W środę (10.05.) podczas konferencji prasowej starosta wadowicki Bartosz Kaliński pochwalił się pozyskaniem milionów na poprawę usług geodezyjnych i kartograficznych w powiecie.
Po wywalczeniu ogromnych pieniędzy na szpital, drogi i oświatę władze Powiatu Wadowickiego mogą pochwalić się kolejnym wielkim sukcesem. Tym razem Starostwo zdobyło aż 10 mln zł na poprawę usług geodezyjnych i kartograficznych. Dzięki temu większość spraw będziemy mogli załatwiać teraz o wiele szybciej, i to bez wychodzenia z domu!
W minionym roku zarząd powiatu w Wadowicach złożył do Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie wniosek o dofinansowanie projektu na rozwój e-usług w informacji przestrzennej (w ramach RPO WM).
- Nasz projekt przeszedł pozytywnie 3-etapową ocenę i znalazł się w pierwszej piątce najwyższych dotacji spośród wszystkich 19 powiatów w Małopolsce. Więcej otrzymały jedynie dużo większe powiaty: krakowski, nowosądecki, tarnowski oraz nowotarski – mówi starosta Bartosz Kaliński.
Na realizację całego projektu Powiat Wadowicki w ciągu pięciu lat wyda 9,27 mln zł, z czego aż 90 procent, czyli 8,34 mln zł, to kwota dofinansowania z Unii Europejskiej. Pozostałe 10 procent, czyli ponad 900 tys. zł prawdopodobnie pozyskane zostaną od wojewody małopolskiego Józefa Pilcha.
- Wywalczone dofinansowanie pozwoli na znaczne polepszenie usług geodezyjnych, które do tej pory można było załatwić jedynie osobiście w budynku przy ul. Mickiewicza 24, często stojąc w długich kolejkach – podkreśla starosta.
CO SIĘ ZMIENI?
Na zmianach skorzystają zarówno inwestorzy, projektanci, geodeci i osoby fizyczne. Po wdrożeniu projektu, większość spraw będzie można prosto i szybko realizować przez Internet, za pośrednictwem zakupionego oprogramowania na wdrożenie e-usług, takich jak: "Sklep geodezyjny on-line", "Obsługa inwestorów i projektantów", „Obsługa geodetów”, „Obsługa rzeczoznawców majątkowych”, „Obsługa komorników sądowych”, „Obsługa podmiotów zarządzających obiektami GESUT”, czy "Portal rzeczoznawcy".
Olbrzymią rewolucją będzie ucyfrowienie i stworzenie dostępu do danych Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (obejmującego wszystkie gminy powiatu wadowickiego), a także zdalnej aktualizacji geodezyjnych baz danych.
- Dzięki stworzonym e-usługom będziemy mogli m.in. wypełnić wniosek, dokonać płatności czy uzyskać dostęp do map i dokumentów bez wychodzenia z domu, co spowoduje znaczną oszczędność czasu i pieniędzy – wylicza Bartosz Kaliński. – Projekt ruszy jeszcze w tym roku i będzie realizowany w latach 2017-2021 – dodaje.
Pod koniec 2018 roku e-usługi powinny już działać.
W ramach projektu zostanie zakupiony nowy sprzęt komputerowy. Planowana jest również modernizacja ewidencji gruntów i budynków (EGiB), m.in. dla Andrychowa i dużej części gminy Wadowice.
Ale to nie wszystko, bo podobna modernizacja EGiB planowana jest również dla znacznej części gminy Brzeźnica. To zadanie realizowane będzie jednak z innego projektu, „Cyfrowa Polska”, na które Powiat Wadowicki pozyskał dodatkowe 1,2 mln zł!
- Koszt tego zadania zostanie w całości sfinansowany ze środków UE, będących w dyspozycji Głównego Geodety Kraju. W ramach niego nastąpi poprawa jakości danych EGiB w większości obrębów gminy Brzeźnica, także w zakresie prac polowych – informuje kierownik Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK), Ryszard Zwierz.
W ramach realizowanego projektu PODGiK zostanie skonsolidowany z Wydziałem Geodezji i Gospodarki Gruntami.
- Obsługa petentów będzie odbywać się teraz wyłącznie na parterze budynku. Do tego niezbędne jest przeprowadzenie stosownych robót remontowo – budowlanych oraz zakup wyposażenia, m.in. mebli – mówi kierownik Wydziału Geodezji, Aleksandra Szczygieł.
Koszt tego remontu wyniesie ponad 50 tys. zł i zostanie pokryty w całości z budżetu Powiatu.
- Po zsumowaniu wszystkich inwestycji związanych z poprawą usług geodezyjnych, ich koszt szacuje się na około 10,5 mln zł, z czego zaledwie 50 tys. zł, czyli 0,5 procenta, zostanie pokryte z budżetu Powiatu – wylicza starosta. - To chyba najlepszy dowód na to jak pracujemy. Od początku tej kadencji, wspólnie z członkami zarządu, radnymi oraz pracownikami Starostwa robimy wszystko, aby pozyskiwać jak najwięcej dotacji zewnętrznych i nie obciążać naszego budżetu, bo tak jak wiele razy powtarzałem - nie sztuką jest wydawać pieniądze podatnika – sztuką jest je pozyskiwać – dodaje.
Jak przekazuje starosta w związku z unowocześnieniem tych dwóch wydziałów nie będzie zwolnień pracowników.
specnarz, 11.05.2017 06:00
Dla wielu to bardzo dobra wiadomość. Pytanie . Czy do załatwiania tych spraw będzie potrzebny podpis elektroniczny? Dzisiaj posiada go bardzo mało osób ze względu na koszty. Czy osoba prywatna bez zakupu dodatkowego oprogramowania będzie mogła skorzystać z tych udogodnień? PS: Pieniądze pozyskane też są pieniędzmi podatnika, bo Państwo nie ma własnych pieniędzy tylko nasze. Tak nam się przynajmniej wydaje...