EURO 2012 już wkrótce. Czy to Cię w ogóle interesuje?
Burmistrza IPN jeszcze nie lustrował...
Andrychów, Polityka, ks - 19.04.2011 09:00
Krótko przypomnijmy: kilka tygodni temu w katalogu Instytut Pamięci Narodowej opublikowana została krótka informacja na temat tego, że Tomasz Żak, obecny burmistrz Andrychowa, był pod koniec lat 80. tajnym współpracownikiem o pseudonimie „Zdzisław”. Burmistrz wszystkiemu zaprzeczył, zapowiedział też, że będzie walczył o swoje dobre imię.
„Oświadczam z całą odpowiedzialnością, że nigdy nie współpracowałem i moje sumienie jest czyste, a dokumenty są najzwyczajniej spreparowane przez funkcjonariusza tych służb. Mogę nadal patrzeć wszystkim w oczy i chodzić z podniesionym czołem” - mówił w oświadczeniu wygłoszonym na sesji Rady Miejskiej (31.03).
Burmistrz mówił także dziennikarzom, że już kilka lat temu, kiedy był przewodniczącym rady nadzorczej jednej ze spółek w Warszawie, składał oświadczenie lustracyjne i IPN nie miał do niego żadnych uwag.
Jest ciąg dalszy tego ostatniego wątku. Jak donosi „Małopolska Kronika Beskidzka” (14.04) kilka lat temu oświadczenie lustracyjne Tomasza Żaka rzeczywiście wpłynęło do IPN, tyle że do tej pory nie zostało zweryfikowane przez IPN! Tomasz Żak nie był do tej pory lustrowany.
„Nasz oddział ma tylko czterech prokuratorów. Mają oni do rozpatrzenia sprawy aż siedemnastu tysięcy osób!” - wyjaśnia powody tej sytuacji Ewa Zając z IPN w „Kronice Beskidzkiej”.
Ewa Zając informuje gazetę, że teraz prokuratorzy po analizie materiałów dowodowych zdecydują, czy skierować sprawę do sądu i oskarżyć burmistrza o kłamstwo lustracyjne. „Tylko sąd, a nie IPN orzeka o winie i czy ktoś jest kłamcą lustracyjnym” - mówi.
Na decyzję prokuratorów IPN w sprawie burmistrza Andrychowa trzeba poczekać kilka miesięcy. Sprawa dotyczy przeszłości, ale może mieć poważne znacznie dla przyszłości burmistrza. W razie bowiem stwierdzenia „kłamstwa lustracyjnego” burmistrzowi grozi utrata stanowiska. Na razie nic takiego nie stwierdzono.
Ciąg dalszy zatem nastąpi...
Jedno jest pewne: cała ta sytuacja przybliża nieco sposób, w jaki działa IPN. Najpierw publikowana jest krótka notka, która choć ma jednoznaczny charakter - jak twierdzi IPN - o niczym nie przesądza. Z drugiej strony ludzie zajmujący określone stanowiska składają do IPN oświadczenia lustracyjne (bo nakłada to na nich prawo), a oświadczenia te przez lata nie są weryfikowane czy są zgodne z prawdą.
Tylko zalogowani użytkownicy mogą pisać komentarze!
Nie masz jeszcze konta?! Zarejestruj się teraz!
Paweł 23 masz rację
Znalezione - trochę o Michale Bonim ministrze w rządzie Tuska.
O sytuacji gdy na jaw wyszła informacja że Michał Boni był tajnym współpracownikiem komunistycznej Służby Bezpieczeństwa - "Sam Boni wszystkiemu zaprzeczał i groził procesami o oszczerstwo. Salony warszawskie zatrzęsły się z oburzenia. Pracownicy uniwersytetu żądali ukarania winnych „potwarzy i zniesławienia”. Za Bonim murem stanęli przywódcy Solidarności . Pisano protesty.
Wspaniała kariera Boniego rozwijała się bez przeszkód do 2007 roku, kiedy to Boni...przyznał się do współpracy z SB i ze łzami w oczach prosił o wybaczenie zapewniając, że wstydzi się swojego postępowania. Przyjaciele Boniego przyjęli wyznanie z wyrozumiałością. Publicyści podziwiali odwagę, choć zdarzali się i tacy, co twierdzili, że lepiej byłoby przyznać się 15 lat wcześniej.Oczywiście „donosił rzadko i niechętnie nie szkodząc nikomu” itp. To element stały we wszystkich przypadkach ujawnionych donosicieli (formuła „wpisany na listę agentów bez wiedzy i zgody” pojawiła się później)".
Kiedyś szukaniem "haków" i wykańczaniem przeciwników politycznych zajmowała się SB. Dzisiaj robi to wielu polityków na oczach nas wszystkich i są nie mniej skuteczni. SB w nowym demokratycznym wydaniu działająca w sposób otwarty na którą wszyscy płacimy pieniądze. Mistrzowie świata w szkalowaniu i znieważaniu innych - oto Polska właśnie. Co chcecie udowadniać i kogo rozliczać. Ja apeluję o opamiętanie.
Zauważyliście że dziennikarz ani razu nie napisał w artykule o SB. Jedynie o "organach bezpieczeństwa" PRL. To nie to samo. Rozumiem że dziennikarz ma dużo mniej lat niż większość z nas dlatego nie rozróżnia. Ale trochę obraził moim zdaniem np. milicjantów goniących w prl za mordercami czy złodziejami którzy z SB nie mieli nic wspólnego!
Bo Służba Bezpieczeństwa - zacytuję portal wiedzy (żeby nie było że wyborcza albo nasz dziennik z drugiej strony) to -
'W istocie SB była tajną policją w systemie totalitarnym, jej sprowadzała się do ochrony władzy komunistycznej poprzez kontrolowanie wszystkich dziedzin życia społecznego, łamanie praworządności i zwalczanie opozycji'.
pytanie do dziennikarzy z MKB - czy Żak mówił że był lustrowany, czy że już składał oświadczenie lustracyjne.. ??
lukas - nie tak to należy rozumieć. Składałem oświadczenie lustracyjne i nie uzyskałem odpowiedzi - czy składałem oświadczenie i byłem lustrowany pozytywnie/negatywnie - jest chłopie różnica ?????
aga33, lucas
Niestety dla części polityków IPN jest wrogiem publicznym nr 1 i robią wszystko, żeby go zlikwidować lub maksymalnie ograniczyć kompetencje i możliwości działania. W związku z tym tnie się budżet IPNu gdzie tylko się da.
IPN nie sprawdziło wcześniejszego oświadczenia Żaka, bo nie mieli ludzi, bo to zrobić. Nie mieli ludzi, bo nie mieli na nich kasy... IPN działa tak, że sprawdza oświadczenia od najistotniejszych do najmniej istotnych. Członków Rad Nadzorczych IPN uznał za mniej istotnych i zmniejszył priorytet badań z tej grupy oświadczeń. Teraz Żak jest Burmistrzem, czyli "wyżej" i IPN zrobił kwerendę... i wyszło to co wyszło...
@Donald77
a skąd Żak miał wiedzieć czy był lustrowany czy nie jak IPN nie raczył go o tym poinformować. Chłop złożył oświadczenie i żył przez lata w przeświadczeniu że wszystko jest OK. Tak to należy rozumieć
Mnie interesuje co się dzieje tu i teraz , mam gdzieś teczki i lustracje ,chcę żyć i pracować bez oglądania się do tyłu i rozdrapywania ran , komuna była wredna ale ten drapieżny kapitalizm wcale nie jest lepszy , bieda i beznadzieja a my stale
teczki i lustracje mało mnie obchodzi bo skupiam się aby przeżyć w tych trudnych czasach .Westwi78 pisze - I właśnie lustracja jest po to, żeby te "wredne czasy" nie wróciły.- a przecież za rządów PiS były podsłuchy , prowokacje i dużo kasy wydanej na agentów Tomków .Koniec dyskusji -poczekajmy na ustalenia IPN.
Nie rozumiem tu czegoś ..... Burmistrz oświadcza że był wcześniej lustrowany a okazuje się że nie był .... czyżby pomroczność jasna???
Nie lubię takich niedomówień - albo coś jest czarne albo biała i na tym koniec!
Coś mi tu zaczyna pachnieć grubszym problemem !!!
To po cholerę składa się te oświadczenia jak nikt ich nie sprawdza?
w jednym zgadzam się dziennikarz próbuje wrócić do tematu w którym na dzisiaj wszystko zostało powiedziane. W tematach "medialnych" ludzie żyją raczej wiceburmistrzami żaka nie lustracją
http://mamnewsa.pl/newsy,2149-andrychow-dwoch-wiceburmistrzow-w-magistracie
pozwolę sobie nie zgodzić się z verą - to mijanie się z prawda że każdy mógł w PRL mieć teczkę. dzięki "andrychowskiej aferze lustracyjnej" poedukowałam się w temacie. pod koniec lat 80 SB miała 90 tysięcy tajnych współpracowników a Polska to prawie 40 milionowy kraj. dziwnym trafem niemal wszyscy z nas nie mieli teczek a TW Zdzisław miał.
Już jestem pewna że to co mówi Vera to bajka którą nam opowiadali przez lata i wielu w nią uwierzyło Wmawiali nam ją ludzie związani z SB którzy w kapitalizmie znakomicie odnaleźli się. Weszli miedzy innymi do biznesu i mediów.
VERA - jeszcze raz - rozróżnij akta osoby rozpracowywanej od akt agentów!!!
To właśnie "dzięki" takim ludziom, zakładano takim jak Ty teczki.
I właśnie lustracja jest po to, żeby te "wredne czasy" nie wróciły.
I znowu ktoś przypomina o " aferze" z lustracją , na siłę próbuje się
poszukać haka na burmistrza Żaka a przecież w tamtych czasach każdy mógł mieć spreparowaną teczkę jak cośkolwiek robił nawet niekoniecznie współpracował. Ja na przykład miałam akta bo, dostałam wizę do Ameryki i od razu byłam podejrzanym elementem -bo wyjazd do USA to od razu zdrada ojczyzny. Te wredne czasy wracają dzięki tym lustracjom ,IPN i życzliwym ludziom , którzy nie mogą się pogodzić ze zmianami w Urzędzie , to czysta prowokacja a ludzie nie wyczuwają pomyj.
Niestety ci prowokatorzy zachowują się jak działacze PIS i od nich czerpią pomysły.
pisałam w innym miejscu to i tutaj daję większy fragment z Kroniki Beskidzkiej. Swoją drogą to skandal że IPN w Krakowie ma tylko 4 prokuratorów.No ale na IPN pieniądze dają panowie posłowie - poczytałam dziś w internecie - obcinają nieźle kasę na niego. Może komuś zależy żeby pewne rzeczy nie wychodziły na jaw????
Tu macie fragmenty artykułu z Kroniki Beskidzkiej-
Burmistrz Andrychowa, być może nieświadomie, ale mija się z prawdą twierdząc, iż wcześniej był już lustrowany i niczego mu nie zarzucono, a dopiero teraz znalazły się jakieś materiały na niego. Sprawa, jak się okazuje, jest skomplikowana. Sprawdziliśmy to w krakowskim oddziale Instytutu Pamięci Narodowej.
Przypomnijmy, że na internetowych stronach Biuletynu Informacji Publicznej IPN pojawiły się notki, z których wynika, iż andrychowski burmistrz Tomasz Żak został zarejestrowany jako tajny współpracownik Służby Bezpieczeństwa o pseudonimie „Zdzisław"......Szczególnie zagadkowa wydawała się sytuacja Tomasza Żaka. Twierdzi, że był już w przeszłości lustrowany, m.in. jako przewodniczący rady nadzorczej jednej ze spółek akcyjnych. Wtedy, jak przekonuje, nie zarzucono mu, że był współpracownikiem albo kłamcą lustracyjnym. Natomiast dziwnym trafem jakieś dokumenty znaleziono na niego dopiero niedawno. Nie jest to jednak prawda. Jak dowiedzieliśmy się od zastępcy naczelnika Oddziałowego Biura Lustracyjnego IPN w Krakowie Ewy Zając, burmistrz Żak wcześniej lustracji nie przeszedł. Co prawda złożył niegdyś oświadczenie lustracyjne jako szef rady nadzorczej spółki, ale nie zostało jeszcze rozpatrzone. - Nasz oddział ma tylko czterech prokuratorów - wyjaśnia Ewa Zając. - Mają oni do rozpatrzenia sprawy aż siedemnastu tysięcy osób! Jak informuje zastępca naczelnika, IPN został ustawowo zobligowany do opublikowania na stronach BIP IPN informacji na temat znajdujących się w archiwach dokumentów o osobach piastujących funkcje publiczne, w tym o burmistrzach. Stąd nieprzypadkowo pojawiły się ostatnio wiadomości o Tomaszu Żaku.....
Zapowiedzi imprez
Zapowiedzi imprez
Zapowiedzi imprez
Noc Muzeów na Ziemi Wadowickiej, 19-20 maja (sobota, niedziela)
Zapowiedzi imprez
Noc Muzeów na Ziemi Wadowickiej, 19-20 maja (sobota, niedziela)
Dyżury aptek i przychodni
Mediq ul.27 Stycznia 9, tel. 8770213
19.07.2010 - 31.12.2012
NZOZ Przy Basenie, Al. Wietrznego, tel. 870 49 80
Dyżury aptek i przychodni
Apteka ul.Putka 4, tel. 8235679
01.03.2011 - 31.12.2012
ZZOZ (szpital-przychodnia), tel. 872-12-12
Dyżury aptek i przychodni
Apteka ul. Targowa 3, tel. 8775163
01.01.2009 - 31.12.2012
SPZOZ, al. Jana Pawła II 7, tel. 876 64 37
Dyżury aptek i przychodni
Apteka „Aspirynka”, ul. Mickiewicza 91, tel. -
01.01.2009 - 31.12.2012
Pogotowie Dział Pomocy Doraźnej, ul. Szpitalna 22 , tel. 668-312-938
maniek: teraz to mogą ludzi pocałować.....od 30 kwietnia przez 9 dni był długi... »
maniek: nie "kamilku", osobiście jestem jeden jedyny niepowtarzalny. ale dla ciebie i... »
kamil: ja zadam pytanie: czy wojtek75, corleone, maniek, madzia, krisu78, rokos,... »
wojtek75: corleone - z przykrością stwierdzam ze nikt nikogo nie wmanewrował. Ta... »
Podpatrzone w sieci






