reklama
reklama

Centrum Powiadamiania Ratunkowego (112) od kuchni [FOTO]

Wiadomości, 12.02.2018 13:50, red
To tutaj przyjmują zgłoszenie, gdy dzwonimy po pomoc na numer 112.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego (112) od kuchni [FOTO]
Z okazji przypadającego 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru 112 Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie (obsługuje numer alarmowy 112) odwiedził wojewoda małopolski Piotr Ćwik i dzieci, które wzięły udział w lekcjach z numerem 112 oraz w nauce udzielania pierwszej pomocy, a także w grach i zabawach edukacyjnych.

- Serdecznie Państwu dziękuję za trud i zaangażowanie, z jakimi realizują Państwo powierzone Wam zadania. Podejmujecie decyzje, od których często zależy ludzkie zdrowie i życie. To wymaga zdecydowania, wiedzy, ale także empatii i umiejętności prowadzenia rozmowy. Dzięki Waszej skuteczności pomoc do potrzebujących dociera w odpowiednim czasie. Za tę niełatwą pracę jeszcze raz bardzo Wam dziękuję – przekazał wojewoda małopolski Piotr Ćwik operatorom numerów alarmowych pracującym w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego.



Wszystko zaczęło się w Krakowie
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim przy ul. Basztowej 22 w Krakowie działa od kwietnia 2009 roku. Było pierwszym CPR-em w Polsce. To na bazie naszych doświadczeń powstawały kolejne CPR-y.

Początkowo CPR obsługiwało miasto Kraków i powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pierwszym numerem alarmowym podłączonym do krakowskiego CPR-u był numer 998 (Straży Pożarnej). W maju 2009 r. Centrum zaczęło odbierać zgłoszenia z najważniejszego numeru alarmowego - 112. Od listopada 2013 roku CPR obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z terenu całego województwa.


Jak wygląda praca operatorów numerów alarmowych?
Działanie Centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju.

Głównym zadaniem realizowanym na stanowisku operatora numerów alarmowych jest przyjmowanie i rejestrowanie w dedykowanym systemie informatycznym zgłoszeń przychodzących na numer alarmowy 112 oraz inne numery alarmowe zgodnie z przyjętymi procedurami (w tym przeprowadzanie rozmów z osobami zgłaszającymi w celu uzyskania informacji niezbędnych do podjęcia dalszych działań).

Wygląda to następująco. Operator w pierwszej kolejności weryfikuje, czy dane zgłoszenie wymaga interwencji służb ratunkowych. W przypadku zgłoszenia zasadnego, wymagającego interwencji służb, operatorzy – podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi – zbierają niezbędne informacje i natychmiast wprowadzają je do systemu informatycznego. Taki elektroniczny formularz automatycznie trafia do służb, dzięki czemu od razu otrzymują one najistotniejsze informacje, np. o tym, gdzie wydarzył się wypadek.



Praca krakowskiego CPR-u w liczbach
CPR w Krakowie to 30 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera około 15 pracowników. Średnio w ciągu doby numer obsługuje ok. 2,5 - 3 tys. połączeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie ok. 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia ok. 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich ok. 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje operatorowi przeciętnie 30 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy ok. 40 sekund.

Liczba zgłoszeń rośnie w piątek i sobotę, a spada w poniedziałek. Niedziele i święta należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń mamy od godz. 7 do godz. 23, nocą ich liczba spada. Wyjątkiem jest oczywiście noc sylwestrowa, kiedy liczba zgłoszeń jest o ok. 100% większa.

W 2017 do CPR w Krakowie trafiło łącznie prawie 1 350 000 zgłoszeń na numer alarmowy 112.
Średnio w ciągu miesiąca w 2017 roku w CPR obsłużono ponad 76 000 zgłoszeń z łącznej liczby ponad 112 000 połączeń przychodzących.

Średnio w ciągu miesiąca odnotowuje się ok. 76% zgłoszeń niezasadnych (zgłoszenia fałszywe lub anulowane) w stosunku do wszystkich zgłoszeń 112.



Do służb Systemu Powiadamiania Ratunkowego w 2017 roku przekazano średnio w ciągu miesiąca ponad 26 000 zgłoszeń, z czego:
- ok. 51% to zgłoszenia przekazane do Państwowego Ratownictwa Medycznego,
- ok. 34% to zgłoszenia przekazane do Policji,
- ok. 6% to zgłoszenia przekazane do Państwowej Straży Pożarnej,
- ok. 19% to zgłoszenia, w przypadku których powiadamiana była (oprócz służby podstawowej) również służba pomocnicza.

Warto przypomnieć, że CPR stanowi swego rodzaju „sito”, które odsiewa zgłoszenie pomyłkowe czy fałszywe. Dzięki operatorom numeru 112 do służb trafiają już tylko te zgłoszenia, które wymagają ich interwencji.


źródło: Biuro Prasowe Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie

reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy