reklama
reklama

Umowa o pracę - jakie są podstawowe obowiązki pracodawcy?

Artykuły sponsorowane, Wiadomości, 14.06.2021 12:40,
Wiele mówi się na temat obowiązków i uprawnień pracowników, ale czy na pewno każdy z nas wie, jakie są obowiązki pracodawcy względem umowy o pracę? Jakie inne obowiązki ciążą na pracodawcy w momencie zatrudnienia nowego pracownika? Kwestie te zostały szczegółowo uregulowane w polskim prawie i warto o nich wspomnieć. Umowa o pracę i podstawowe obowiązki pracodawcy zostaną przedstawione w niniejszym artykule.
Umowa o pracę - jakie są podstawowe obowiązki pracodawcy?

Umowa o pracę - formalności przed sporządzeniem umowy

Zanim umowa zostanie sporządzona i podpisana, konieczne jest dopełnienie wszelkich koniecznych formalności. Wśród nich wskazać należy przede wszystkim zgromadzenie wszystkich dokumentów od kandydata. Mogą to być m.in. aplikacja, kwestionariusz osobowy, a także dyplomy i świadectwa pracy wedle zapotrzebowania, wraz z certyfikatami potwierdzającymi określone umiejętności.

Obowiązki pracodawcy względem umowy o pracę

Najważniejsze i podstawowe obowiązki, jakie dotyczą pracodawcy względem zatrudnienia pracownika, jest sporządzenie odpowiedniej umowy. Należy w niej zawrzeć wszystkie konieczne elementy, o których mowa jest w Kodeksie pracy. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest uwzględnienie w umowie o pracę takich kwestii, jak: określenie stron umowy, oznaczenie rodzaju umowy i rodzaju pracy, a także daty jej zawarcia, wraz z miejscem, w którym będzie ona wykonywana. W umowie musi znaleźć się także zapis o wysokości wynagrodzenia, jakie z tytułu pracy przysługiwać będzie pracownikowi, a także wyodrębnione składniki tego wynagrodzenia. Oprócz wspomnianych konieczne jest również wskazanie wymiaru czasu pracy i terminu jej rozpoczęcia. Pracodawca powinien też poinformować pracownika o ewidencji czasu pracy i terminie wypłaty wynagrodzeń. Umowa o pracę - Inewi.pl to miejsce, w którym można znaleźć darmowe wzory umów o pracę i zobaczyć, jak w praktyce taka umowa powinna wyglądać.

Inne obowiązki pracodawcy związane w umową o pracę

Umowa o pracę - co powinieneś wiedzieć o tej formie zatrudnienia? Na temat umowy o pracę warto dowiedzieć się wszystkiego, aby wiedzieć, jak sporządzić ją prawidłowo. Oprócz sporządzenia umowy o pracę i uwzględnienia w niej wszystkich wymaganych elementów, w związku z umową, pracodawca powinien dopełnić także innych obowiązków. Wśród nich wskazać należy skierowanie pracownika na badania pracownicze, zorganizowanie szkoleń z zakresu bhp dla nowego pracownika czy również założenie akt osobowych.

Są to ważne obowiązki, których nie należy pomijać, ponieważ bez nich nie jest możliwe rozpoczęcie pracy przez nowego pracownika. We wspomnianych aktach osobowych pracodawca umieszcza dokumenty pracownika z trzech różnych etapów - z etapu ubiegania się o pracę, z przebiegu pracy, a także związane z ustaniem danego zatrudnienia. Oprócz wyżej wskazanych, konieczne jest także prowadzenie ewidencji czasu pracy, czyli spisu określającego, w jakich godzinach pracownicy wykonują swoje obowiązki. Jednym z istotnych obowiązków jest także zgłoszenie pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń. Wszystkie te obowiązki wiążą się z umową o pracę, która stanowi podstawę nawiązania stosunku pracy.

Jak widać, pracodawca posiada sporo obowiązków związanych z umową o pracę i zatrudnieniem nowego pracownika. Przestrzeganie ich jest konieczne do tego, aby stosunek pracy przebiegał prawidłowo, na określonych w prawie warunkach. Jednym z podstawowych z nich jest omówiona umowa o pracę.

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy