reklama
reklama

Ważna inwestycja drogowa w regionie już po przetargu. Kiedy budowa?

Gospodarka, Wiadomości, 18.05.2020 17:20, GM
Niestety, nie jest to Beskidzka Droga Integracyjna.
Ważna inwestycja drogowa w regionie już po przetargu. Kiedy budowa?
Ciągle nic się nie dzieje w sprawie budowy obiecywanej od lat budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (nowa trasa Bielsko-Biała - Kraków), ale zapowiadana jest inna ważna inwestycja drogowa w regionie. I na pewno jest bardziej zaawansowana, niż BDI.

Znamy najkorzystniejszą ofertę na budowę obwodnicy Oświęcimia. Chodzi o budowę drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała z obwodnicą Oświęcimia. Właśnie wybrano wykonawcę tej inwestycji - to firma Budimex z zaoferowaną ceną brutto 467 674 827,51 zł.

- Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłoszono 30 grudnia 2019 r., a 27 marca 2020 r. otwarte zostały oferty, które złożyło 10 wykonawców. Do wyboru najkorzystniejszej oferty posłużyły kryteria: cena, termin wykonania i okres gwarancji. Firma Budimex zaproponowała najkorzystniejszą cenę, skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące i przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat. Pozostali wykonawcom uczestniczący w postępowaniu przetargowym mogą, w ciągu 10 dni, składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowę z wykonawcą podpiszemy w czerwcu 2020 r. - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


Zadania dla wykonawcy

Wykonawca musi zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP - obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie od S1 do istniejącej DK44. Zadaniem wykonawcy będzie również uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Wszystkie te czynności trzeba wykonać w ciągu 36 miesięcy od daty podpisania umowy.

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

· droga ekspresowa o długości 12,865 km

· obwodnica Bierunia o długości 2,1 km

· trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń

· para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III).

Trwa procedura przetargowa.

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:

· droga ekspresowa o długości 15,165 km

· trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Umowa na projekt i budowę tego odcinka została podpisana 14 maja 2020 r.

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

· droga ekspresowa o długości 12,02 km

· dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok

· para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)

· obwód utrzymania drogowego

Trwa procedura przetargowa.

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:

· droga dwujezdniowa o długości 9,045 km

· trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.

Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji

30 grudnia 2019 r. - ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)

27 marca 2020 r. - otwarcie ofert w przetargu na IV odcinek realizacyjny, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

18 maja 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty

2020 - 2024 - lata realizacji

źródło: GDDKiA
reklama

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy