reklama
reklama

Nie ryzykuj! Zakup samochodu z wyciętym filtrem DPF to początek twoich kłopotów

Artykuły sponsorowane, Wiadomości, 18.02.2020 07:30,

Decydując się na samochód z silnikiem diesla z drugiej ręki należy zwrócić uwagę, czy egzemplarz, który mamy zamiar kupić jest kompletny. Na rynku aut wtórnych możemy niejednokrotnie natrafić na pojazdy z usuniętym filtrem DPF. Co robić w takiej sytuacji?

Nie ryzykuj! Zakup samochodu z wyciętym filtrem DPF to początek twoich kłopotów

Nieuczciwi sprzedawcy. Jak się przed nimi bronić?


Właściciele, którzy decydują się na sprzedaż samochodu, w którym dokonano znaczących modyfikacji są zobligowani do poinformowania o tym kupującego. Zatajenie faktu usunięcia filtra DPF z układu wydechowego, stanowi podstawę dla dochodzenia odszkodowania ze strony kupującego. Warto również zaznaczyć, że pozbawienie samochodu filtra DPF zniechęca do zakupu potencjalnych nabywców oraz znacznie obniża jego wartość rynkową. Dlatego też niestety niektórzy sprzedawcy, kosztem nieświadomości kupujących, wolą ukryć pewne przeróbki, niż tracić okazję na dobry zarobek. Przed zakupem należy wnikliwie przyjrzeć się oferowanemu pojazdowi, poznać jego historię, dotychczasowy przebieg, a także poprosić właściciela, czy handlarza o książkę serwisową i koniecznie sprawdzić obecność filtra DPF.

Jak rozpoznać, czy DPF faktycznie został wyjęty?

Samochód pozbawiony filtra będzie kopcił na czarno przy pełnym przegazowaniu. Jednakże w celu uzyskania jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, zaleca się sprawdzenie rury wydechowej w chwili, gdy silnik już wystygnie. Mechanik w rękawicy może włożyć palec do rury wydechowej po stronie wylotowej i sprawdzić czy jest brudna. Obecność nagromadzonej w znacznej ilości sadzy, bez wątpienia będzie oznaczała brak lub uszkodzenie filtra DPF. Właściwie działający filtr cząstek stałych zatrzymuje nawet do 97% zanieczyszczeń, a co najważniejsze nie pozostawia brudnych śladów na rurze wydechowej.

Bez świadectwa homologacji daleko nie zajedziesz

W świetle prawa samochód z usuniętym filtrem DPF nie może legalnie poruszać się po drogach publicznych. Auto pozbawione integralnych części nie spełnia wymogów świadectwa homologacji obowiązkowej dla wszystkich pojazdów na terenie Unii Europejskiej. Przeprowadzane przez policję z coraz większą częstotliwością kontrole drogowe mają na celu ustalenie, czy filtr DPF nie został usunięty lub zmodyfikowany w celu zmniejszenia skuteczności jego działania.

Dla przykładu, podczas ostatniej akcji „Smog” z 28.01.2020 r. małopolscy policjanci poddali kontroli 1092 pojazdy, a 83 kierowcom zatrzymano dowody rejestracyjne z powodu nieprawidłowości związanych z nadmierną emisją spalin do środowiska oraz wyciekami płynów eksploatacyjnych. Warto zaznaczyć, że za poruszanie się pojazdem emitującym nadmierną ilość spalin do środowiska grozi mandat karny w wysokości 300 zł. Oprócz tego policjant każdorazowo zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu uniemożliwiając dalszą jazdę. Dla porównania, na zachodzie kary za powyższe wykroczenie wynoszą od 1000 EUR w Niemczech do 3500 EUR w Austrii.

Zobacz: 83 samochody wyeliminowane z dróg - to efekt wtorkowej policyjnej akcji

Nie tylko prawne skutki demontażu filtra DPF, ale również kwestie ekologii i ochrony zdrowia bywają ignorowane przez użytkowników samochodów z silnikiem diesla. Pojazd z usuniętym filtrem DPF emituje do środowiska 20-krotnie większą liczbę cząstek stałych niż ten, który go posiada, co w dużej mierze przyczynia się do powstawania szkodliwego smogu.


Lepiej wyczyścić niż usuwać filtr DPF

Dziś każdy kupujący powinien spytać sprzedawcę o obecność DPF. Wielu kierowców ze względu na rygorystyczne przepisy, kieruje zażalenia do warsztatów, gdzie wcześniej usunięto DPF-a z ich pojazdu. W konsekwencji liczba miejsc, w których wycina się filtry drastycznie spadła. Na dłuższą metę nikomu nie opłaca się już narażać na niepotrzebne kłopoty i reklamacje. Dzięki usłudze czyszczenia DPF udaje się przywrócić sprawność filtra do prawie stu procent jego wydajności, a koszt naprawy jest zdecydowanie mniejszy od ceny jego nielegalnego wycięcia.

W OTOMATIC mieliśmy ostatnio paru klientów, którzy nie byli świadomi, że poruszają się samochodami z wyciętym filtrem DPF. Dostarczali nam do czyszczenia puste obudowy bez wkładów filtracyjnych. Dlatego chcielibyśmy zwrócić uwagę na istotny fakt każdorazowego, wnikliwego sprawdzania samochodów z silnikiem diesla pod kątem obecności filtra DPF, przed dokonaniem zakupu. Ponadto zalecamy czyszczenie dla samochodów z przebiegiem od 100 tys. km, bo jest to dużo tańsze i zdecydowanie bardziej opłacalne rozwiązanie, niż ponoszenie konsekwencji prawnych z powodu nadmiernej emisji spalin, czy wymiana filtra na nowy. - wyjaśnia przedstawiciel firmy OTOMATIC z Andrychowa, wiodącego europejskiego producenta maszyn do czyszczenia filtrów DPF.

OTOMATIC profil na facebooku: https://www.facebook.com/OtomaticDPF/

OTOMATIC na You Tube: https://www.youtube.com/channel/UCoKkxz5BVvhWRt5hn7JuV5Q

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy