- Wilkołak to człowiek na granicy człowieczeństwa i zezwięrzęcenia. Uważam, że czasy po 1945 roku w Polsce były takie wilcze,„wilkołacze”. Zło zostało sprowadzone do prostych, zwierzęcych odruchów, a ludzie zredukowali całą swoją egzystencję do walki o przeżycie – mówi o swoim filmie reżyser Adrian Panek.
- Zanim napisałem scenariusz „Wilkołaka” sporo przeczytałem na temat tego okresu w historii, natomiast potem o tym wszystkim zapomniałem. Chciałem uciec od historycznego opisu wydarzeń i spróbować ująć je w nawias gatunkowy. Praca nad tym scenariuszem polegała przede wszystkim na puszczeniu wodzy fantazji. Tak naprawdę nie byłoby w filmie atmosfery zagrożenia, gdyby w tym pałacu wylądowali dorośli. Wystarczy porównać rozmiar dziecka z rozmiarem owczarka niemieckiego – dodaje reżyser.
Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci, wyzwolonych z obozu Gross-Rosen, zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko do nich powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.
W „Wilkołaku” zobaczymy m.in. Danutę Stenkę, Sonię Mietielicę („Handlarz cudów” Jarosława Szody i Bolesława Pawicy), Nicolasa Przygodę („Plac zabaw” Bartosza M. Kowalskiego), Wernera Daehna („Walkiria” Bryana Singera i „Życie na podsłuchu” Floriana Henckela von Donnersmarcka), Oleha Shcherbynę („Moloch” Szymona Kaperniaka). Zdjęcia powstają w Parku Narodowym Gór Stołowych, Pałacu w Bulowicach oraz w Muzeum Molke.
Autorem zdjęć jest Dominik Danilczyk („Człowiek z Magicznym Pudełkiem” Bodo Koxa), scenografię przygotowała Anna Wunderlich („Papusza” Krzysztofa Krauze i Joanny Kos-Krauze), „Królewicz Olch” Kuby Czekaja, „Śluby panieńskie” Filipa Bajona), zaś kostiumy zaprojektowała Małgorzata Karpiuk („Serce miłości” Łukasz Ronduda, „They Chased me Through Arizona” Matthiasa Husera. Za montaż filmu odpowiada Jarosław Kamiński („Ida” Pawła Pawlikowskiego,„Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej-Konopki, „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida).
Producentkami filmu są Agata Szymańska i Magdalena Kamińska z Balapolis („Baby Bump” Kuby Czekaja, „Walser” Zbigniewa Libery, filmy Wilhelma i Anny Sasnal). „Wilkołak” powstaje w koprodukcji z Aloisem Rostkiem z Rosco Polska, Janem Doense i Hermanem Slagterem z holenderskiej firmy House of Netherhorror oraz Thanassisem Karathanosem z niemieckiego studia Twenty Twenty Vision. Projekt został wsparty finansowo m.in. przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin-Brandenburg GmbH oraz Netherlands Film Fund.
„Wilkołak” trafi do kin w 2018 roku.
Foto: Bart Babiński, Łukasz Bąk
Kilka dni temu odwiedziliśmy ekipę filmową w Zamku Bulowickim. Udało nam się trochę podejrzeć ich pracę. Zobaczcie. Kończą się zdjęcia kręcone w Zamku Bulowickim. Film wejdzie do kin w 2018 roku [VIDEO]
Brak komentarzy