reklama
reklama

Problemy przy budowie nowej drogi pod Tatry

Wiadomości, 07.06.2017 16:30, (red)
Nowa droga pod Tatry wybudowana zostanie później niż zakładano.
Problemy przy budowie nowej drogi pod Tatry

Od kilkunastu miesięcy trwa budowa odcinka S7 Skomielna Biała – Chabówka. Prace wykonuje włoska firma Salini. Ta sama firma buduje także odcinek drogi krajowej nr 47 od Rabki Zdroju do Chabówki. W Skomielnej na 6,1 km odcinku S7 Skomielna Biała – Chabówka oprócz dwujezdniowej drogi powstaną dwa węzły drogowe - „Skomielna Biała” i „Zabornia”, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 992 metry, oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”. W sumie powstaje 16,7 kmk nowej drogi, a koszt inwetsycji przekracza 2 mld zł.


Z najnowszych informacji wynika, że inwestycji nie uda się w całości ukończyć w terminie.
- Opóźnienie spowodowane, niezdiagnozowanym wcześniej, uskokiem skalnym na budowie jednego z obiektów mostowych. – To powoduje, że będzie kilkumiesięczne opóźnienie, czyli przesunięcie oddania z 2018 na 2019 rok – poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według przedstawiciela resortu w terminie powinna jednak zostać oddana do użytku jedna nitka trasy na tym odcinku, dzięki czemu samochody będą mogły bezkolizyjnie pokonywać ten fragment S7.


Problemy są też z budową dwukilometrowego tunelu pod Luboniem Wielkim. Prace postępują tylko od strony północnej – od strony wsi Naprawa. Od strony południowej robotnicy też napotkali na przeszkody i wiercić zaczną tu dopiero w lipcu.

 

 

- Rozpoczęcie drążenia jednej nitki tunelu portalu południowego przewidywane jest na przełom lipca i sierpnia 2017 r, a drugiej nitki portalu południowego planowane jest na listopad 2017 r. Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego też drążenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.

Pod względem geologicznym występuje tu flisz karpacki, czyli niejednorodne skały przemieszane ze sobą. Na obszarze przebiegu budowanej drogi S7 Lubień – Rabka Zdrój występują łupki, iłołupki i piaskowce. Występują tu uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem innym razem przeciwne nachyleniu. Grunty wrażliwe są na dostęp tlenu i po odkryciu szybko wietrzeją. Grubość  warstw różnych utworów wykazuje dużą różnorodność, na łupkach na skutek dopływu wody powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym.  Warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu są trudne: bardzo wysoki stan zwierciadła wód podziemnych w górotworze charakteryzujący się dużymi wahaniami.

Foto:

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

inzynier, 07.06.2017 23:43

i w 2019 będzie oddany tylko jeden odcinek, całość będzie oddana dopiero w 2021 roku.

inzynier, 07.06.2017 23:34

Dlaczego pokazujecie zdjęcia z odcinka na którym nie ma problemów i nie będzie opóźnień ?