reklama
reklama

Co studiować w czasach, kiedy świat ciągle przyspiesza, czyli cieszyńskie propozycje dla humanistów

Artykuły sponsorowane, Wiadomości, 02.07.2015 13:42, REKLAMA
Wywiad.
Co studiować w czasach, kiedy świat ciągle przyspiesza, czyli cieszyńskie propozycje dla humanistów

Rozmowa z dr Katarzyną Marcol, Prodziekanem ds. Promocji i Współpracy ze Środowiskiem Lokalnym Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego

 

Wybór kierunku studiów to trudna decyzja. Podejmują ją zarówno maturzyści, jak i absolwenci studiów pierwszego stopnia. Co można studiować w Cieszynie?

W roku akademickim 2015/2016 w Cieszynie na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji będzie można studiować na kierunkach: etnologia, pedagogika, animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną oraz oligofrenopedagogika z arteterapią. W ramach wskazanych kierunków przygotowane zostały różne specjalności. Jedne z nich są trwale obecne w ofercie edukacyjnej, inne pojawiają się po raz pierwszy. Do zupełnie nowej propozycji na studiach magisterskich w ramach pedagogiki należą: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną oraz resocjalizacja z edukacją międzykulturową, a w ramach etnologii – ekologia kulturowa.

 

Czy po ukończeniu tych kierunków absolwenci dostaną pracę?

Programy studiów na wszystkich kierunkach są dostosowane do potrzeb rynku pracy. Jest to wymóg, który wynika zarówno z dyrektyw ministerialnych związanych z jakością kształcenia, jak i z oczekiwań maturzystów, dla których wybór studiów jest jednoznaczny z inwestowaniem we własną przyszłość. Można się o tym przekonać, analizując ofertę specjalności dla roku akademickiego 2015/2016.

 

Etnologia kształci specjalistów do pracy w środowiskach wielokulturowych, w instytucjach działających na rzecz emigrantów i uchodźców, w placówkach międzynarodowej wymiany kulturalnej, handlowej i gospodarczej. Niezwykle interesujące perspektywy zawodowe otwierają się aktualnie dla etnologów we współpracy z sektorem kreatywnym, zwłaszcza z dizajnerami w zakresie projektowania produktów i usług. 

 

Bardzo bogatą ofertę specjalności przygotowała pedagogika. Kształci się tu zarówno nauczycieli, wychowawców i pedagogów, jak również wysoko wyspecjalizowaną kadrę, która ma uprawnienia do wykonywania zawodu terapeuty, doradcy zawodowego i edukacyjnego, metodyka edukacji na odległość w systemie e-learning, asystenta rodziny, asystenta osoby niepełnosprawnej, animatora. Studia przygotowują do pracy z dziećmi i młodzieżą, dorosłymi, osobami starszymi, a także niepełnosprawnymi i wykazującymi syndrom nieprzystosowania społecznego. 

 

Kierunek animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną przygotowuje kadrę do prowadzenia działań o charakterze animacji społeczno-kulturalnej  i edukacji kulturalnej dla instytucji kultury, dla samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych, dla mediów lokalnych oraz instytucji zajmujących się profilaktyką społeczną. 

Nowatorski kierunek oligofrenopedagogika z arteterapią kształci z kolei pracowników w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem metod arteterapeutycznych. 

 

Każdy kierunek, który funkcjonuje na Uniwersytecie Śląskim, realizuje strategię współpracy z tzw. interesariuszami zewnętrznymi polegającą na konsultowaniu programów kształcenia z potencjalnymi pracodawcami. W ramach studiów proponowane są praktyki i staże, w trakcie których studenci uczą się wybranych umiejętności w instytucjach partnerskich. W zależności od kierunku studiów są to: szkoły i przedszkola, ośrodki kultury oraz podmioty gospodarcze działające w sektorze kultury, edukacji, sektorze kreatywnym, placówki opiekuńczo-wychowawcze, jednostki administracji samorządowej, a także organizacje pozarządowe.

