Krakowie, jego wice pod domami w Oświęcimiu i Sułkowicach, Staszek pod domem w Brzezince. Ewa - tak gdzie mieszka aktualnie :)

Burakz wiejskiej , 25.08.2022 21:32

jestem obiema rękami staszek , wybuduj sobie takie coś koło domu

Zakolog, 25.08.2022 21:28

Od dłuższego już czasu twierdzę, iż radna Wątroba oraz radny Prus charakteryzują się na tyle wysokim deficytem intelektualnym, iż sprawowanie przez te osoby funkcji radnego w Radzie Miasta jest szkodliwe dla andrychowskiego społeczeństwa. Państwo Wątroba i Prus nie są wstanie przeczytać nawet przygotowanego na zlecenie zarządu miasta dokumentu - „Prognoza Oddziaływania na Środowisko”, w którym jego autor podaje dwa rozwiązania technologiczne, które według niego mogą zostać zastosowane do zgazowywania odpadów w Andrychowie. Na jakiej podstawie autor akurat te rozwiązania przyjął, tego nie wiemy i nie wynikają one z oficjalnych dokumentów miasta, choć samo opracowanie „Prognozy” jako załącznik do projektu zmiany planu zagospodarowania stało się dokumentem o znaczeniu prawnym. Oceniane w „Prognozie” technologie nie są przystosowane do utylizacji śmieci, tylko i wyłącznie do utylizacji osuszonych osadów pościekowych. Twierdzenie zatem, że planowana budowa zakładu utylizacji będzie miała wpływ na gospodarkę śmieciową w mieście jest zwykłym kłamstwem, które państwo Wątroba i Prus serwują mieszkańcom.

maniek, 25.08.2022 21:13

Zastanawiam się czy pośpiech w tej sprawie - zmiana planu bez gotowej koncepcji, czy "bajki" jakie opowiadają p. Żak, radny Prus i rada Wątroba (bo wersje zmieniają się w kalejdoskopie) nie ma związku z sytaucją opisaną poniżej???"W połowie października mieszkańcy Tychów złożyli do prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby petycję sprzeciwiającą się budowie instalacji beztlenowego przetwarzania odpadów biologicznych. (...) Głównym sprzeciwem wobec budowy biogazowni obok możliwego odoru, jest inwestor – spółka BM Recykling. Pochodząca z Andrychowa firma wybudowała w Siemianowicach Śląskich instalację przetwarzania odpadów do produkcji alternatywnych paliw, jednak ze względu na częste pożary składowanych nieczystości oraz dochodzenia, które ujawniło, że odpady powinny być składowane w innym miejscu, niż faktycznie były Marszałek woj. Śląskiego cofnął firmie pozwolenie na tego typu działalność.

maniek, 25.08.2022 21:12

nawet radni od Żaka wątpią że uda się gminie wybudować te zakład. Problem w tym że jak zmienią plan to będzie mógł to zrobić PRYWATNY inwestor. Czy z Izraela (izraelczycy już kupili naszą galerię, kupili też galerię w Lublinie gdzie ma powstać eko spalarnia)? Może oni a może np. nasz rodak????

Koniczynka, 25.08.2022 21:01

Biedna radna Wątroba sama nie ma pojęcia o tym co mówi... Niech przedstawi swoje dokonania. A radny Prus niech już się usunie w cień... Nikt nie jest wieczny, a kasy do grobu nie weźmiesz. Odpocznij sobie na emeryturze.

nick1, 25.08.2022 21:00

Zakład powstanie bo chce tego Burmistrz. Jak będzie tan zakład wyglądał zobaczymy w przyszłości. Wszystko płynie, koncepcje jak ma wyglądać także. I tak: jeśli nie wybuduje go gmina to wybuduje go prywatny właściciel. Może z Polski, może z Izraela, a może ze Szwajacarii???? Nic na to ludzie nie poradzicie. Burmistrzowi wystarczy 11 radnych nie musi być najmądrzejszch ale wiedzących kiedy nacisnąć przycisk na radzie i co mają mówić mieszkańcom żeby nie było buntu.

edi, 25.08.2022 20:39

Ludzie – jak dla mnie Żak ze swoją ekipą robi was w balona. Ten zakład chce tak samo wybudować jak przywrócić pogotowie w Andrychowie. Gdyby mieli konkretne plany to by pokazali na papierze całą GOTOWĄ koncepcję przed głosowaniem. A jest…. Zero konkretów ze strony Żaka i jego ludzi, co chwila gadają co innego. Jak myślicie czemu???? Może dlatego że zmienią plan a potem „opchną” działkę prywatnemu który zrobi tam zwykłą spalarnię? Jak myślicie kto na tym skorzysta? Komu tak bardzo zależy że przed konkretnymi źródłami finansowania, konkretną koncepcją chce zmieniać plan pod budowę zakładów typu spalarnia??? I co to za radni którzy bez konkretów czarno na białym chcą zmieniać plan pod zakłady typu spalarnie??? Zauroczyło ich czy chodzi o coś innego?

edi, 25.08.2022 20:37

Czemu nie zapytają mieszkańców czy nie woleli tam żłobek, dom starości dla Andrychowian czy nawet jedno i drugie. W Kanadzie takie miejsce są obok siebie. Albo coś innego ważniejszego dla nich. Radny Prus jak dla mnie jest zwyczajnie bezczelny jak mówi że tam w pobliżu nie ma domów. Andrychów to nie Wiedeń, Londyn czy nawet Kraków z ogromnymi połaciami wolnych terenów na uboczu. Nasza gmina jest mała. Domy w pobliżu to są domy w Roczynach, Andrychowie, Brzezince, Targanicach, Inwałdzie itd. ale także Nidku, Wieprzu i Bulowicach. Wszystkich ich wartość poleci na łeb na szyję jak do Andrychowa zaczną zwozić śmieci „ze świata”

tomekx, 25.08.2022 20:34

Całe szczęście większość radnych ma rozsądne podejście i jest za nowoczesnością a nie za średniowieczem

nick1, 25.08.2022 20:08

Zakład powstanie bo chce tego Burmistrz. Prawie udało się złamać radnego Guzdka to uda się innych :) Jak będzie tan zakład wyglądał zobaczymy w przyszłości. Wszystko płynie, koncepcje jak ma wyglądać także. I tak: jeśli nie wybuduje go gmina to wybuduje go prywatny właściciel. Może z Polski, może z Izreala, a może ze Szwajacarii???? Nic na tacy jak radna Studniarz nie poradzą. Może sobie pogadać a Andrychów i tak będzie wyglądał jak chce tego Burmistrz. PS. z Tym że będzie mniej śmieci to Ewa przesadziła. Mniej u kosmetyczki spędzać czasu bo czasu i tak żadne z nas nie zawróci. Więcej na spotkaniach z Burmistrzem żeby słuchać a nie uśmiechać się i klepać potem takie rzeczy które nas ośmieszają!!!

abcabca, 25.08.2022 19:58

moim zdaniem chodzi o to żeby przepchnąć zmianę planu żeby potem każdy np. firma z Izraela (już wchodzą Izraelczycy do Andychowa), np. pan od wysypiska śmieci na Śląsku czy nawet np. jakaś nowo utworzona spółka TRES (Tomasz-Romek-Ewa-Staszek) mogli wybudować COKOLWIEK co będzie podpadać pod przetwarzanie śmieci. Kto ma zyskać na zmianie tego planu??? Komu taka zmiana w planie ma służyć? Czemu ekipa burmistrza co rusz podaje inne dane na temat tego zakładu???? Kto zrobi biznes na śmieciach w Andrychowie? Cz radni na serio nie widzą w czym uczestniczą?

abcabca, 25.08.2022 19:56

moim zdaniem chodzi o to żeby przepchnąć zmianę planu żeby potem każdy np. firma z Izraela (już wchodzą Izraelczycy do Andychowa), np. pan od wysypiska śmieci na Śląsku czy nawet np. jakaś nowo utworzona spółka TRES (Tomasz-Romek-Ewa-Staszek) mogli wybudować COKOLWIEK co będzie podpadać pod przetwarzanie śmieci. Kto ma zyskać na zmianie tego planu??? Komu taka zmiana w planie ma służyć? Czemu ekipa burmistrza co rusz podaje inne dane na temat tego zakładu???? Kto zrobi biznes na śmieciach w Andrychowie? Cz radni na serio nie widzą w czym uczestniczą?

abcabca, 25.08.2022 19:50

co do tej spalarni = zakładu - niech ktoś sparwdzi ile już wersji Żak i jego ekipa nam sprzedawali na ten temat. Ja naliczyłem 7. Do tego nie trzymają się zupełnie kupy. Raz gadają tak raz siak. Raz że pierwszy w Polsce, potem że oglądali podobny w Krakowie :) Raz że mały bez gigantomanii a potem że będzie 260 milionów złotych kosztował!!!!

abcabca, 25.08.2022 19:47

chyba nikt nawet nie wiedział że są na tym świecie takie oosby jak radna Wątroba? Od kiedy to jak wybuduje się spalarnię (jak zwał tak zwał ten zakład) ludzie będa mniej śmieci produkować??? Kochana Pani. Jak będzie w Andrychowie jeszcze 10 drogerni zacznie Pani mniej szminki używać? Jak będzie jeszcze 15 galerii mniej ubrań kupować? Szanowna Pani - każdy rozumie co to miłość i jak zaślepia ale jak będzie spalarna nie będzie w Andrychowie mniej śmieci - przeciwnie będą jeszcze te zwożone z wielu innych miejsc

madzia, 25.08.2022 19:35

Czy radna Wątroba mogłaby powiedzieć w jaki sposób spadnie liczba odpadów w gminie jeśli wybuduje się coś co ludzie nazywają spalarnia??? Co ma piernik do wiatraka???? Nie dziwię się że w tej gminie jest jak jest jeśli burmistrzowi pomysły "klepią" tacy radni. Szkoda mieszkańców. Jedyna zależność jaka ja widzę między takim zakładem a liczbą śmieci jest taka że jak pójdzie wieść że do Andrychowa będą wprowadzane odpady z Malopolski i Śląska a Andrychów ze "śmieci jest utkany" to ludzie czym prędzej zaczną sprzedawać domy zanim ich wartość poleci na łeb na szyję. I wyprowadza się. Wtedy faktycznie śmieci będzie mniej.