Kalwaria Zebrzydowska chce Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. A rząd na to...

, Gospodarka, Wiadomości, 05.03.2020 14:10, red
Stanowisko radnych i stanowisko rządu w sprawie budowy kluczowej dla regionu drogi
Kalwaria Zebrzydowska chce Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. A rząd na to...

Rada Miejska w Kalwarii Zebrzydowskiej przyjęła apel do Pana Prezesa Rady Ministrów o podjęcie działań przyspieszających proces realizacji dokumentacji projektowej wraz z rozpoczęciem budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI).

W stanowisku czytamy:
"Samorząd Gminy Kalwaria Zebrzydowska z dużym niepokojem obserwuje przedłużającą się procedurę uzyskania decyzji środowiskowej dla w. w. przedsięwzięcia inwestycyjnego. Natężenie ruchu na istniejącej Drodze Krajowej nr 52 Bielsko Biała - Głogoczów prowadzącej przez centra wielu miejscowości: Kalwaria Zebrzydowska, Wadowice, Andrychów, Kęty, Kozy sięga granic przepustowości i blokuje rozwój gospodarczy regionu.

Stanowi to wielkie utrudnienie dla użytkowników drogi oraz stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego a jego intensywność spowodowała wiele wypadków w tym śmiertelnych Brak realizacji tej inwestycji blokuje aktywność i rozwój gospodarczy regionu, zniechęca nowych oraz obecnych inwestorów do tworzenia i utrzymania miejsc pracy, ma też negatywny wpływ na ekologię, gdyż kilkanaście tysięcy pojazdów przemieszczających się istniejącą trasą Drogi Krajowej nr 52 wytwarza spaliny i inne substancje wpływające na stan powietrza w rejonie. Mając na uwadze planowaną modernizację infrastruktury kolejowej w tym modernizację wiaduktu kolejowego w ciągu Drogi Krajowej nr 52 w miejscowości Klecza Dolna, przewidywany jest znaczny wzrost natężenia ruchu w tym ruchu ciężkiego.

W związku z powyższym Rada Miejska w Kalwarii Zebrzydowskiej apeluje do Pana Premiera o pomoc w rozwiązaniu tego trudnego dla wielu gmin Polski Południowej problemu"

- czytamy w apelu kalwaryjskich radnych.


Niestety rząd nie daje żadnych szans, że budowa BDI szybko ruszy z miejsca. Podczas niedawnych głosowań w Sejmie nad budżetem państwa na 2020 rok posłowie PiS odrzucili wszystkie poprawki zakładające przeznaczenie na projektowanie tej trasy dodatkowe pieniądze.

W styczniu Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury tak odpowiedział na interpelację posła Marka Polaka w sprawie BDI:

"Odnosząc się do kwestii realizacji S52 tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, należy pamiętać o limitach finansowych określonych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Powyższy dokument rządowy określił priorytety inwestycyjne w zakresie rozbudowy infrastruktury dróg krajowych, które miałyby zostać zrealizowane do 2025 r.

Przedmiotowa inwestycja znajduje się na liście zadań planowanych do realizacji w ramach Programu jednakże jest poza limitem finansowym. Pomimo działań resortu infrastruktury, które doprowadziły do zwiększenia limitu finansowego (ustalanego w 2015 r.) ze 107 mld zł do 142,2 mld zł, nie jest obecnie możliwe zrealizowanie wszystkich zawartych w Programie inwestycji w obecnej perspektywie finansowej.

Podkreślam, że budowa drogi ekspresowej S52 jest uważana przez resort infrastruktury jako konieczna. Jednakże ograniczenia finansowe oraz stan przygotowania do realizacji powodują, że jest ona traktowana jako jeden z priorytetów na kolejny okres programowania, który rozpocznie się w 2021 roku"

- odpowiedział urzędnik ministerstwa Infrastruktury.

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Zenobiusz Kuśmider, 06.03.2020 12:55

Procent poparcia dla PiS w Małopolsce jest tak wysoki ze i w najmocniejszym spirytusie takiego nie ma. Wiec dlaczego mieliby się starać o poparcie tutaj?

ptak, 05.03.2020 17:58

Juz PiSalem tyle razy ze ten rzad nic nie moze jak inni z ukladu bandy czworga, tym bardziej ze maja umowe (Panstwo) z Stalexport do 2027 na dzierzawe A4 i w zapisie jest o nie szkodzeniu inwestycji (czyt. A4) czyli zakaz budowy drog konkurencyjnych w pasmie chyba 50 lub 75 km na polnoc i poludnie od przebiegu A4 Katowice - Krakow. Takze prawie za niedlugo zmieni sie rzad, 30 letnia umowa wygasnie to moze wtedy pojawia sie jakies iskierki w tunelu. No chyba ze cos sie wydarzy ...