Czym jest targetowanie?
Targetowanie to określenie grupy odbiorców
reklamy, którą emitujemy w ramach kampanii reklamowej. Przebiega
ono na podstawie wybierania konkretnych opcji i wymagań, jakie muszą
spełnić osoby, aby reklama została im wyświetlona. Targetowanie
jest obecnie dostępne we wszystkich największych systemach
reklamowych na rynku takich jak Google Ads czy Facebook Ads.
Wybieranie grupy docelowej jest możliwe przy każdym typie reklam
niezależnie od tego, czy jest to reklama tekstowa, graficzna czy
materiał video. Cały proces nie wymaga wykupywania dodatkowych
abonamentów czy opłacania dodatkowych kosztów. Możliwość
określania grupy docelowej jest najczęściej umieszczona w
konfiguratorze — kreatorze reklam. Dzięki tej opcji możemy
stworzyć kilka grup odbiorców i emitować tylko im daną reklamę.
Oprócz wyznaczania konkretnych cech możliwe jest również
określenie tego, kto nie zobaczy naszej reklamy. Opcja taka jest
korzystna, gdy np. przeprowadzamy nieco bardziej skomplikowane
targetowanie i chcemy stworzyć bardzo wąską grupę odbiorców.
W
zależności od programu reklamowego targetowanie posiadać może
wiele parametrów. Do podstawowych zaliczyć można wiek, płeć,
lokalizację, czy język, którym posługuje się odbiorca reklamy.
Do bardziej zaawansowanych z pewnością należeć będzie sytuacja
zawodowa, socjalna, aktywność na portalu czy rodzaj odwiedzanych
stron. Targetowanie daje również możliwość wyboru, tak
szczegółowych opcji, jak np. posiadany model telefonu czy zmiana
pracy. Dobrym przykładem jest Facebook Ads, który udostępnia
kilkaset takich opcji — co daje bardzo szeroką i elastyczną
możliwość ustalania grupy odbiorców reklamy. Szczegółowiej to
zagadnienie poruszałem na
https://mediaclick.pl/social-media-marketing/.
Jakie
korzyści ze sobą niesie?
Targetowanie to bardzo istotny
element reklamy internetowej i daje wiele korzyści. Pierwszą z nich
jest efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Jest to jeden z
najważniejszych czynników, gdyż każdemu reklamodawcy zależy na
taniej reklamie. Prezentując nasz produkt tylko osobom
zainteresowanym i nie wydajemy pieniędzy na emitowanie reklam
osobom, które z pewnością nie kupią danego produktu. Dobrym
przykładem jest reklama szminki mężczyznom. Drugą korzyścią
która wynika z pierwszej — jest skuteczność kampanii
marketingowych, w których używamy targetowania. Dzięki dobieraniu
grupy docelowej ostateczny rozrachunek wygląda znacznie lepiej niż
w kampanii reklamowej bez targetowania. Jeśli nasza reklama okaże
się skuteczna przełoży się to na duże zyski. Pośrednio będziemy
mogli również dzięki temu szybciej rozwijać firmę lub
przekazywać środki na kolejne kampanie reklamowe. Targetowanie
przyczynia się również do budowania świadomości i popularności
marki. Jeśli reklamy będą dopasowywane do odbiorców — ci nie
będą odbierali ich jako nachalne czy negatywne. Mężczyzna z
chęcią obejrzy reklamę nowego samochodu czy zestawu narzędzi.
Jeśli kilkukrotnie będzie oglądał reklamę szminki, nie polubi
marki, a będzie irytował się na niechciane reklamy. Pozytywny
odbiór reklamy jest ważny w długofalowym procesie pozyskiwania
klienta. Nawet gdy nie skorzysta on z naszego produktu od razu po
wyemitowaniu reklamy, za jakiś czas mając do wyboru kilka marek,
wybierze naszą, gdyż będzie pozytywnie ją już
kojarzył.
Targetowanie, czyli określenie grupy odbiorców w
marketingu internetowym jest również proste i bezpłatne. Za
ustawienie takich opcji nie pobiera się dodatkowych środków a
większość systemów reklamowych posiada taką opcję. Ustawienie
odpowiednich filtrów jest też proste i z tym zadaniem poradzi sobie
nawet osoba nieznająca się na zaawansowanej technice. Do plusów
możemy również zaliczyć brak konieczności korzystania z pomocy
agencji marketingowych czy specjalistów. Targetowanie możemy
wykonywać samodzielnie, co pozwala zaoszczędzić środki i uzyskać
dobre wyniki.
Dlaczego jest takie skuteczne?
Mechanizm
targetowania i jego skuteczność opiera się głównie na fakcie, iż
reklamę prezentujemy osobom o konkretnych cechach np.
demograficznych czy socjalnych. Osoby te jako grupa są już z zasady
zainteresowane tematem i są dużo bardziej skłonne kupić nasz
produkt niż przypadkowe osoby, które zobaczyły naszą reklamę.
Najlepszym przykładem na to jest reklamowanie szminki w grupie
kobiet z dużych miast interesujacych się modą w wieku 20 - 50 lat.
Gdy prezentujemy dany przedmiot w konkretnej grupie osób np.
nastolatków czy mężczyzn, z zasady interesują się oni piłką
nożną, golarkami czy sportowymi samochodami. Targetowanie daje
również możliwość zawężania grupy odbiorców oraz jej
rozszerzania. Jeśli podstawowe parametry zawęzimy i dodamy np.
lokalizacje, aktywność na portalach czy posiadane przedmioty możemy
stworzyć grupę odbiorców, którzy na pewno używają przedmiotu,
który z kolei reklamujemy. Sytuacja taka jest możliwa w
zdecydowanej większości i dotyczy np. reklamy obudowy dla smartfona
iphone. Gdy wybierzemy target osób używających IOS, mamy pewność,
że wiele osób używa takiej obudowy, a my nie zmarnujemy budżetu
reklamowego. Targetowanie daje również możliwość stopniowego
rozszerzenia grupy docelowej i pozyskiwania odbiorców na szerszym
polu. Przekłada się to na elastyczne określanie odbiorców, którym
prezentujemy daną reklamę.
Czy warto
targetować?
Zdecydowanie tak! Ustalanie grupy docelowej
odbiorców jest bardzo proste, bezpłatne i znacząco zwiększa
skuteczność całej kampanii. Jeśli mamy taką możliwość
powinniśmy przed uruchomieniem kampanii marketingowej ustalić jaki
typ klienta jest idealny — np. bogaci mężczyźni, jeśli
sprzedajemy drogie koszule i wprowadzić taki profil w kreatorze
reklam. Targetowanie korzystne jest w każdej sytuacji, gdyż zawsze
kierujemy reklamę do mniejszej lub większej grupy osób. Określenie
jej spowoduje bardzo wiele plusów, z których warto korzystać.
Marian Zieliński – https://mediaclick.pl
Brak komentarzy