Japoński etos pracy wzbudza jednocześnie podziw i kontrowersje. Powszechnie wiadomo, że to właśnie na nim zbudowano silne gospodarczo państwo a my obserwatorzy japońskiego sukcesu dociekamy i analizujemy, który zbiór umiejętności można byłoby zaimplementować do zarządzania polskim przedsiębiorstwem. Dużym zainteresowaniem teoretyków biznesu cieszy się japońska filozofia biznesowa kaizen. Słowo to w oryginale oznacza ustawiczne polepszanie, poprawę procesów zarządzania organizacją i produkcją na wszystkich szczeblach.
Filozofia kaizen, czyli zarządzanie organizacją i produkcją
W myśl filozofii kaizen sfera biznesu wymaga niekończącej się poprawy zarządzających nim procesów. Dotyczy to samej sfery biznesu jako dziedziny życia oraz każdej organizacji. Zmiany powinny zachodzić stopniowo, metodą drobnych kroczków, acz nieustannie. Oznacza to, że wszyscy uczestnicy biznesu powinny angażować się w proces poprawy, eliminując z niego wszelkie dostrzeżone wady.
Kaizen ogniskuje się na doskonaleniu każdego z aspektów funkcjonowania organizacji, stawia sobie cele, które należy nieustannie weryfikować i dążyć do doskonałości. Podstawowe cele kaizen to;
podnoszenie nieustanne jakości pracy przy jednoczesnym skracaniu czasu realizacji procesów związanych z pracą
stałe poszukiwanie nowoczesnych technologicznie rozwiązań usprawniających, przyspieszających i ułatwiających proces pracy ludzi i urządzeń
budowanie systemu motywowania pracowników do doskonalenia, nagradzania pracowników, oceny ich pracy
monitorowanie i redukcja kosztów
poprawianie ergonomii stanowisk pracy.
Kaizen w opozycji do tradycyjnego zarządzania
Kaizen nie ogranicza się wyłącznie do ekonomicznego traktowania przekazu. Celem nie jest tu podniesienie jakości produktu czy zmniejszenie kosztów produkcji, by osiągnąć większy zysk. Kaizen to sposób myślenia o firmie, mechanizmach procesów pracy, relacjach służbowych opierających się na zaangażowaniu wszystkich pracowników organizacji, na każdym szczeblu. Kaizen jest przeciwieństwem skostniałych mechanizmów produkcji i zależności służbowych. Na każdym etapie produkcji oraz na każdym szczeblu hierarchii służbowej oczekuje się myślenia twórczego, skierowanego na stałe ulepszanie. Ważne jedna, by to ulepszanie nie miało charakteru nagłego skoku lecz działało ewolucyjnie. Zmiana jednego elementu powinna pociągnąć za sobą naturalną poprawę innych. Obserwacja tych procesów i zarządzanie nimi należy do każdego pracownika, choćby poprzez wnioskowanie publiczne. Każdy problem wskazany we wniosku powinien zostać omówiony i wdrożony, jeżeli otrzyma poparcie pozostałych członków personelu.
Pracownik wg filozofii kaizen
Jedną z największych zmian kaizen wprowadza w obszarze zadań i zależności pracownika. Przestaje on być trybikiem wielkiej organizacji a staje się jego ważnym składowym decydującym niejednokrotnie o najważniejszych funkcjach organizacji. Jednocześnie system oceny pracownika motywuje go do samokształcenia i rozwoju, tak by jego wkład w zarządzanie organizacją był możliwie jak najbardziej świadomy. i odpowiedzialny.
Artykuł powstał we współpracy z https://leadership-center.pl
Brak komentarzy