 

Jakie nowe specjalności Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji proponuje osobom z dyplomem licencjata? 

W propozycjach znajdują się trzy nowe specjalności. Dwie w ramach pedagogiki, jedna w ramach etnologii. Pedagogika przygotowała pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą z terapią pedagogiczną oraz resocjalizację z edukacją międzykulturową. Absolwenci pierwszej z tych specjalności uzyskają kwalifikacje zawodowe w zakresie profesjonalnej pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami, które nie są w stanie samodzielnie żyć i przejąć pełnej odpowiedzialności za siebie i innych (dziećmi, młodzieżą), a także wówczas, gdy człowiek, tracąc te kompetencje u kresu swego życia lub w wyniku choroby, niepełnosprawności, ponownie potrzebuje opieki. Druga propozycja jest skierowana do młodych ludzi świadomych swego powołania, którzy chcą być pedagogami i wychowawcami w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, w świetlicach szkolnych i środowiskowych, internatach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych lub  pracownikami w punktach interwencji kryzysowej, punktach pracy ze sprawcami i ofiarami przestępstw. Będą oni mogli pracować w charakterze animatorów w organizacjach pozarządowych, wspierających socjalizację i organizujących pomoc osobom pochodzącym, ze środowisk wielokulturowych (rządowych, pozarządowych, komercyjnych). Absolwenci tej specjalności uzyskają wymagane kwalifikacje zawodowe do ubiegania się o stanowisko kuratora sądowego.

 

Etnologia z kolei proponuje jako nowość „ekologię kulturową” – specjalność, która uzyskała dofinansowanie z tzw. Funduszy Norweskich. Dzisiejszy świat coraz częściej boryka się z takimi problemami, jak: zdewastowany krajobraz, zniszczony ekosystemem, zatrute powietrze, woda z toksynami, czy e-śmieci. W rzeczywistości, która nadejdzie, problemy te będą należały do najważniejszych. Na studiach badane będą relacje między człowiekiem, kulturą a środowiskiem przyrodniczym. W programie przewidziano zajęcia warsztatowe w Beskidzie Śląskim oraz w wybranych miejscowościach postindustrialnego Górnego Śląska. Studenci uzyskają wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie tworzenia przyjaznych ekosystemów społeczno-kulturowych w środowisku lokalnym oraz w zakresie podejmowania działań rewitalizacyjnych. 

 

Dlaczego warto studiować w Cieszynie?

Powodów może być wiele. Jednym z nich jest niewątpliwie usytuowanie ośrodka cieszyńskiego na polsko-czeskim pograniczu, co sprzyja inicjowaniu działań euroregionalnych, międzykulturowych, społecznych i kulturalnych. Do takich projektów należą: festiwal „Kino na Granicy”, festiwal teatralny „Bez granic”, „Wakacyjne kadry” czy „Kręgi sztuki”. Kampusu z kolei zazdroszczą nam studenci wielu dużych miast. Zwarta zabudowa miasteczka studenckiego, gdzie znajdują się akademiki, stołówka, kompleks rekreacyjno-sportowy oraz hotel, dają podstawę do zadomowienia się na czas studiów oraz do zaplanowania zajęć dodatkowych dzięki licznym inicjatywom studentów i wykładowców (działalność kół studenckich, zespołu folkowego FolkUŚ, konferencje, seminaria, warsztaty). Studenci cieszyńskich wydziałów współorganizują imprezy o uznanej już renomie, m.in. festiwal objazdowy zaangażowanego społecznie filmu dokumentalnego „Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie”, „Biennale w Wenecji Cieszyńskiej”, przeglądy filmowe „Czas Kina”, „Etiuda i Anima” oraz cykliczne warsztaty edukacyjne i widowiska teatralne dla dzieci.

 

 

Pełna oferta edukacyjna pod adresem: http://weinoe.us.edu.pl/content/weinoe/oferta-edukacyjna-20152016 

 

foto: Julia Agnieszka Szymala

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy